Olvasói: Megvan az új kipufogó, de vajon mit szól a rendőr?

Olvasói: Megvan az új kipufogó, de vajon mit szól a rendőr?

- Kategória: Cikkek, Karbantartás
7

Máté egy sokakat érintő problémát feszeget, ezért megosztjuk kérdését, és rögtön kétféle választ is adunk: egyet a törvények és egy másikat a gyakorlati tapasztalatok alapján.

Kedves László! Sokat olvasom a Hegylakókat, nagyon sok érdekes és hasznos dolgot találtam már rajta, köszönöm a munkátokat! Egy olyan kérdéssel fordulok hozzád, amivel lehet, hogy foglalkoztatok már, de nem találom a cikkek között, kérlek, ez esetben valami támpontot adj csak, hogy hol találom!

Szóval: van egy BMW R 1100 R motorom, amire vettem egy Remus kipufogót (Nem csak dobot, hanem rendszert, mivel ezen még egyben van az egész rendszer, így az egész cserés.) Csak most kerül felszerelésre, szóval tapasztalatom nincs vele, de elvileg nem sokkal hangosabb, mint a gyári, inkább csak szebben muzsikál vele a boxer. A kérdés az, hogy kell-e valamilyen papír, hogy ez bekerülhessen a forgalmiba? Egyáltalán kell-e ezzel szórakozni, vagy úgysem fognak vele csesztetni, ha nem hangos?

Köszönettel – Sz. Máté Ferenc
hangos kipufogo
BMW R 1100 R

Szia! Köszönjük az elismerő, szavakat, igyekszünk idén is rászolgálni a bizalomra! Ami az átalakítást illeti, muszáj kétféle választ adnom, mert az elmélet és a gyakorlat igencsak eltérő, mármint határainkon belül…

A hangos kipufogó „életet ment” és sokba kerül…

Először is minden olyan alkatrész, ami nem gyári, és utólag kerül a motorra, engedély- és/vagy bejegyzésköteles. Esetedben ez annyit tesz, hogy a gyártó műbizonylattal vagy E-jellel igazolja, hogy a rendszer alkalmas az adott típusra, és közúti forgalomban használható. Ha felrakták, műszakin bejegyezteted a forgalmiba, hogy innentől ez van a BMW-den, és Portugáliától Magadanig senki nem szólhat érte egy szót se. Teszem hozzá: ez itthon kb. ezerből egy motornál valósul meg…

Másrészt – és a gyakorlat szempontjából ez sokkal fontosabb – ha nem sokkal hangosabb az új rendszered, és megfelel a KÖHÉM-ben leírtaknak, vagyis legfeljebb 5 dB-lel haladja meg a a gép adattábláján szereplő gyári értéket, akkor  itthon aligha lesz vele gondod. Határainkon túl, főként nyugat felé haladva már kérhetnek igazolást, hogy a dob – pontosabban ez esetben a rendszer – tudja az előírt értéket, de egy dB-killerrel megspékelve aligha adhat okot a kötözködésre.

hangos kipufogo
Hogy alatta van-e géped az 5dB-es tűrésnek, azt magad is ellenőrizheted egy-egy jobb készülékkel vagy ennek hiányában mobilos alkalmazással, mégpedig úgynevezett közeltéri méréssel. Ez csupán annyiból áll, hogy a kipufogó végétől fél méterre, annak hosszirányától 45 fokos szögben eltérve, üresben, az adattáblán szereplő fordulatszámnál mért adatot összehasonlítod a gyári értékkel

Szóval jól gondolod: amíg egy motornak, illetve kipufogónak nincs kirívóan nagy hangja, addig kevésbé tűnik fel a rendőröknek is, és ok nélkül aligha kötnek bele. Az már csak hab a tortán, hogy így a parkolókban végzett, rögtönzött hangnyomásmérésen is megfelel majd a géped, azaz akkor sem kell félned, ha előkerülnek a műszerek.

Continental 2019