Tudatosan a motoron – I. rész – Üléshelyzet

Tudatosan a motoron – I. rész – Üléshelyzet

- Kategória: Kiemelt cikk
8

Sajnos a tavasz beköszöntével egyre több a motorbaleset, és nagyon magas a saját hibából bekövetkező ütközések száma. Ideje hát tenni valamit, ezért útnak indítjuk új sorozatunkat, amiből megtanulhatod, miként védd ki a legjellemzőbb vészhelyzeteket, és hogyan hárítsd el mások hibáit.

Talán csalódást kelt, hogy az első részben csak pár métert teszünk meg a motorral, de hidd el, a tökéletes üléshelyzet az alapja mindennek – ha ez nincs meg, kár is tovább próbálkoznod. Ennek oka, hogy egyszerűen muszáj megtalálni a számodra ideális üléspozíciót, még ha a legtöbb motorvásárló nem is foglalkozik túl sokat ezzel. Perdöntőnek gondolják, hogy mindkét lábuk leér-e a nyeregből vagy elég nagyok-e a felszerelt kofferek, pedig ennél sokkal fontosabb, hogy a lazán elérik-e – vészhelyzetben vagy hágókon – az ütközésig fordított kormányt.

Az üléshelyzet az alapja mindennek

Fontos, hogy ne elégedj meg azzal, ha álló helyzetben „majdnem” kézre esik minden, hiszen ami kiadja ingázás vagy egyszerű országúti cirkálás közben, az nem biztos, hogy tökéletes lesz egy kikerülőmanővernél vagy a hágók szűk hajtűkanyarjaiban.

Laza üléshelyzet egy átalakított Honda VFR-en. Gondolj bele, hogy ülne az ember, ha az eredeti csutkakormányt kéne szorítania, ami vagy húsz centivel lejjebb és tízzel előrébb van!

A fizikát nem lehet átverni, azaz ha messze vagy túl alacsonyan van a kormány, esetleg a testalkatodhoz nem passzoló lábtartó miatt gondot okoz a könnyed és gyors súlypontáthelyezés, máris borul a fizika, és a Stelvio meredeken emelkedő fordulóiban a motoros is, ha nem adja ki az ív… Először is tisztázzuk, miből derül ki, hogy valami nem stimmel az ergonómiával!

Barbi és a ZZR Sági Tibiék oktatásán. Lám, egy ekkora bálna is lehet kezes, főként, ha úgy személyre szabják, mint ezt a motort…

Minden gyakorlat, ami leszoktat a kormány görcsös markolásáról, az arra nevel, hogy leküzdd a rossz megszokásokat. Miért fontos, hogy ne csimpaszkodj erőből a markolatba? Nos, ha a kormányon támaszkodsz, izomból szorítod, esetleg olyan messze van a csutka, hogy nem tudod egy pillanat alatt, lazán ütközésig fordítani, akkor nagyobb lesz a leírt kör, darabosabbá válik a mozgás, és a nagyobb ív miatt átsodródsz a szembe sávba – ugye nem kel tovább magyaráznom? Mielőtt szegény vasra fognád a túl nagy íveket: a hatalmas, utánfutóval megspékelt Honda Gold Wing simán megfordul a háromméteres sugarú körben, szóval Neked a GS-sel/TDM-mel/Z750-nel/CBR-rel stb. ugyanúgy sikerül némi gyakorlás után.

Nem a motor hibája: ha Melinda elfért a Gold Winggel a három-négyméteres sugarú körben akkor neked is menni fog a fél méterrel rövidebb gépeddel…

Jöjjön hát a teszt – nézd meg, hogy minden helyén van-e a motorodon! Ülj fel, lazán, úgy hogy ne a karodat terheld. Tartsd magad a comboddal és a vádliddal, s közben éppen csak hozzáérj a markolathoz. Hirtelen fordítsd el a kormányt jobbra-balra ütközésig, s egy segítő nézze, hogy ehhez mennyire kell előredőlnöd vagy -csúsznod a nyergen! Ha éppen csak belemozdulsz, de egyébként csak a karod mozog, akkor jöhet a következő lépés: irány egy üres parkoló, és ugyanez élesben, mégpedig a „nemszeretem” kanyarban, vagyis ha balra kanyarodsz szívesebben, akkor jobbra és vice versa. Ha van nálatok lassított felvételre képes kamera, vegyétek is fel – kívülről sokkal jobban látod majd, hogy mennyire harmonikus vagy éppen darabos a manőver, és mennyire kell tornáznod a nyeregben, hogy jobbra-balra ütközésig fordítsd a kormányt.

Ha minden a helyére kerül, rögtön „kézre állnak” majd a lendületes, szűk jobb- és balkanyarok, melyekre eddig mumusként tekintettél

Tegyük fel, hogy lazán, könnyedén fordul át a kormány, eközben pedig a felsőtested éppen csak mozdul – ezzel meg is érkeztünk, szerencsés vagy – Te lassan lapozhatsz is a második részhez. A többségnek valószínűleg már álló helyzetben sem adja majd ki: ők négy egyszerű módszerrel szabhatják magukra a gépet.

