A Közgyűlés válaszol: Három kérdés motorokról, szmogriadóról

A Közgyűlés válaszol: Három kérdés motorokról, szmogriadóról

- Kategória: Kiemelt cikk
10

Összegyűjtöttük a hozzánk befutó kérdéseket, és továbbítottuk a Fővárosi Közgyűléshez, ahol Molnár Zsolt szakmai főtanácsadó készséggel válaszolt rájuk.

– Mielőtt lenti kérdéseivel kapcsolatban tájékoztatjuk, engedje meg, hogy a budapesti szmogriadó riasztási fokozatának gyakoriságáról is információt adjunk – kezdte levelét Molnár Zsolt.  – A motorkerékpárok szmogriadó riasztási fokozatában önkormányzati rendelettel történő budapesti korlátozása 1999 augusztusától alapvetően változatlanul fenntartott előírás.  Az önkormányzati fővárosi szmogrendelet minden módosítását állami hatóságok – köztük az illetékes közlekedési hatóság is – előzetesen véleményezik, így történt a legutóbbi esetekben is (a hatóságok legutóbbi véleményét az előterjesztés 6. melléklete tartalmazza).

A szálló por a legnagyobb gond

A szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten eddig csak a szálló pornak elnevezett légszennyező anyag (PM10) szintje miatt kellett elrendelni,

az utóbbi 8,5 évben eddig összesen 10 nap nem közlekedhettek a budapesti szmogriadó riasztási fokozatában a korlátozott gépjárművek. Ugyanakkor a vizsgált időszakon belül a legutóbbi, januári eset az adatok tükrében is a legsúlyosabb eset volt.

A januári eset közben és utána is több panasz érkezett a motorkerékpárok hiányos, illetve pontatlan környezetvédelmi osztályba sorolásával kapcsolatban, azaz hogy a legújabb, Euro 4-es kétkerekűek sem közlekedhetnek, pedig a környezetvédelmi besorolásuk alapján ez lehetséges lenne.  Hozzátették: megalapozott panasz esetében az üzembentartóknak – az államigazgatási eljárás során elkövetett hiba javításának költség és időigényén túl – a forgalomkorlátozás időtartama alatti jogkövető magatartásuk esetén további hátrányuk is származott.

Robogók: csak a rendszám a megoldás

Több javaslat vonatkozott a belső égésű motorral hajtott, rendszámtábla nélküli segédmotoros kerékpárok, robogók forgalmának tilalmára is.  Ezen problémára a megoldási javaslat: a közlekedésügyért felelős miniszter számára javasolt a motorkerékpárok hiányos, illetve pontatlan környezetvédelmi osztályba sorolásának ügyfélbarát, általános rendezése, továbbá a segédmotoros kerékpárok, robogók rendszámkötelezettségének, a rendszámozás bevezetésének vizsgálata – erről az előterjesztés 5. melléklet, 2. oldalán olvashatnak bővebben.

A segédmotoros kerékpárok tilalmát eredményező módosítására a Fővárosi Közgyűlésnek benyújtott rendelet-módosító javaslat alapján került sor, melyet Karácsony Gergely, a Párbeszéd politikusa jegyez.

Konkrét kérdéseire válaszolva:

