Olvasói: Csapatban motorozás? Ne csak magadra figyelj! (Frissítve!)

Olvasói: Csapatban motorozás? Ne csak magadra figyelj! (Frissítve!)

- Kategória: Vélemény
1

Jól mondja Karesz: az előtted haladó a navigátorod, a mögötted jövő pedig az utasod…

Sziasztok Hegylakók! Észrevettétek, milyen sok baleset történik mostanában csapatban motorozókkal? És rendszerint nem az első motoros hibázik! A mögötte érkező téveszt, és a jóval hosszabb fékút sem elég neki, hogy megálljon, pedig körülötte mindenki másnak sikerül. Legutóbb pont itt Eger mellett történt ilyesmi:

Figyelj a navigátorra!

Mi is sokat túrázunk együtt. Általában 5-8 motorral, egy-két napokra indulunk el. Mindig azt mondom:

az előtted haladó a navigátorod, a mögötted jövő pedig az utasod…

Ez alatt azt értem, hogy aki előtted megy, az mutatja, hogy mire számíts, vagyis nagyon figyelj rá! Ha ő szokatlanul nagyot fékez vagy váratlanul irányt vált az íven? Szinte biztos, hogy neked is hasonló manőverre kell készülni! Ugyanez fordítva: a Te reakciód figyelmezteti a mögötted jövőt. Vagyis ha egyértelmű a mozgásod, esetleg jelzel neki (féklámpa „villogtatásával”, intéssel stb.), akkor ugyanúgy felkészíted, mint pl. az utasodat, ha a sisakbeszélőn hátraszólsz neki, hogy kapaszkodjon, vészfékezésre készüljön stb.

A tegnap délután, Parád közelében történt baleset helyszínelése. A HEOL beszámolója szerint egy szabályosan balra kanyarodó személyautót furgont, illetve a mögötte várakozó Suzukit ért utol három négy motoros, s közülük az első kettő jobbról balról kikerülte a kocsit, a harmadik azonban nekiütközött a Suzuki bal hátuljának, majd egy szembejövőnek is. Hála a motorosruhának, a vezető könnyebb sérülésekkel megúszta a kalandot… (Az Agria TV videóját a balesetet szenvedett motoros kérésére eltávolítottuk a cikkből, illetve javítottuk a leírást, mivel abban téves megállapításokat tettek a helyszínről beszámoló újságírók – szerk.)

Sajnos sehol nem oktatják – se jogsiszerzéskor, se vezetéstechnikán -, hogy mit csinálj ha csapatban mozogtok. Mindenki útközben tanulja meg, már ha megtanulja… Tehát használd ki a közös motorozásokat: figyelj, tanulj a tapasztaltabbaktól!

Köszönöm, ha megosztjátok, hátha még jobban figyelnek a csapatban motorozással csak most barátkozó kezdők!

Motoros üdvözlettel: Karesz

Kapcsolódó anyag: Mire figyelj és hogyan legyél jobb vezető? – A csapatban motorozás szabályai

Frissítve – 2019. 05. 13

Időközben jelentkezett a baleset egyik szemtanúja is, aki pontosította az újságokban korábban megjelent „történetet”. Kérte, hogy név nélkül jelentessük meg az írást, mivel ő nem az elszenvedője, csak szemtanúja volt az ütközésnek:

„Ott sántít a sztori, hogy nem a Suzuki fordult be balra, hanem előtte egy furgon. Az első két motor megelőzte a Suzukit, majd jobbról kikerülte az álló furgont. Amiben tévednek még az újságírók, hogy:

– Nem három, hanem négy motor haladt egymás mögött,

– egy korábbi előzés miatt a két hátsó motor jelentős lemaradással követte az első kettőt,

– ebből fakad, hogy az első két motor nem tudott útmutatást adni a hátsó kettőnek, hiszen ők még a mozgó Suzukit előzték.

– Komoly motoros rutinja a teljes csapatnak, beleértve a balesetet elszenvedő motorost is, aki ezúttal csak abban hibázott, hogy éppen a visszapillantót figyelte, és mire észlelte, hogy áll a Suzuki, már nem volt ideje kivédeni az ütközést.

4sr HUngary