Kitiltanak a Dolomitokból? Az olaszok válaszoltak…

Kitiltanak a Dolomitokból? Az olaszok válaszoltak…

- Kategória: Események, Hírek, Túra

Balázs levele nyomán tucatnyi kérdés érkezett hozzánk, melyeket továbbítottunk az olasz hatóságoknak. Íme, a válaszok.

 

Az ügy előzménye, hogy jövő hétfőtől, hétköznap 9 és 16 óra között csak korlátozott számban és időtartamban hajthatnak fel motorkerékpárok, illetve autók a Sella hágóra, 2019-től pedig tovább bővítik a járművek elől elzárt utak számát:

„Kitiltják a motorosokat a Dolomitokból?”

Egy csokorba összefoglaltuk a leggyakrabban előforduló kérdéseket, illetve válaszokat.

  • Aki ott lakik vagy száll meg, az is csak engedéllyel hagyhatja el a szállodát? Ez nonszensz.
  • Nem, ő lakcímkártyájával, illetve a hoteltől kapott visszaigazolással bármikor felhajthat. Később a szálláson veheti át a szobához járó behajtási engedélyt, a DolomitesVives Pass-t.
  • Van kivétel ez alól, pl. hibridhajtású járművek?
  • Nem, csak a tisztán elektromos két- és négykererekűek hajthatnak fel, illetve a mozgássérülteket szállító járművek.
  • Csak egyszeri behajtási engedély kérhető, vagy kaphatok egész hétre, amíg kint nyaralunk?
  • Kizárólag a dolgozók, illetve egészségügyi ok miatt ott tartózkodók kaphatnak szezonbelépőt.
  • Mi történik, ha már az első percekben elfogy a napi 200 darab behajtási engedély?
  • Ahány forrás, annyi álláspont – ez egyelőre nem tisztázott. Egyes helyeken napi 200, máshol óránként 150 (míg megint máshol óránként 200) jármű szerepel. Utóbbi már csak azért sem reális, mert eddig 5-6000 autó és motor hajtott fel naponta, szóval az óránként kétszázzal elhanyagolható lesz a csökkenés.
  • Nem tudtam behajtási engedélyt igényelni az OpenMove-on. Mit csinálok rosszul?
  • Nyugi, semmit, mi sem boldogultunk – a megadott oldalon egyelőre nem elérhető a szolgáltatás, mivel csak legfeljebb egy nappal korábban kérhetsz behajtási engedélyt, azaz leghamarabb július 22-től.

Röviden: online és személyesen is kérhetsz behajtási engedélyt, de csak legfeljebb egy nappal a túra előtt. Ha megkaptad, korlátlan ideig motorozhatsz a Sella-hágón, viszont a a bejutás időpontját előre rögzítened kell. Például kapsz egy kártyát július 23-ára, 10 és 11 óra közötti időtartamra, és azzal sem előtte, sem utána nem engednek fel

Mint kiderült, személyesen is igényelhető engedély, ezt a Dolomitesvives-pontokon teheted meg, melyek a következő városokban elérhetőek:

  • S. Cristina (Val Gardena), a Saslong kötélpálya közelében fekvő parkolóban,
  • Plan de Gralbában (Val Gardena), a kötélpálya közelében található parkolóban,
  • Canazei (Val di Fassa) a Via del Piz Belvederével szemben,
  • Alba di Canazei (Val di Fassa), a Via de Contrin Ciampac kötélpálya közelében,
  • Mazzinban (Val di Fassa), a turisztikai iroda mellett,
  • Lupo Biancóban (Canazei, Val di Fassa), a Hotel Lupo Bianco mellett.

Miért zárták le a Dolomitok egyes részeit?

Azért utánanéztem, hogy mit mondanak erről a helyiek, és többek között két érdekes dologra bukkantam – áll ALavanti bejegyzésében.

  1. Grüne Fraktion – Gruppo Verde tartományi tanácsnak írt, elég sarkos beadványára 2009-ből, íme:Gruppo Verde (Zöld Csoport) – A Megyei tanács Elnöke részére – Előterjesztés

    A Dolomitok hágóinak lezárása

    Évek óta szó van a dolomitok közúti forgalmának csökkentésének szükségességéről. Mára mindenki egyetért a tekintetben, hogy valamit tenni kell, miután a jelenlegi állapot tarthatatlan. A Megyei Bizottság a dolomitok útjain az úthasználati díj bevezetése mellett döntött.

