Premierteszt: Honda SH300i – Úgy szeretem, vissza se adom…

Premierteszt: Honda SH300i – Úgy szeretem, vissza se adom…

- Kategória: Kiemelt cikk, Teszt
8

Ha valaki egy éve azt mondja, hogy hamarosan lesz egy vadonatúj motorom, akkor lehet, hogy ott helyben kinevetem. Most is nevetek, de már azon, hogy tényleg itt áll mellettem életem első új motorja…

Régi barátság fűz a Honda már-már legendás robogójához, az SH300i-hez, ugyanis több héten át használtunk egyet anno a Korzika-túrán, s azóta sem hagy nyugodni, hogy miként lehet ilyen tökéletes és sokoldalú egy ránézésre teljesen átlagos robogó. Nem is kérettem magam, mikor kiderült, hogy hamarosan itthon is elérhető lesz a modell új, érintésre nyíló dobozzal és a Honda saját fejlesztésű kipörgésgátlójával megspékelt változata, így a szezonunk első tesztmotorja a Magyarországra éppen csak megérkezett, régi-új 300-as lett.

Nem tudok betelni az SH300-zal…

A lényegen nem változtattak, hiszen a Honda 25 lovas egyhengerese tökéletesen végzi a dolgát: csendben falja a kilométereket és beéri három literrel százanként. Érintetlen maradt a felfüggesztés is, elvégre hozza a kötelezően elvárt szintet, bár a csillapításon lehetne még finomítani kicsit, de ez már ízlés, stílus kérdése – egy olajcserével meg is oldható.

Honda SH300i
Hihetetlenül praktikus, hogy a jeladós kulcs nyitja az ülést, valamint a 35 literes hátsó dobozt, hiszen így nem kell a zsebben turkálni a kulcstartó után. Elég, ha odalépek az SH-hoz, és érintésre nyílik minden, illetve így is kel életre a motor

A forma nem változott, az SH továbbra is a robogók szürke eminenciása, azaz éppen csak annyira hivalkodó, hogy ne vesszen el a városi forgatagban, de kicsit sem feltűnősködő jelenség. Felszálláskor nyomban feltűnik, hogy az ülőlap viszonylag magasan, 81 centin terül el, ezért a colos pilóták sem fészkelődnek majd a nyeregben, főként, hogy széles és kifejezetten hosszú a priccs, szóval előre-hátra mozoghatnak kedvükre. Nem kap nagy hangsúlyt az SH300i sajtóanyagában, de igenis fontos részlet, hogy a lábdeszka teljesen sík, így a Honda azoknak is ideális választás, akiknek egészségügyi okokból gondot okoz átemelni a lábukat a nyergen vagy akár a sportosabb robogók „kardánalagútján”.

Honda SH300i
Rendkívül kényelmes a nyereg, a sík lábdeszka pedig olyan nagy, hogy az átlagos magasságúak kinyújtózhatnak, mint egy cruiseren, vagy sportosan maguk alá is húzhatják a lábukat

Az első igazán zsúfolt, belvárosi szakaszon rögtön kiütközik, hogy milyen elképesztő keskeny a motor – gyakorlatilag bárhol átjut, ahol bringával vagy egy ötvenes robesszal elférsz, szóval egy fokkal bátrabban lehet előregurulni a sorok között, mint egy hagyományos motorral. Ez viszont nem csak úgy ímmel-ámmal lő ki, mikor zöldre vált a lámpa, ugyanis gázadásra rögtön rendelkezésre áll a 25 Nm-es forgatónyomaték, nem kell kuplunggal, váltóval bajlódni. Így aztán a 0-50 km/h sprint alig három, míg a 0-80 nagyjából hat másodpercig tart, ami a gyakorlatban annyit tesz, hogy minden autónak fityiszt mutathatunk a lámpánál.

