GumiGuru: Muszáj eltérnem a gyári guminyomástól?

GumiGuru: Muszáj eltérnem a gyári guminyomástól?

- Kategória: Gumiguru
0

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszolnak az R17.hu szakértői, Szabó Roland és Soltész Norbert!

Szeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted – Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

Kedves Gumiguru! A következő a kérdésem: Van egy Fz6-om, 2006-os, utas nélkül az előírt 90 kg súlyig elöl 2,25, hátul 2,5 bar nyomással tökéletesen viselkedik. Viszont, ha kétszeméllyel megyek, hiába fújom fel a javasolt 2,5-2,9-re, nem igazán érzem a gépet olyannak, mint szólóban. Nem tudom úgy bedönteni, nagyobb erő kell a forduláshoz stb… Mi lenne a tanácsod, merre fele induljak el a kísérletezéssel?

Köszönöm!

VÁLASZ

Kedves Kérdező! Talán érdemes lenne kipróbálni az egy személyre megadott értéket utassal is. Ez lehet, hogy furán hangzik, de ne tarts attól, hogy túl alacsony lesz a nyomás, elvégre menet közben így nő a súrlódás, s ezzel párhuzamosan az abroncsban uralkodó nyomás is. Hidd el, nem lesz vele probléma, saját motoromon sose megyek utána ennek, ha véletlenül utast viszek, és nem is okoz gondot. Ilyen tekintetben kivételt tehetünk, és eltérhetünk a gyári ajánlástól.

Ha nem a guminyomás, akkor mi a probléma?

A jelenség forrását most máshol keresném, egyáltalán nem a gumit okolnám. Egyszerű tapasztalatokra támaszkodva – elsősorban – az utas viselkedésében keresném a nehezen dönthető motor okát. Hatalmas befolyással van a hátul ülő ember a motor irányíthatóságára. Egyértelműen nem merek csak erre gyanakodni, de inkább itt lehet a hiba, mint a felnin feszülő gumikban.

Fontos, hogy ne az első utadba eső benzinkúton, hanem hiteles mérőeszközzel felszerelt helyen ellenőrizd az értékeket – ez mindennek az alapja

Ismétlem, feltehető, hogy rossz irányba dől az utasod, vagy a dőlés mértéke nem megfelelő, nem mozog veled együtt kanyarban. Próbáld ki esetleg más, kifejezetten tapasztalt személlyel ugyanolyan aszfalton, helyzetben, és szerintem az közelebb visz a megoldáshoz. Persze azzal is számolnunk kell, hogy ez sem hoz megnyugtató eredményt, de akkor megint csak új irányt érdemes keresni (pl. első-hátsó felfüggesztés). Végül említsük meg, hogy alacsony nyomás esetén nehezebben fordul a motor, de ekkor kanyarban is instabil lenne, ráadásul 2,9 barnál többet aligha kell pumpálni bele  – szóval ezt is kizárhatjuk mint lehetséges okot.