Motorostúra: lábon vagy futón vigyem a gépet?

Motorostúra: lábon vagy futón vigyem a gépet?

- Kategória: Események, Kiemelt cikk, Túra
15

Vajon melyik a leghatékonyabb, legolcsóbb, egyszersmind legkényelmesebb módja a motorszállításnak, ha egy távolabbi célpontot szeretnél meghódítani? Alaposan körbejártuk a kérdést, szóval neked csak választanod kell.

Kezdésként rögtön lépjünk túl azon, hogy – egyesek szerint – az nem motorostúra, ha valaki nem szenved végig egy-kétezer kilométert autópályán Livornóig, esetleg a spanyol határig. Fogadjuk el, hogy van, amikor szorít az idő és/vagy túl drága lábon lemenni oda.

Példánkban négy ember és három motor utazik Korzikára, pontosabban a Korzikába induló komphoz, Livornóba. A gépek hatot esznek, a vezetők napi 700-750 kilométeres etapokat vállalnak. Így néz ki a matek:

  • Távolság  a livornói kikötőig (oda-vissza): 2030 kilométer
  • Üzemanyagköltség  (oda-vissza): 66 800 Ft/motor = 200 400 Ft
  • Szállásköltség (egyszerű, olcsó motel oda és vissza): 8250 Ft/éj/fő = 66 000 Ft
  • Útdíj (H, SLO, I): 29 000 Ft/motor = 87 000 Ft
  • Gumi- és lánckopás, karbantartási költség: 31 000 Ft/motor = 93 000 Ft

A négy ember tehát 446 400 forintból, oda-vissza négy nap alatt teszi meg a kikötőig, illetve a haza vezető utat.

Tudom, van, aki homlokát ráncolva nézi a motelre kiírt összeget, mondván: meg sem kottyan napi ezer kilométer autópálya, utána meg a hajó padlóján alvás. Igen, magam is próbáltam már, éppen ezért bátran mondom, hogy ezzel nem nyersz semmit, hiszen akkor másnap leszel hulla, vagyis ugyanúgy elbukod azt a plusz napot.

motorszállítás
Három motorral és négy fővel közel 450 000 forintba kerül eljutni a kikötőig és vissza. Nosza, keressünk valami olcsóbb megoldást!

Lássuk hát, milyen alternatív lehetőségeid vannak!

1. Motorbérlés

Ez tényleg nem klasszikus motorostúra, de téli feltöltődésnek tökéletesen megteszi, ezért érdekességként bemutatjuk, hogy milyen költségekkel számolhatsz. Főként kifejezetten távoli célpontoknál éri meg, mint például Marokkó, de egy késő őszi vagy kora tavaszi Szardínia-túra is összehozható így.

  • Repülőjegy Algheróba és vissza: 59 375 Ft/fő x 4 fő = 237 500 Ft
  • Motorbérlés kilenc napra kilométerkorlátozás nélkül (3 x BMW F 750 GS): 859 000 Ft

Fejenként tehát körülbelül 274 000 forint, nem éppen olcsó mulatság, ezért érdemes tovább keresgélni.

1. Motorszállítás vonaton

Kényelmesen utazol, ráadásul éjszaka, szóval nagyjából kipihenten érkezel a célállomáshoz. Ez nagyszerűen hangzik, de igencsak költséges móka: egy jövő júniusra időzített, livornói kirándulás Bécsből nagyjából negyven-ötven százalékkal kerül többe, mintha lábon tennéd meg az utat (egyelőre nincsenek fent konkrét 2019-es árak, ezért a korábbi utazások költségeiből számoltuk a hozzávetőleges díjat). Ezzel a vonat mint olcsó lehetőség ki is esett, szóval inkább csak az egyszerűsége és időhatékonysága miatt említjük.

2. Motorszállítás furgonban

Egyszerű és költséghatékony módszer, de csak akkor, ha van „kéznél” ilyen kisteherautó. Fenti példánkban három motort és négy embert kellett eljuttatni a Korzika- vagy Szardínia-túra kiindulópontjára, Livornóba, és ehhez sajnos már extra hosszú teherautóra lesz szükséged, amiben elfér négy ember, tehát a hagyományos, háromszemélyes változatok kiesnek.

motorszállítás
A hagyományos furgonokban simán elfér két vagy három motor, viszont négy ember már nem, így ezek kiesnek a keresésből…

A hatszemélyes, hosszú tengelytávú teherautók bérleti díja általában 11-14 000 forint/nap, vagyis 110-140 ezer egy tíznapos túrán, miközben az autó valójában csak két napot mozog, a többiben a szállás előtt parkol – tiszta pazarlás. Megoldás lehet, ha beszerveztek egy párt, akik egyébként is autóval járnák be a szigetet, így ők kitöltik az ötödik és hatodik ülést, kint használják a gépet, a bérlet költségét pedig elosztjátok – mindenki jól jár. Ráadásul felváltva vezethettek, s addig a többi pihen, újabb jó pont. Lássuk, mennyit spórolsz!