Honda SH300i
Kiváló képű, hosszú karokon ülő visszapillantókat kapott a motor, melyeknek szinte egyáltalán nincs holttere, ezáltal egy pillanat alatt meggyőződhetünk róla, hogy halad-e valaki mellettünk-mögöttünk

Nagyon kényelmes így motorozni, hogy a legkisebb résen át is előregurulhatsz, de utána nem kell attól tartanod, hogy a tükrödet centizve előznek vissza a kocsik, amikor a robesz kifogy a szuszból…

Mi lesz az autópályán? Mégis, mi lenne?!

A legtöbb karcsú, könnyű robogó ott vérzik el, hogy a városból kiérve úgy kerülik ki jobbról-balról az autók, mintha csak valami úthiba lenne. A 125-ösök rendre csak óra szerint lépik át a százat, a 400-as és félliteres kihívók meg olyan testesek, hogy sokkal inkább alkalmasak országúti motorozásra, mint városi lavírozásra. Szerencsére az SH mindkét terepen elemében van, hiszen óra szerint meg sem áll 145-ig, vagyis simán tartható autópályán is a forgalom tempója.

Honda SH300i
Nagyon fura, hogy az alacsony fordulatra hangolt, szokatlanul halk egyhengeres teljesen becsapja az érzékeinket, és egy csupaszmotorról átülve cammogásnak érezzük a 110-120-as tempót is

Persze mit sem érne az SH gyorsulása, ha tempós kanyarokban a kisebb robeszokra jellemző, „defektes biciklin ülök” érzést nyújtaná, de szerencsére szó sincs erről. Hatalmas, 16 colos kerekeivel és feszes hangolású rugóstagjaival az SH bátran dönthető, csak legyen elég sima az aszfalt. Nem is kéreti magát, így aztán a 7-es út budapesti bevezetőjén, a nagyjából ötvenméteres sugarú visszafordítóban ugyanúgy nyolcvannal fordulok el, ahogy a ZZR-rel szoktam, pedig csak most ismerkedem a Hondával.

Honda SH300i
Van hozzá gyári nagy plexi, de egyelőre úgy érzem, hogy semmi szükség rá. A hatalmas első idom olyan hatékonyan véd az időjárás viszontagságaitól, hogy autópályatempónál sem cibál a szél a motoron

Persze akadnak negatívumok, bármennyire fáj beismerni, hogy egy ilyen tökéletes gépnek is lehetnek hibái. Például furcsálltam, hogy megváltak a Honda mérnökei a korábban alkalmazott kombinált fékrendszertől, mely a balos fékkart meghúzva mindkét féknyerget munkára fogta. Itt igenis muszáj egyszerre fékezni mindkét karral, főként, hogy elöl-hátul teljesen egyforma rendszer, azaz 256-os tárcsa és kétdugattyús Nissin nyereg dolgozik. Érzetre talán még hatékonyabb is a hátsó – a robogó 39/61 arányú első-hátsó súlyelosztása miatt -, szóval minden pont fordítva van, mint egy nagymotoron.

Honda SH300i
Egyedül a féket érheti bírálat, bár az első tárcsa és nyereg viszonylag harmatos teljesítménye csak annak lesz feltűnő, aki nagymotorról ül át a Hondára

Apróságnak tűnhet, de azt is kénytelen voltam feljegyezni, hogy az oldaltámaszt behajtva rendre nekikoccan a csizma sarka a burkolatnak, szóval, ha nem a középsztendert használod, akkor érdemes átlátszó fóliával megvédeni az oldalidomot a várható karcolásoktól.

Honda SH300i
Lenyűgöző, hogy a magas nyergen egyenes háttal ülve milyen jól áttekinthető a forgalom. Igazán kényelmes így utazni, arról nem beszélve, hogy ez az üléshelyzet a motorozás biztonságát is nagyban növeli a zsúfolt, belvárosi szakaszokon

Helló, SH300i – leszel a párom?

