Kérdezz-felelek az utasszállításról

Kérdezz-felelek az utasszállításról

- Kategória: Kiemelt cikk
22

Számtalan írást olvastam már a témában, mégis úgy érzem, sok-sok apró, ám annál fontosabb részlet kimaradt az eddig megjelent cikkekből. Lássuk hát, mire kell (még) figyelned, ha utassal motorozol?

Mint már korábban oly sokszor, ezt az írást is az élet ihlette, ugyanis a parkolókban hallott beszélgetések és látott viselkedésformák arra utalnak: sokan félreértik, mit jelent egy másik embert felültetni a hátsó ülésre.

Először tanulj meg magadra vigyázni, és csak utána másokra!

Barátaim, ismerőseim közül többen a túlzott önbizalom csapdájába estek (mint Mirjam az X-Faktorban), azaz úgy gondolták: hiába a friss A-s jogsi, kocsit már régóta vezetnek, szóval motorral is nyugodtan vihetnek utast. Miben lenne más, mint autóval? – teszik hozzá. Hát nagyon is sokban…

Az autó – az utas szempontjából – egyszerű közlekedési eszköz, de a motor sokkal több annál (Kép: Izengo.com)

Akkor hiába figyelmeztettem őket, hogy szerintem nagyon bátran rángatják a gázt, vakmerően vágnak bele az előzésekbe és a kanyarokba. Hozzátettem, hogy ő hiába száz kiló, ha utast visz magával, akkor a motor viselkedése teljesen megváltozik. Ismernie kell a saját és motorja képességeit, az utasa viselkedését stb.

Intő szavaim, sajnos süket fülekre találtak, tudniillik pár kilométer után egy forgalmi okból megálló autó mögött sikerült túlhúzni a féket, és elestek.

Az ijedtségen, anyagi káron kívül az utasnak több zúzódása keletkezett, melyek hetekig látszódtak. Gondolhatod, Kedves Olvasó, hogy ezek után az illető a közelébe sem mert menni egy motornak sem, pedig egy élményteli, de biztonságos próbakör után valószínűleg ő is igazi motorrajongó lett volna. Így lehet elvenni a kedvét egy életre…

Jegyezd meg: az utas fontosabb, mint Te!

Képzeld csak el a helyzetet: már látod, hogy nem tudsz megállni vagy bekanyarodni. Mit teszel? Ha tudatos vagy, igyekszel minimalizálni a károkat, sérüléseket. Ezzel szemben az utas csak akkor érzékeli a bajt, mikor már megtörtént, s mivel nem tapasztalt, azt sem tudja, miként úszhatja meg a sérüléseket. Jegyezd meg hát: ő fontosabb, mint Te és neked kell vigyáznod rá!

További prédikálás helyett a következőket tanácsolom, hogy fontolóra vedd, mielőtt utast vinnél magaddal. Sorrend nincs, mindegyik egyformán, egyszerre fontos!

  • Minden héten motorozol, prímán indul, meg is áll, ha kell. Rendben, de ez vajon azt jelenti, hogy tökéletes műszaki állapotban van?

A megkettőzött tömeggel is megáll, nem melegszik el a fékfolyadék? A központi rugóstag és a villa is jól működik majd a dupla súly alatt?

  • Megfelelő motoros öltözékben motorozol? És az utasod?

Az ő ruhája – a fenti okok miatt – fontosabb, mint a tiéd, szóval eszedbe se jusson olyat mondani, mint amit múltkor hallottam: Ugyan már, az utasnak ez is jó lesz!

  • Könnyebb vagy hasonló tömegű, mint Te?

Ha a hátul ülő tapasztalatlan, nagyobb súlyával könnyen letérítheti a gépet az ívről. Ilyen esetben fokozott óvatossággal kanyarodj!

  • Mindent megbeszéltetek?

Merre és mennyit mentek? Mennyivel mehetsz, hogy biztonságban érezze magát?

  • Miként jelez, ha baj van?

Tud róla, hogy hol és hogyan jelezzen, ha valamit szeretne közölni? Indulás előtt egyeztessétek ezt, miként az alapvető fogásokat is (hogyan és hol kapaszkodjon, alapvetően miért lábbal és ne kézzel tegye stb.)!

Talmácsi Gábor és utasa a Pető Intézet rendhagyó, motoros felvonulással egybekötött tanévnyitóján az intézmény előtt (MTI Fotó: Mohai Balázs)
    • Rendben, ő megbízik benned, hisz’ felült mögéd.

    Vajon Te is megbízhatsz benne? Ritkán kerül szóba, pedig ez legalább olyan fontos!

    • Van baleset-biztosításod, ha esetleg elestek?

    Igen, ez sem mellékes. Ha Te okozol galibát, az a minimum, hogy helytállsz, és a biztosításod fedezi a kárát, beleértve ruhát, telefont, munkából kiesést stb.

    • Megvan, hogy mi változik utassal?

    Kevesebb súly jut az első tengelyre, a gép alulkormányozottá válhat, könnyebben áll egykerékre, egyszersmind könnyebben megcsúszik az első kerék. Ellenben a hátsó fék még nagyobb szerephez jut, mint szólóban.

    • A KRESZ szerint egyáltalán vihetsz utast?

    Mondhatjátok, hogy ez légből kapott ötlet, de sajnos saját tapasztalat, hogy robogón és motoron is simán visznek 6-8 éves lurkókat, akik a lábtartót sem érik el, kapaszkodni pedig a motor kialakítása miatt nem tudnak. Persze motorosruha egyiken sem volt… (Videót is készítettem róluk, de végül személyiségi okok miatt töröltem őket).

Ha gyereket viszel, különösen fontos, hogy alaposan beöltöztesd, bármennyire is nehéz megfelelő méretű ruhát és sisakot találni!

Lehet mosolyogni egyik-másik ponton, viszont amikor ott találjuk magunkat egy baleset vagy – ne adja ég – bírósági per kellős közepén, akkor már igencsak lefelé görbül az ember szája. Akárhogy is: éppen elég veszély leselkedik rád és utasodra közúton, ne tetézd ezt lazasággal és felelőtlenséggel – vigyázz rá, mint a szemed fényére!

Széles utat és korai tavaszt kívánok minden motorostársamnak! – ThomAce