  • Távolság  a livornói kikötőig (oda-vissza): 2030 kilométer
  • Üzemanyagköltség: 93 500 Ft/autó = 93 500 Ft
  • Szállásköltség (egyszerű, olcsó motel oda és vissza): 8250 Ft/éj/fő = 66 000 Ft Nincs szükség szállásra.
  • Útdíj (H, SLO, I): 38 800 Ft/autó = 38 800 Ft
  • Gumikopás, karbantartási költség: 50 000 Ft/autó = 50 000 Ft

Lám, máris 182 300 forint jön ki, szemben az eredeti 446 000-rel, igaz, pár tétel még árnyalja a képet. Egy furgon kompjegye akár 40-50 százalékkal drágább lehet, mint három motoré, vagyis újabb 30-50 ezer forintot kell kicsengetned, de ezt kiválthatod, ha egy őrzött parkolóban hagyod a gépet még a kontinensen. Utóbbit már 12-15 ezerért találsz tíz napra.

Akárhogy is, nagyjából feleannyiba kerül, mint lábon, arról nem beszélve, hogy két nappal többet motorozhatsz a csodás szigeteken, ami tényleg megfizethetetlen.

Tegyük hozzá, ez csak akkor játszik, ha van ilyen extra hosszú, hatszemélyes furgon, amit szívesen kölcsönadnak neked. Ellenkező esetben a 110-140 ezer forintos bérlet elviszi a haszon nagy részét – viszont kinullázza az ötvenrugós karbantartási költséget -, szóval ha bérelsz, akkor az eredeti költségek 55-60 százalékával számolhatsz, azt nem is említve, hogy sokkal kényelmesebb és gyorsabb lejutni, vagyis nem elvetendő ötlet.

3. Motorszállítás utánfutón

Ez a legolcsóbb, egyszersmind legmacerásabb mind közül. Személyautó bármelyik családban akad, ha nincs rajta vonóhorog, az is gyorsan és olcsón orvosolható, motorszállítót pedig már 25-30 ezerért bérelhetsz tíz napra. Az út költségei nagyjából megegyeznek a furgonos módszerével, de vannak komoly hátulütői.

motorszállítás
Egy furgon és egy könnyű utánfutó. Így lazán szállítható három motor, igaz, személyekből csak kettő, szóval ez sem tökéletes, de mindenképpen olcsó és egyszerű megoldás

Nem mindenki szeret vagy tud egy három motorral megpakolt, 8-900 kilós futóval átsuhanni fél Európán. Kell némi rutin ehhez, még ha nem is ördöngösség – simán megszokható. Ennél sokkal nagyobb gond, hogy – elvileg – minden pótkocsis szerelvény csak 80 km/órával mehet az autópályán, és sok helyen nem is előzhet (pl. Nyugat-Szlovénia egyes gyorsforgalmi útjain). Ha gyorsabban mész, akkor a büntetést kockáztatod, szabályosan pedig elunod az életed a pihenőkkel együtt 15-17 órás úton. Persze a költségek most is kárpótolnak, mégpedig busásan:

  • Távolság  a livornói kikötőig (oda-vissza): 2030 kilométer
  • Üzemanyagköltség: 93 500 Ft/autó = 93 500 Ft
  • Szállásköltség (egyszerű, olcsó motel oda és vissza): 8250 Ft/éj/fő = 66 000 Ft Nincs szükség szállásra.
  • Útdíj (H, SLO, I): 38 800 Ft/autó = 38 800 Ft
  • Utánfutó bérleti díja: 30 000 Ft
  • Gumikopás, karbantartási költség: 50 000 Ft/autó = 50 000 Ft

Akárhogy is, három motor + négy fő esetén 220-240 ezer forintot, no meg két teljes napot spórolsz, vagyis ennyiért megéri némi kényelmetlenség.

Tisztán látszik, hogy sok-sok időt és pénzt takaríthatsz meg, ha nem lábon teszed meg (az egyébként is ezerszer látott) utat, ám a valódi haszon tényleg az a két megspórolt nap, főként, ha szűken mérik a melóhelyeden a szabadságot. Negyedmillió forintért igazán megéri hallgatni, hogy a „papírkutyák” kocsival vitték a motorjaikat, meg egyébként is: ha egy Korzika vagy Szardínia szintű helyen 2500-3000 kilométert motorozhatsz tíz nap alatt, akkor miért vágynál előtte-utána még ezer kilométer autópályára? Na ugye.