„Ha a motoros refivel jár, én miért kapcsoljam le a ködlámpát?!”

„Ha a motoros refivel jár, én miért kapcsoljam le a ködlámpát?!”

- Kategória: Vélemény
23

Edina cikke sokakat írásra késztetett, többek között G-t is, aki – érthető módon – nem járult hozzá, hogy névvel jelenjen meg a válasza…

Tisztelt Hegylakók Szerkesztősége! Olvastam egy cikket, amit egy olvasójuk írt, és nem tudom hova tenni magamban az ott olvasottakat. Ebben természetesnek írja a hölgy, hogy ő reflektorral jár. Nem gondolnám hogy ez helyénvaló dolog, semmilyen törvényi háttere nincs! Szerintem nem is sokat segít! Az aki motorra ül  arra kell figyeljen, hogy a forgalom többi résztvevője hogyan viselkedik, és eszerint kell cselekedjen. Az, hogy reflektorral közlekedik, a motorosok megítélését rontja, törvénybe ütközik, de hasznát nem látom,

hiszen ha egy közlekedő észreveszi a reflektort, az észreveszi a tompítottat is.

Azt mondom, ne legyen már ugyanaz a káosz az emberekben, mint például a ködlámpa témában! Sorzáró fénynek titulálják a hátsó ködlámpát, és azt terjesztik, hogy le kell kapcsolni, ha utolér valaki, illetve, hogy semmilyen ködlámpát nem szabad használni lakott területen belül, és hasonló városi legendák… Ennek sincs semmilyen törvényi háttere!

Felkapcsolt lámpa ide vagy oda, gyakran érzem, hogy láthatatlan vagyok – írta Edina

Kedves Levélíró!

Először is jogos: valóban szabálysértésnek számít fényes nappal reflektorral járni, de ezt nem is vonta kétségbe senki. Azt viszont igen, hogy – szintén városban – nyugodtan állhatsz a lámpánál felkapcsolt ködzárófénnyel, ha mögötted további járművek sorakoznak egy-két méterenként:

KRESZ 44 §. (4) ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.

Vagyis, ha az autó egy helyben áll, és városban, mögötte pár méterrel sorakozik a többi, akkor a sofőrnek kutyakötelessége lekapcsolni a hátsó ködzárófényt, mivel

  • a látási viszonyok nem indokolják a használatát,
  • eleve nem jófejség a mai autók nagy teljesítményű LED-lámpáival vakítani a mögöttünk állót.

Igen, ő fényszóróval jár mint kisebbik rossz megoldás

Visszatérve az eredeti kérdésre, valóban nem szabályos refivel nyomulni. A másik lehetőség, hogy kiegészítő, úgynevezett nappali menetfényt (DRL) tesz fel az ember, ami szerintünk is (majdnem) a legjobb megoldás. Csak majdnem, ugyanis immáron öt éve ellentmondásosak a jogszabályok, mivel a DRL felszerelését megengedik, de a használatát nem – nesze semmi, fogd meg jól.

Sokat segíthet észlelésünkben és sebességünk felbecsülésében is, ha nem csak egy fényforrás van a motoron, de nem mindegy, hogy ezt milyen megoldással és alkatrészekkel érjük el. Mindenesetre az biztos, hogy a filléres kínai vackok semmi esetre sem felelnek meg az előírásoknak

Innentől két – pontosabban három – út marad, ha egyébként körültekintően közlekedsz, feltűnő ruhát viselsz, és mégsem jársz sikerrel: egész nap rettegsz, hogy a neonszínű sisak és a reflektív mellény dacára mikor fordul eléd egy vakegér vagy szabálytalanul „karácsonyfát” csinálsz a motorból egy DRL-lel, esetleg ugyanez felkapcsolt refivel. Bármelyik szabályos vagy hatékony lenne? Nem az.

Mint láthatod, mi gyakran felemeljük a hangunkat a szabályos motorozás, közlekedés mellett, de itt nincs kiút, csak a három rossz megoldás közül választhatunk. Senkinek nem tanácsoljuk, hogy megszegje a KRESZ-t, de ettől még bemutatjuk, hogy milyen lehetőségei vannak, ha szeretné, hogy könnyebben észrevegyék, és lehetőleg ne üssék el.