Miért szennyező a motor, ha nem is áll a dugóban?

Miért szennyező a motor, ha nem is áll a dugóban?

- Kategória: Kiemelt cikk
0

Két nap múlva lép életbe a spanyol kormány környezetvédelmi intézkedése, mely kapcsán megszólaltak a motorgyártók is. Újra leszögezték: a fürge kétkerekűek valójában tisztább üzeműek, mint a papíron környezetbarátnak kikiáltott autók. 

Nemcsak szmogriadó idején, hanem az év minden napján megtiltják a kétkerekűek bejutását Madrid és Barcelona belvárosába, mégpedig azért, hogy mérsékeljék a légszennyezést – jelentette be a spanyol kormány. Természetesen a lakók hazamehetnek saját járművükkel, és szintén engedélyt kapnak a speciális matricát viselő motorok tulajdonosai, igaz, ezt a helyiek csak kis része kaphatja meg, ugyanis kizárólag az elektromos és hibridhajtású gépek tartoznak ide. További könnyítés, hogy az Euro3-4 besorolású modellek részleges mentességet élvezhetnek, ők a belváros határán fekvő parkolókig szabadon közlekedhetnek a vasakkal.

szmogriado

A villanymotorokra nem vonatkozik a korlátozás, de ez aligha oldja meg a helyzetet, ugyanis jelenleg 350 164 (!) motor fut Madrid útjain, és ebből csak 1625 elektromos hajtású

Szmogriadó: a motor hamarabb célba ér, tehát kevésbé szennyez

Az Európai Motorkerékpárgyártók Szövetsége is felemelte a hangját a bejelentés kapcsán, és kiállt amellett, hogy

hibás elgondolás kilométeralapú rendszerben összevetni a kocsik és a motorok károsanyag-kibocsátását,

elvégre utóbbiak nem vesztegelnek a dugóban, és 30-50 százalékkal rövidebb idő alatt tesznek meg egységnyi utat. Valósabb képet festene tehát, ha a két- és négykerekűeket üzemóra alapján vizsgálnák, hiszen akkor rögtön kiderülne, hogy az Euro2-es és Euro3-as motorok valójában sokkal kevésbé „rontják a levegőt”, mint a papíron tisztább autók.

szmogriado
Itthon szmogriadó alatt nem közlekedhetnek a motorok, robogók, sem a 2010 előtt gyártott dízel autók (MTI Fotó: Marjai János)

Utóbbi megállapítást igencsak megszívlelhetnék a hazai döntéshozók is, tekintve, hogy a a Karácsony Gergely által szorgalmazott korlátozás alapján 2019. október 1. után tovább szigorodik a fővárosi rendelet, és riasztási fokozat elrendelése után az Euro 4-es

dízelüzemű, azaz 2010 előtt gyártott gépjárművek nem közlekedhetnek Budapesten, miként a segédmotoros kerékpárok, robogók és a nagymotorok sem, bár utóbbiak már évek óta száműzöttek az utakról szmogriadó idején.

A drasztikus szigorítás kapcsán összegyűjtöttük az olvasói kérdéseket, és megkerestük a Közgyűlést, ahol Molnár Zsolt szakmai főtanácsadó válaszolt a felvetésekre, melyet itt olvashattok.