Riport: Miért nincs éves motoros pályamatrica?

Riport: Miért nincs éves motoros pályamatrica?

- Kategória: Kiemelt cikk
3

A motorosok számára kínált, kedvezményes havi pályamatrica megjelenése óta több kérdés is érkezett hozzánk a témában, ezért felkerestük Török Szabolcsot, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató szakemberét, hogy válaszoljon az olvasóknak. Magunk is meglepődtünk a számokon…

Főként azt firtatták a motorosok, hogy vajon mennyire csekély – vagy éppen ellenkezőleg, milyen komoly – tétel a kétkerekűek által vásárolt matricák menyisége, és hogy volt-e értelme az újabb kedvezményes kategória bevezetésének. Kapaszkodjatok, durva számok jönnek, csak úgy röpködnek a százezrek…

Havi hét-nyolcezer pályamatrica nem éppen kis tétel

Folyamatosan és nagymértékben nő itthon az eladott motoros pályamatricák száma, sokkal komolyabb mértékű a növekedés, mint ahogy a géppark bővül, vagyis egyre többet és szívesebben használjuk az autópályákat. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy 2016-ban június elejéig 21 774 alkalommal vettek motoros útdíjat, tavaly már 24 581-szer, idén pedig kis híján 27 ezren.

Az egyébként sokat bírált hazai rendszer – arányaiban – az egyik legolcsóbb Európában, mármint a motorosok szempontjából. Napi 80-90 forintért csaknem 1500 kilométernyi autópályát használhatunk szabadon, fizetőkapuk és egyéb költségek nélkül

Teljes évre vetítve ez annyit tesz, hogy amennyiben a trend folytatódik, 2018-ban 93-94 ezer darab (!) motoros matrica talál gazdára. Persze nem csak magyar vásárlók akadnak a kutakon: Szabolcs rendkívül részletes táblázatából kiderült, hogy a motorosok jelentős része – egészen pontosan 35 százaléka – külföldi rendszámú gépre vett útdíjat, míg a fennmaradó kétharmad részt a magyar motorosok vásárolták.

Népszerű a havi motoros pályamatrica

Sokan nem tudnak róla, hogy májusban bővült a kedvezményesen megvehető matricák köre, és immáron 2500 forintért egész hónapra érvényes útdíjat vásárolhatnak, de így sem lehet panasz a forgalomra. Egy hónap alatt 4626-an vettek 30 napos jogosultságot, ám itt már sokkal csekélyebb a külföldiek aránya – hozzávetőleg 14 százalék, vagyis ez utóbbit főként a hazai motorosok keresték.

A 10 napos matricák harmadát külföldi motorosok vásárolják, csak tavaly 29 305 alkalommal vettek ilyet Magyarországon

Szabolcs hozzátette, hogy egyelőre nem tudnak a kedvezményes rendszer bővítéséről, azaz hogy például az éves tikettet is féláron kínálnák a motorosoknak, igaz, ez nem is az ő hatáskörük, ugyanis a módosításokról a közlekedéspolitikáért felelős – Innovációs és Technológiai – minisztérium szakemberei döntenek. Más kérdés, hogy az a motorosoknak nyújtott kedvezménnyel, féláron 22-23 ezer forintba kerülne, annyiért pedig kilenc-tíz havi matricát vehetsz, szóval az idén májusi változtatás óta tényleg okafogyottá vált a kérdés.

Röviden tehát igencsak kapós a motoros matrica, hisz’ évi 90-100 ezer darab már nem kis mennyiség, s az is kiderült, hogy igen kedvező fogadtatásra talált az új, havi változat.

Ráadásul a vásárlási kedv évről-évre nő, ami nem is csoda, hiszen 1470 forintért tíz napon át szabadon használhatjuk az 1500 kilométer hosszú gyorsforgalmi úthálózatot, ami a következő négy-öt évben a tervek szerint több mint kétezer kilométerre bővül.