Négy egyszerű lépés, hogy jobban élvezd a motorozást

1. Kormánykiemelő: előnye, hogy a gyári csutkakormányt jellemzően 3-5 centivel magasabbra és egy-két centivel közelebb hozza a vezetőhöz.

Csutkakormány-emelő egy 2011-es Kawasaki ZX-10R-en

Nem teljesértékű megoldás, de ha csak egy kicsi hiányzik a boldogsághoz, ez is megteszi. Költsége: 50-100 euró, beépítési idő: 20-40 perc.

2. Kormányátalakító, Superbike-kormány: kiváltja a csutkakormányt, ezáltal egyenes derékkal ülhetsz, és sokkal könnyebbé válnak a szűk fordulók.

Egyenes kormánnyal és módosított villahíddal felszerelt Honda CBR1100XX

Néhány modellen olcsón megúszható a beavatkozás, mert házon belüli bontott alkatrésszel megoldható (Pl. az RF900R-hez tökéletesen passzol a Bandit 1200 villahídja és kormánya), míg a többséghez szükséged lesz egy villahidat, kormányt, fékcsövet stb. tartalmazó készletre – ez jellemzően 250-350 euróba kerül. A beépítési idő egyaránt egy-két óra.

3. Állítható lábtartó: gyakran azért terhelik a motorosok a csuklójukat, mert az ülés-kormány-lábtartó háromszögből az utolsó hibádzik – túl közel vagy éppen túl messze van a testalkatukhoz. Ezen olcsón, gyorsan segíthetsz az excenteres betéttel, mely előre-hátra és fel-le mozdul, ahogy körbefordítod:

El sem hinnéd, milyen drasztikus változást hoz, ha két-két centivel lejjebb és előrébb rögzíted a lábtartót, igaz, utólag a váltókart és a fékpedált is ehhez kell igazítanod, de így is megér egy próbát. Alkatrészköltség: 20-50 euró, beépítési idő: 15 perc.

4. Személyre szabott nyereg: a legfontosabb mind közül, hiszen egy csúszós, nem elég lépcsős nyergen előre-hátra csúszkálsz gyorsítás és fékezés közben. Ilyenkor – jobb híján – a kormányba kapaszkodsz, és máris eljutottunk az első megállapításig: ha izomból markolod a kormányt, tuti, hogy nem adja ki a manőver.

tommot-ules-nyereg-zsele
Nem olcsó mulatság, de egy életre szól… Jómagam már hat éve nyúzom a zselés ülést, és pont olyan, mint amikor átvettem. Előnye, hogy nem tudsz előre-hátra csúszkálni a nyeregben, és olyan kényelmes, hogy Lengyelországból hazajöttem kényszerpihenő nélkül

A nyereg átalakítása nem olcsó, de a járgány „egész életére szóló” beruházás, s így már nem is olyan borsos a kiviteltől, szivacstól és zselétől függően 60-120 ezer forintos összeg.

Hátizsák? Mi vagy Te, hegymászó?

Gyakran látom, hogy sokszor maguk a tulajdonosok nehezítik meg szegény motor dolgát, és mindent megtesznek, hogy ne legyen kezes a gép … Mivel érik el ezt? Emeletes tanktáskát biggyesztenek az üzemanyagtartályra, így esélytelen elfordítaniuk a kormányt, esetleg hatalmas topcase-t vesznek, majd jól megrakják holmival, hogy a lehető legrosszabb legyen a súlypont.

Minél magasabban és hátrébb van a doboz, annál jobban befolyásolja a motor viselkedését. Igyekezz hát kisebbet választani, és olyan konzolra szereld fel, ami a lehető legközelebb van a nyereghez

Gondolj csak bele: tíz kilót cipelsz a jármű tömegközéppontjától egy méterre, jó magasan rögzített kofferben, eközben a Honda mérnökei meg nem fényezik le az RC-213V-S fejidomát belülről, hogy az a pár gramm festék ne befolyásolja a súlypontot…

vezetéstechnika motorkerékpár
Praktikus holmi a tanktáska, de ha nem megfelelő méretet választasz, csak útban lesz motorozás közben

Persze mondhatnám a nehéz hátizsákot is, ami gúzsba köti az izmaidat, és esélytelenné teszi, hogy egész napos szerpentinezés végén is lazán mozogj a nyeregben. Ha végképp nem tudod nélkülözni a méretes hátizsákot, inkább kösd a nyeregre, vagy engedd olyan lazára, hogy az alja leérjen mögötted az ülésre, és ne a vállad viselje a terhet.

Ezzel meg is vagyunk: az álló helyzetben végzett gyakorlatokkal és a négy egyszerű átalakítóval már minden adott ahhoz, hogy tökéletes üléshelyzetet érj el, és minden eddiginél élvezetesebb, egyszersmind biztonságosabb legyen a motorozás. Mi a következő lépés? Nos, irány a legközelebbi parkoló, ahol bójákból  – vagy ezek hiányában üres palackokból – felépítjük a pályát, hogy kiderüljön, milyen sokat kell még tanulnunk. Tartsatok velünk akkor is!