GumiGuru: „A lehető legrosszabb abroncsot választottad!”

GumiGuru: „A lehető legrosszabb abroncsot választottad!”

- Kategória: Gumiguru
1

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszolnak az R17.hu szakértői, Szabó Roland és Soltész Norbert!

Szeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted – Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

Kedves Gumiguru! A H indexes Metzeler Roadtec 01 gumiról szeretnék többet megtudni. Mondhatni bevett szokás, hogy a nagyobb motorokra tervezett (általában W sebességindexű), sikeres gumiknak születik egy H-s kistestvérük, ami többnyire butított, nem tartalmazza a nagyok technológiáját (pl. több komponens, más gumikeverék stb.), de azért elég jók. Sokan csinálják, pl. Michelin Power RS, Bridgestone RS10, Pirelli Diablo Rosso II/III stb. Az oldalatokat böngészve tűnt fel, hogy jé, a Roadtec 01-ből is van már 130/70-es méret (a motorom, amire gumit keresek egy 2009-es Kawasaki Ninja 250R), de erről a magyar motoros médiában egyáltalán nem olvastam, külföldin se nagyon találtam teszteket, tapasztalatokat, leírást… Pedig a nagytestvér Roadtec 01-et sokan szeretik.

Csak radiálgumit szeretnék használni – baj?

A háttértörténet az, hogy mióta egyszer felraktam a Michelin Pilot Street Radial-t, azóta beleszerettem a radiál gumikba, csak ilyet vagyok hajlandó feltenni a kis Ninjára. Utána kipróbáltam a Pirelli Diablo Rosso II H indexes verzióját, gondolván, az még jobban fog tapadni, a nagytestvért istenítik, versenypályán is tesztelték, sportos, tapad, szuper. De persze a H-s verzióról semmi infó. Úgyhogy álljon itt akkor az én visszajelzésem: a H indexű Pirelli Diablo Rosso II egy katasztrófa. Nem tapad, szinte sosem éreztem stabilnak, vizes vagy szennyezett aszfalton életveszély. Viszont képes túlmelegedni, kánikulában laza ingázásnál is úgy felhólyagosodott, mintha pályázni vittem volna (és olyan gyorsan is kopott).

Próbáltam játszani a guminyomással, csak rosszabb lett. Pályázni is voltam vele, fel is szántottam a sóderágyat, felszáradó pályán hirtelen elment az eleje (amúgy a hátulja is többször, de azokat tudtam menteni), de kanyarokban, féktávon egyébként is instabil volt végig. Előtte voltam ugyanazon a pályán a Pilot Street Radial-lal, ugyanabban a kanyarban, ahol az alig használt Pirellivel elestem, a kopott Michelin-nel betonbiztosan kijöttem, nagyobb esőben, nagyobb sebességgel, nagyobb dőlésszöggel. Utcán is volt amúgy jó pár necces helyzetem és nagy mentésem. Röviden a Diablo Rosso II (H) óriási csalódás. Egyetlen “pozitív” tulajdonsága, hogy gyorsan kopik, feleannyit se bírt a 250-esen, mint az előző gumijaim – aminek örülök, mert ha még egy szezont végig kellene szenvednem vele, megőrülnék. Viszont kockásodik, és a hátsó sokkal jobban kopik, mint az első. Jelenleg azon gondolkodom, hogy rakjam fel a jól bevált Pilot Street Radial-t megint, vagy legyen más; szeretek új dolgokat kipróbálni, de nem akarok úgy járni a Metzelerrel, mint a Pirellivel.

kawasaki-ninja-300-teszt
Kawasaki Ninja

Ráadásul a kevés infó a H-s Roadtec 01-ről ellentmondásos: az R17.hu-s infografikák közt ott van a diagonál szerkezet, utána meg, hogy 0 fokos acél radiál szerkezete van (plusz a nagytestvér is radiál). Szóval a kérdéseim: 1. A H indexű Metzeler Roadtec 01 radiál vagy diagonál szerkezetű? 2. Ha radiál, ajánlanátok-e nekem, jobb-e, mint a Michelin Pilot Street Radial?* 3. Esetleg ajánlánátok más radiál gumit a kis Ninja méretében? Sajna nem sok radiál gumiról tudok, de hátha elkerülte valami a figyelmem. *Ja igen, a tervezett felhasználás: pályázni már nem járok a Ninjával, arra van már rendes pályamotorom. Szóval főleg ingázás (nagyon sokat megyek esőben, vizes úton) és sportos szerpentinezés lesz, egyedül, csomag nélkül. Szóval elsődleges szempont a nedves tapadás, másodlagosak a száraz tapadás, jó visszajelzés, stabilitás kanyarban és fékezéskor. Élettartam, komfort, teherbírás egyáltalán nem számít. Mondhatjuk sportgumit keresek, ami vizes úton is jól tapad.

Előre is köszönöm a választ és bocs a regényért! 🙂

VÁLASZ

Kedves Kérdező! Az a szerencsétlen helyzet fordult elő, hogy csúnyán beleszaladtál egy rossz választásba! A Rosso II 100/80-R17 és 130/70-R17 (ami a motor gyári mérete) egy borzalmas profilú, anyaghasználatú abroncs. Őszintén  szólva nem is értem, hogy milyen felhasználásra és milyen piacra szánták őket. Nem felszerelt állapotban

a kialakítása szó szerint egy kisméretű tégláéhoz hasonlít, gyakorlatilag úgy néz ki mint egy autóabroncs.

Abból a szempontból jó döntésnek bizonyult volna, hogy igen, ez valóban egy radiál felépítésű modell, de ezzel ki is merült minden előnye. Rossz információid vannak az alacsonyabb sebességindexű abroncsokról, elvégre ugyanazt a technológiát tartalmazzák mint a “W” modellek esetén, nem lesz pl. tapadásban, kezelhetőségben és más egyéb jellemzőben sem hiányod, s az anyaghasználat semmiben nem tér el. Ezek az abroncsok azért készülnek néhány gyártónál, mert gondolnak az olyan motorosokra, akik szerényebb végsebességre képes géppel rendelkeznek, és egy ilyen abroncs gyártása kevesebb költséget emészt fel, ergo kedvezőbb áron értékesíthető.

Kawasaki Ninja 250R

Például egy supermoto klasszikus 120/70-17 és 160/60-17-es mérettel vagy egy kisebb sportmotor, mint a tiéd is aligha fog 210 km/h fölött száguldani. A Rosso II-nek minden más méretben, például 110/70R17 ami “H” és “W” sebesség indexszel rendelkezik vagy 140/70-R17 méretben gyönyörű profilja van, akárcsak a nagyobb méreteknek.
Kérdéseidre tehát a válasz:

  • Roadtec 01 – a „nem szokványos”, klasszikus túrasport méreteken kívül mind diagonál szerkezettel készülnek,
  • ilyen kis méretekben a Street Radialon kívül a tapasztalatok alapján sincs jobb választás,
  • más abroncs nem létezik, amit ezen kívül jobb alternatívaként tudnék javasolni neked.
4sr HUngary