    A környezetvédelemért, az Alpokért, valamint a művészeti és kulturális értékmegóvásért küzdő egyesületek hosszas, nemzetközi szintű vitákat folytattak e tárgyban és arra jutottak, hogy ez az intézkedés nem fogja számottevően csökkenteni a forgalmat az alábbiakban felsoroltak okán:

    1. Az útdíj egy olyan vonzó út esetében, mely átszeli az Alpokat, nem fogja csökkenteni a turistaforgalmat. Az sem kizárható, hogy esetleg növelheti is azt. Igen kevés turista mondana le egy Dolomitok közti túráról néhány eurónyi díj miatt. Ez a hágón végzett kutatás eredménye.
    2. A tapasztalat azt mutatja, hogy a turisztikai célpontoknál a bevezetett útdíjak nem töltenek be forgalomszabályozó szerepet; mindenesetre kiváló bevételi forrást jelentenek. Viszont ez nem az a cél, amit el szeretnénk érni.
    3. Az útdíj bevezetése egy sor egyéb beavatkozást kívánna meg: lavinavédelem kiépítését, parkolók építését a hágókhoz, benzinkutakat, nyilvános WC-ket, stb., miután az a 3-5000 autós, aki naponta közlekedik a hágók útjain, és akit útdíj fizetésére köteleznek megfelelő szolgáltatásokat várna el.

    Az egyetlen hatásos és hatékony intézkedés, ami valóban a forgalom csökkenéséhez vezetne a hágókon és a környező völgyekben, az a hágókhoz vezető utak forgalmának lezárása.

    Az ingázók és a helyi vállalkozások szállítmányozása mindenesetre biztosítva lenne, azonban kizárná a turistaforgalom nagy részét. Egy effajta intézkedés életbe léptetése nagyon egyszerű lenne. Ha a kezdeti időszakban Trento és Belluno megye nem is venne részt a kezdeményezésben, a tervezet minden gond nélkül korlátozódhatna a Gardena hágóra, a Sella-i hágó Alto Adige-i lejtőire és a Campolongo hágóra.

    Már egy korlátozott tilalom is hatalmas eredményt hozhatna. A hágók lezárásával párhuzamosan várhatóan szükség lehet hatékony buszos tömegközlekedésre. Ezen felül a kirándulók közlekedése garantált a meglévő felvonókkal. A Dolomitok mint turista- és biciklisparadicsom kiemelkedő vonzerővel bírhatna a nyári turizmus tekintetében. Legfőképp a kerékpárturizmus élvezhetné az időszakos forgalomlezárás hatalmas előnyeit, mindazonáltal el lehetne indítani egy reklámkampányt megszólítva ezt a célközönséget, mint szállóvendégeket.

     

     

    Egy környezetvédelemi szempontokra támaszkodó időszakos közlekedési tilalom a dolomitok hágóin átértékelné továbbá a szóban forgó völgyeket és a hágókat mint turistacélpontokat, és a völgyekben lakó emberek életminőségének javulásával is együtt járna – áll a szervezet beadványában

    Mindezek után a Megyei Tanács kezdeményezi, hogy a Megyei Bizottság minél előbb hozzon határozatot a dolomitok hágóinak személygépjármű forgalom tilalmával kapcsolatban.

     

    Alulírott

    Riccardo Dello Sbarba

    Hans Heiss

    megyei tanácsos

     

    2. A másik, hogy a helyiek egy része, a “Comitato per la salvaguardia dei passi dolomitici” (Dolomitok Hágóiért Egyesület) és 79 vállalkozás is kártérítést követel a tavalyi bevételkiesés és egyéb nehézségek miatt, amikor csak minden szerdán volt zárva az út! Szóval – talán – mégis van remény…
    3. Vicces apróság, hogy az ADAC e-mailben tájékoztatást kért az üggyel kapcsolatban. Főleg a levél nyelvezete érdemel tapsot: “Hat eben im Adac-Heft gelesen, dass der Sellapass in den Sommermonaten von 9 bis 16 Uhr gesperrt ist. Stimmt das wirklich? Das ist doch eine Durchgangsdtraße. Geht es Ihr gut?” Ennél diplomatikusabban nem is lehetne megkérdezni, hogy “Eszeteknél vagytok?” Ha nem is ettől, de talán lassan észhez térnek Trentóban… (Forrás: ladige.itildolomiti.it)

Összefoglalva tehát senki ne mondja le a Dolomitok-túrát, sőt menjen, amíg teheti, mert a Sella környéke Észak-Olaszország egyik legszebb része. Viszont legyen felkészült, nehogy a helyszínen érje meglepetés, hogy csak képeslapon láthatja a Dolomitok ékkövét…

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz