A Közgyűlés válaszol: Három kérdés motorokról, szmogriadóról

A Közgyűlés válaszol: Három kérdés motorokról, szmogriadóról

- Kategória: Kiemelt cikk
10

Összegyűjtöttük a hozzánk befutó kérdéseket, és továbbítottuk a Fővárosi Közgyűléshez, ahol Molnár Zsolt szakmai főtanácsadó készséggel válaszolt rájuk.

– Mielőtt lenti kérdéseivel kapcsolatban tájékoztatjuk, engedje meg, hogy a budapesti szmogriadó riasztási fokozatának gyakoriságáról is információt adjunk – kezdte levelét Molnár Zsolt.  – A motorkerékpárok szmogriadó riasztási fokozatában önkormányzati rendelettel történő budapesti korlátozása 1999 augusztusától alapvetően változatlanul fenntartott előírás.  Az önkormányzati fővárosi szmogrendelet minden módosítását állami hatóságok – köztük az illetékes közlekedési hatóság is – előzetesen véleményezik, így történt a legutóbbi esetekben is (a hatóságok legutóbbi véleményét az előterjesztés 6. melléklete tartalmazza).

A szálló por a legnagyobb gond

A szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten eddig csak a szálló pornak elnevezett légszennyező anyag (PM10) szintje miatt kellett elrendelni,

az utóbbi 8,5 évben eddig összesen 10 nap nem közlekedhettek a budapesti szmogriadó riasztási fokozatában a korlátozott gépjárművek. Ugyanakkor a vizsgált időszakon belül a legutóbbi, januári eset az adatok tükrében is a legsúlyosabb eset volt.

A januári eset közben és utána is több panasz érkezett a motorkerékpárok hiányos, illetve pontatlan környezetvédelmi osztályba sorolásával kapcsolatban, azaz hogy a legújabb, Euro 4-es kétkerekűek sem közlekedhetnek, pedig a környezetvédelmi besorolásuk alapján ez lehetséges lenne.  Hozzátették: megalapozott panasz esetében az üzembentartóknak – az államigazgatási eljárás során elkövetett hiba javításának költség és időigényén túl – a forgalomkorlátozás időtartama alatti jogkövető magatartásuk esetén további hátrányuk is származott.

Robogók: csak a rendszám a megoldás

Több javaslat vonatkozott a belső égésű motorral hajtott, rendszámtábla nélküli segédmotoros kerékpárok, robogók forgalmának tilalmára is.  Ezen problémára a megoldási javaslat: a közlekedésügyért felelős miniszter számára javasolt a motorkerékpárok hiányos, illetve pontatlan környezetvédelmi osztályba sorolásának ügyfélbarát, általános rendezése, továbbá a segédmotoros kerékpárok, robogók rendszámkötelezettségének, a rendszámozás bevezetésének vizsgálata – erről az előterjesztés 5. melléklet, 2. oldalán olvashatnak bővebben.

A segédmotoros kerékpárok tilalmát eredményező módosítására a Fővárosi Közgyűlésnek benyújtott rendelet-módosító javaslat alapján került sor, melyet Karácsony Gergely, a Párbeszéd politikusa jegyez.

Konkrét kérdéseire válaszolva:

  • Mi az oka annak, hogy az Euro 3, illetve Euro 4 előírásait egyébként maradéktalanul teljesítő motorkerékpárok nem kapnak környezetvédelmi besorolást hazánkban, még a tulajdonos kifejezett kérésére sem? 
  • Megköszönve a tapasztalatuk alapján jelzett problémát, csak mi is tájékozódni tudunk a közlekedési hatóságnál, mivel a jelzett problémával kapcsolatban az előzetes hatósági véleményezések során erre vonatkozó jelzést a közlekedési hatóságtól nem kaptunk. Annak ellenére, hogy a gépjárművek környezetvédelmi tulajdonságán alapuló differenciált szmoghelyzeti forgalomkorlátozást Budapest 2010. májusától, azon belül a környezetvédelmi osztályba sorolással kapcsolatos szabályozást 2016. márciusától alkalmazza.
Jövőre már hibridhajtással is elérhető a Honda közkedvelt robogója, a PCX125, de szmogriadó idején ez sem közlekedhet – ha csak addig nem valósul meg a környezetvédelmi osztály bejegyzése
  • Van rá lehetőség, hogy az Euro 3 és Euro 4 motorkerékpárok közlekedjenek a szmogriadó ideje alatt?
  • Azzal egyetértünk, hogy a benzinüzemű Euro 3 és Euro 4 motorkerékpárok kisebb mértékben szennyeznek, mint az ugyanilyen korú, EURO-besorolással rendelkező dízelüzemű gépkocsik, ugyanakkor a gépjárművek differenciálása csak a forgalmi engedélybe bejegyzett környezetvédelmi tulajdonság alapján (a környezetvédelmi osztály kódján) lehetséges. Amíg ez nem valósul meg, addig továbbra sem közlekedhetnek a környezetvédelmi bejegyzés nélküli motorkerékpárok.
  • Ha a segédmotoros kerékpárok egyedi azonosítóján, rendszámtábláján vagy forgalmi engedélyében szerepelne, hogy az adott jármű milyen környezetvédelmi besorolású (pl. négyütemű és elektronikus üzemanyag-befecskendező rendszerrel felszerelt modellek), akkor megfontolnák-e az újabb, környezetbarát típusok közlekedésének engedélyezését szmogriadó alatt? 
  • A segédmotoros kerékpárok differenciált megközelítését, szabályozását az is elősegítené, ha azok tulajdonosai, üzembentartói is kezdeményeznék a jogszabályok módosítását, a rendszámkötelezettség bevezetését, azon belül az érintett járművek környezetvédelmi tulajdonságának nyilvántartását. Egy megvalósított nyilvántartás és a szabályozási alapelv alapján korlátozásra csak azok számíthatnának, akiknek gépjárműve EURO 2-es, vagy rosszabb annál (pl.: kétütemű gépjárművek).

Tehát a labda a mi térfelünkön pattog: ha a tulajdonosok nyomására végre rendszámmal látják el a segédmotoros kerékpárokat, illetve a kocsikhoz hasonlóan környezetvédelmi bejegyzés kerül a forgalmi engedélyekbe, akkor a szmogriadó ideje alatt is használhatók az Euro 3-as és Euro 4-es (sommásan: a tíz évnél fiatalabb) kétkerekűek. Igen, ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy jó ideig nem változik semmi a motorok háza táján, s a fenti módosító javaslat alapján 2017 őszétől semmilyen, belső égésű erőforrással felszerelt motorkerékpár nem közlekedhet szmogriadó ideje alatt.