  • Mi az oka annak, hogy az Euro 3, illetve Euro 4 előírásait egyébként maradéktalanul teljesítő motorkerékpárok nem kapnak környezetvédelmi besorolást hazánkban, még a tulajdonos kifejezett kérésére sem? 
  • Megköszönve a tapasztalatuk alapján jelzett problémát, csak mi is tájékozódni tudunk a közlekedési hatóságnál, mivel a jelzett problémával kapcsolatban az előzetes hatósági véleményezések során erre vonatkozó jelzést a közlekedési hatóságtól nem kaptunk. Annak ellenére, hogy a gépjárművek környezetvédelmi tulajdonságán alapuló differenciált szmoghelyzeti forgalomkorlátozást Budapest 2010. májusától, azon belül a környezetvédelmi osztályba sorolással kapcsolatos szabályozást 2016. márciusától alkalmazza.
Jövőre már hibridhajtással is elérhető a Honda közkedvelt robogója, a PCX125, de szmogriadó idején ez sem közlekedhet – ha csak addig nem valósul meg a környezetvédelmi osztály bejegyzése
  • Van rá lehetőség, hogy az Euro 3 és Euro 4 motorkerékpárok közlekedjenek a szmogriadó ideje alatt?
  • Azzal egyetértünk, hogy a benzinüzemű Euro 3 és Euro 4 motorkerékpárok kisebb mértékben szennyeznek, mint az ugyanilyen korú, EURO-besorolással rendelkező dízelüzemű gépkocsik, ugyanakkor a gépjárművek differenciálása csak a forgalmi engedélybe bejegyzett környezetvédelmi tulajdonság alapján (a környezetvédelmi osztály kódján) lehetséges. Amíg ez nem valósul meg, addig továbbra sem közlekedhetnek a környezetvédelmi bejegyzés nélküli motorkerékpárok.
  • Ha a segédmotoros kerékpárok egyedi azonosítóján, rendszámtábláján vagy forgalmi engedélyében szerepelne, hogy az adott jármű milyen környezetvédelmi besorolású (pl. négyütemű és elektronikus üzemanyag-befecskendező rendszerrel felszerelt modellek), akkor megfontolnák-e az újabb, környezetbarát típusok közlekedésének engedélyezését szmogriadó alatt? 
  • A segédmotoros kerékpárok differenciált megközelítését, szabályozását az is elősegítené, ha azok tulajdonosai, üzembentartói is kezdeményeznék a jogszabályok módosítását, a rendszámkötelezettség bevezetését, azon belül az érintett járművek környezetvédelmi tulajdonságának nyilvántartását. Egy megvalósított nyilvántartás és a szabályozási alapelv alapján korlátozásra csak azok számíthatnának, akiknek gépjárműve EURO 2-es, vagy rosszabb annál (pl.: kétütemű gépjárművek).

Tehát a labda a mi térfelünkön pattog: ha a tulajdonosok nyomására végre rendszámmal látják el a segédmotoros kerékpárokat, illetve a kocsikhoz hasonlóan környezetvédelmi bejegyzés kerül a forgalmi engedélyekbe, akkor a szmogriadó ideje alatt is használhatók az Euro 3-as és Euro 4-es (sommásan: a tíz évnél fiatalabb) kétkerekűek. Igen, ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy jó ideig nem változik semmi a motorok háza táján, s a fenti módosító javaslat alapján 2017 őszétől semmilyen, belső égésű erőforrással felszerelt motorkerékpár nem közlekedhet szmogriadó ideje alatt.

  • Kis Gábor

    Én meg nem a járműveknél rendelném el a korlátozást, hanem a szilárd tüzelésű fűtőberendezések ellenőrzését szaporíttatnám meg. A fűtési szezonban ezek okozzák a legnagyobb szállópor koncentrációt. Fával, szénnel tüzelnek sokan! Cserépkályha, sima kályha, kazánok.

    • LaciK

      Korlátozni sem kéne. Fával tüzelni nem nagyon éri meg Budapesten. Nekem van gáz és vegyes tüzelés is, és idén fát sem vettem mert csak agyatlan áron lehetett hozzájutni, viszont ha valakinek nincs, akkor milla felett van a gázbekötés,kondenzációs kazán, hozzávaló kémény.
      Talán ezt kéne megoldani, hogy ne a lenyúlás legyen ebből is.

  • Lbx

    A Karácsony Gergely javaslata szerint a motorkerékpárok (nem csak a segédmotoros kerékpárok) alapból tiltva lettek volna, függetlenül attól, van-e környezetvédelmi besorolásuk, vagy nincs – a linkelt módosító javaslat 2.§ alapján.

