Olvasói: Miért nem ingyenes a magyar autópálya?

Olvasói: Miért nem ingyenes a magyar autópálya?

- Kategória: Cikkek, Közélet
5

Nehéz higgadtan válaszolni, de megpróbáljuk…

Sziasztok! Láttam, hogy csináltatok interjút az autópályásokkal. Miért maradt ki belőle, hogy minek kell fizetni itthon (nem is keveset!), ha Szlovákban, Románban, Lengyelben ingyenes a motorosoknak? Ha egy Romániában ez belefér az államnak, akkor itt hogy-hogy nem?

Köszönöm, ha rákérdeztek!

Üdv,

Gergő

autópálya

Kedves Gergő!

Nehezen hasonlítható a hazai úthálózat Romániához vagy Szlovákiához – a román autópályák jelentős részét éppen egy-két éve bontották fel és nyilvánították használhatatlannak, mert olyan katasztrofális állapotban voltak, Szlovákiában pedig az egyéb gyorsforgalmi utakat beleszámolva sincs feleannyi autópálya, mint itthon. Ha már választani kell, részünkről kibírjuk évente 4-5 alkalommal azt az 1500 forintot, cserébe pedig éveken belül kétezer kilométer feletti autópálya-hálózaton motorozhatunk itthon. Lengyelországban mellesleg fizetni kell a motorosoknak is.

Súlyos összegek úsznak el az autópálya koncesszión

Arról nem beszélve, hogy a Magyarországon működő rendszernek minden bevételi forrásra szüksége van a működéshez, hisz’ csak a korábban elkészült M5-ös és M6-os koncessziós díjai több mint százmilliárd forintot tesznek ki évente.

Hogy ez mekkora összeg, azt remekül példázza, hogy a teljes autópálya-hálózat e-matrica értékesítéséből évente 75-80 milliárd forint folyik be…

Ha röviden akarunk válaszolni, akkor tehát azért nem ingyenes, mert a mínuszból elég nehéz további kedvezményt adni. Hosszabban arra is kitérhetünk, hogy napi kb. 80 forintba kerül a motoros matrica, ami aligha lehet érvágás vagy akár jelentős tétel egy nagymotor fenntartásához viszonyítva, ráadásul többségünk csak kényszerből használja a pályát, tehát keveseket érint a probléma. Szerintem akadnak fontosabb kérdések is (pl. jogsireform, vezetéstechnikai képzések, motoros felvilágosító kiadványok autósok részére stb.), s ha ezek megvannak, akkor sorra kerülhet az autópálya ügye. Ezzel (is) indokolható, hogy még egyik motoros szervezet sem szállt síkra az útdíjak eltörléséért, s mi is úgy gondoljuk, hogy akadnak égetőbb problémák a motorozás háza táján.