Most először kicsit bántam, hogy az együtt töltött két-háromszáz kilométeren egyszer sem esett az eső, mert így nem volt alkalmam kipróbálni a 2019-es SH300i legfontosabb újítását, a Honda saját fejlesztésű kipörgésgátlóját. Azt ígéri a sajtóanyag, hogy rendkívül finoman avatkozik közbe az elektronika, és nem rontja el a motorozás élményét felesleges gázelvételekkel, s úgy tűnik, ezt hamarosan ki is próbálhatom.

Honda SH300i
Mint a borsó meg a héja – még csak ötszáz kilométert töltöttünk együtt, de már imádom!

Lesz alkalmam vallatni, ugyanis az új SH300i egyszerűen a szívemhez nőtt, és végleg beköltözött a garázsba a jó öreg Schwalbe, valamint a ZZR mellé. Ezentúl minden nap láthatom majd, hisz’ végre nem kocsival vagy BKV-val araszolva teszem meg – oda-vissza két óra alatt – a munkába vezető utat, hanem robogóval, ami éppen megfelezi az ingázással töltött időt. Indulhat hát a tartósteszt életem első új motorjával, jöhetnek a – városi és azon túli – robogós kalandok! Tartsatok velünk legközelebb is, amikor már arról mesélek, hogy mennyi időt és pénzt spórolt az újdonság, illetve milyen extrákkal próbáltam még kényelmesebbé és praktikusabbá varázsolni a gépet.

Műszaki adatok – Honda SH300i (2019)

ERŐFORRÁS
Konstrukció Folyadékhűtésű, négyütemű, SOHC-vezérlésű, egyhengeres
Összlökettérfogat (cm³) 279,1
Furat x löket (mm) 72,0 x 68,5
Sűrítési viszony 10,5:1
Csúcsteljesítmény 18,5 kW (25,16 LE)/7500 f./perc
Legnagyobb forgatónyomaték 25,5 Nm/5000 f./perc
Olajmennyiség 1,7 liter
ÜZEMANYAG-BEFECSKENDEZŐ RENDSZER
Porlasztás PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező
Üzemanyagtartály befogadóképessége 9,0 litert
Üzemanyag-fogyasztás 3,0 l/100 km**
ELEKTRONIKAI RENDSZER
Indítás Önindító
Akkumulátor típusa és kapacitása 12 V/11,6 Ah
Generátor legnagyobb teljesítménye 240 W
ERŐÁTVITEL
Tengelykapcsoló felépítése Automatikus, röpsúlyos
Váltó felépítése V-szíjas
Végáttétel V-szíj
VÁZ
Konstrukció Alul elvezetett, acél csőváz
VÁZ ÉS FUTÓMŰ
Méretek (h x sz x m) 2131 x 728 x 1193 mm
Tengelytáv 1438 mm
Villaszög 27,5°
Utánfutás 98 mm
Ülésmagasság 805 mm
Szabad hasmagasság 130 mm
Menetkész tömeg 169 kg (első tengely: 65 kg, hátsó tengely:104 kg)
Fordulókör sugara
FELFÜGGESZTÉS
Elöl 35 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópok
Hátul Kétoldali rugóstag lengőkarral
KEREKEK
Felniméret elöl U-szelvény, hatágú, öntött, alumínium
Felniméret hátul U-szelvény, hatágú, öntött, alumínium
Abroncs elöl 110/70 R16
Abroncs hátul 130/70 R16 (61S)
FÉKRENDSZER
ABS típusa Kétcsatornás
Elöl 256 mm átmérőjű, 4,5 mm vastag, hidraulikus tárcsafék kétdugattyús nyereggel és hagyományos betétekkel
Hátul 256 mm átmérőjű, 5,0 mm vastag, hidraulikus tárcsafék egydugattyús nyereggel és hagyományos betétekkel
MŰSZEREK ÉS ELEKTRONIKA
Műszerek Sebességmérő, üzemanyagszint-mérő, hőmérő, óra, két napi számláló, fogyasztásmutató, Honda SMART Key-visszajelző
Fényszóró LED
Hátsó lámpa LED
4sr HUngary