  • Lbx

    Megköszönve a budapesti, vagy Budapestre motorral érkezők nevében a megkeresést, de muszáj megjegyeznem; nem jók a feltett kérdések, illetve nem jó helyre lettek címezve (ahogyan az a válaszokból is kiderül).
    A Fővárosi Közgyűléshez inkább olyan tartalmú kérdéseket kellett volna feltenni, mely a motorkerékpárok, és segédmotoros kerékpárok szerepét emelné ki a gördülékenyebb, és ezáltal kevésbé környezetszennyező közlekedés elérésében.
    Például:
    – mi indokolja, hogy a forgalomban kevesebb időt töltő, közlekedési szempontból hatékonyabb (ezáltal azonos távon kevesebb káros anyagot kibocsátó), a forgalmi torlódások kialakulásában zérus szerepet játszó motorkerékpárok, illetve segédmotoros kerékpárok forgalmát korlátozzák, miközben nagy hengerűrtartalmú, a torlódásokban szükségszerűen veszteglő, sokszor csupán a járművet vezető személyt szállító járművek felmentést élveznek szmogriadó estén?
    – Van-e elképzelésük a korlátozás alá eső motorkerékpárokkal, segédmotoros kerékpárokkal működő budapesti szolgáltatók esetleges kárpótlására?
    – Tervezik-e a motorkerékpárokkal, illetve segédmotoros kerékpárokkal működő gazdasági szervezetek esetében a korlátozás alá eső eszközök cseréjét valamivel ösztönözni?
    – Tervezik-e a motorkerékpáros, illetve segédmotoros kerékpáros közlekedés támogatását, ösztönzését, tekintve, hogy ezek az eszközök alacsonyabb üzemanyag fogyasztással, és ami még lényegesebb, adott távolság esetében lényegesen gyorsabban érik el célpontjukat (ezáltal kevesebb időt töltenek a forgalomban), a személygépkocsik átlagos utasszámát szállítják, a feltorlódott forgalomban sem vesztegelnek, ők maguk nem generálnak torlódást, parkolás esetén lényegesen kisebb helyet igényelnek?

    • KutyaZX14

      Mi “csak” továbbítottuk a beérkező kérdéseket, de a budapest.hu oldalon van űrlap, ott eléred Molnár urat. Más kérdés, hogy a válaszokat látva aligha változik valami…

      • Lbx

        Ezt a lehetőséget nem ismertem.
        Mivel most itthon fekszem, és várom, hogy a motoros balesetünkből lábra álljak, van időm, és lehet, élek is vele…
        Talán kritikusra sikeredett a hozzászólásom, pedig valóban köszönöm – és gondolom a többi motoros is így van vele -, hogy nem hagytátok annyiban!

        A szkeptikus felhangot megértem, de ennek ellenére érdemes próbálkozni – nekem személy szerint már volt a témában sikerélményem.

  • Lbx

    + 1 észrevétel:
    A szmogriadó rendelet egy része az ózonriadóra vonatkozik, amely nyaranta fenyeget, és ugyan eleddig csupán egy lakalommal, de a riasztási fokozata egy augusztusi napon el is lett rendelve. Ilyenkor például nem csak a motorokat, segédmotorokat korlátozzák, de az üzemanyagtöltő-állomások üzemének mérséklését is kérhetik 10-18 óra között…

  • LaciK

    Tehát a megoldás még bonyolultabb, bürokratikusabb rendszer, újabb lehúzásokkal.
    Inkább leveszem a rendszámom.

  • x102

    “csak azok számíthatnának, akiknek gépjárműve EURO 2-es, vagy rosszabb annál (pl.: kétütemű gépjárművek).”
    Pont a munkásréteg aki azért tartja a 2T gépet mert mocsok olcsó fenntartani…. Nekem marha nagy szívás lenne, motorral a munkába járás 1 nap kb 45 perc(egy oda-vissza kör), busszal másfél+!

    /EDIT
    Én esetembe Győrről van szó, forgalmi szempontból egyre jobban hasonlít pestre.

  • Összefoglalva: Továbbra is csak a mellébeszélés és az egymásramutogatás megy.