GumiGuru: Ötezer alatt ledaráltam a Dunlopot – mi legyen?

GumiGuru: Ötezer alatt ledaráltam a Dunlopot – mi legyen?

- Kategória: Gumiguru
0

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszolnak az R17.hu szakértői, Szabó Roland és Soltész Norbert!

Szeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted – Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

Kedves Gumiguru! A következő a kérdésem: Tavaly már írtam nektek, csak sajnos későn kaptam meg a válaszotokat, így megvettem a kiszemelt gumit. Akkor az volt a kérdésem, hogy mit javasolnátok a Honda XL 1000 Varaderomra. Az volt a problémám akkor, hogy Michelin Anakee 3 volt a motoromon, és 8000 km-t tudtam vele megtenni becsülettel, elfogadható tapadás mellett, de utána bitangmód csúszkálni kezdett és az eleje teljesen elkopott, hegyesre a két oldala… Még kb. 1000 km-t kínlódtam vele, de aztán nem bírtam tovább.

Hozzá kell tennem, hogy igencsak sportosan közlekedem, általában utas nélkül, de mivel Tirolban élek, a szezon 80-90%-ában a Dolomitokban, szinte 100%-ban aszfalton. Szóval a Michelint lecseréltem egy szett Dunlop Roadsmart 3-ra… Elképesztően jó gumi!!! Volt… A hátsó oldala nullára futott ötezer kilométer alatt! A közepe még új, de a rendőrnek hiába mondanám, hogy innentől csak autópályán megyek, nem hiszem, hogy hinne nekem. Nyilván tudom, hogy a brutális tapadásnak ára van, de erre azért nem számítottam. A tesztekből kiindulva, amiket olvastam, azt hittem, hogy minimum annyit, de inkább többet fog bírni, mint az Anakee 3.

A Dolomitok csak úgy falja a Dunlop oldalát…

Most veszek még egy ugyanilyen hátsót, mert az elejében még van pár ezres, de a következő szett gumi jó lenne, ha egy kicsit tartósabb lenne! Egy barátom, akivel együtt motorozunk, a hasonló Varaderoján Pilot Road 4-et használt, most a Road5 van fent neki, de ilyen használat mellett a PR4 is csak 7000 km-t tudott teljesíteni, az ötösről még nincs értékelhető tapasztalat. Annyit hozzátennék még, hogy egy kis eső nem riaszt vissza attól, hogy folytassam az utam, márpedig a környéken a csapadék nem számít ritka természeti jelenségnek. Szóval a kérdésem az lenne, hogy létezik-e megfelelő alternatíva, illetve elfogadható kompromisszum, vagy béküljek ki a szezononként két garnitúra gumival egy túraendurón? Tudnátok nekem valamit ajánlani? Válaszotokat előre is köszönöm!

Üdv.: Péter

VÁLASZ

Kedves Péter! Számomra nem igazán meglepő ez a futásteljesítmény a Te esetedben. Elmondásod szerint csak a hegyekben motorozol, ahol nem meglepő, de nincs sok egyenes. Az Anakee III futásteljesítménye teljesen rendben van, főleg azt megvizsgálva, hogy a felsorolt gumiknál többet futott némiképp – szóval elég tartós darabról beszélünk. A RoadSmart legutolsó szériájától talán én is többet vártam, de a sporttúra abroncsok jellemzően lágyabbak a túraenduró abroncsoknál. Ráadásul kifejezetten sportosan is közlekedsz, a kopás mértékében semmi meglepő nincs.

Sportos használat = alacsonyabb futásteljesítmény

A Road5 véleményem szerint 1-2000 km-rel többet tud az elődjénél. Picit kitérnék most az új motorokra néhány szóban, elkanyarodva a a Varadérótól, magyarázva ezzel a friss gumik koncepcióját: az új gépek erősek, vezetést segítő berendezések hada áll a rendelkezésünkre, egyre jobb fék és futómű, no meg vázgeometria jellemzi őket, nagyon nagyot lehet velük motorozni. Ehhez feltétlenül szükséges a jó abroncs, a gumiméret pedig sok esetben változatlan maradt. Ezt a trendet az abroncsgyártóknak is kompenzálni kell, és olyan gumikat készíteni, amelyek igazodnak az igényekhez, ergo egyre lágyabbak. Ez a vonal már ebben a kategóriában is jelentkezik, ezért egyre kevésbé tartósak bizonyos modellek, persze mindig akadnak kivételek. A Te helyedben most a Dunlop TrailSmart MAX-ot próbálnám ki, mivel az hátul már nem homogén futófelületű, így bízom benne, hogy tartósabb lesz, és legalább olyan jól fog tapadni, mint pl. az Anakee III.