Miért és mennyit csal a sebességmérőd?

Miért és mennyit csal a sebességmérőd?

- Kategória: Kiemelt cikk
3

Valószínűleg mindenkinek feltűnt már, hogy a navigáció és a műszerfal más-más sebességet mutat motorozás közben. Hogy miért? Itt a megfejtés.

Elvileg az lenne a természetes, hogy a műszerek pontosak, hiszen a tolómérőt előkapva sem közelítő eredményre vagyunk kíváncsiak, ám a sebességmérők (köznyelvben: kilométerórák) nem véletlenül vannak félrekalibrálva. Még csak nem is gyártói hóbort eredménye ez, hanem az ECE 39-es előíráscsomagjára vezethető vissza, amely 14 oldalon keresztül magyarázza, hogy miért is van szükség a kis „csalásra”.

Szezononként változhat a sebességmérő pontossága

Gondolj csak bele: ha elkopik a 21 colos első gumi, akkor a mintavesztés során akár négy-öt centivel is csökkenhet az egy kerékfordulat alatt megtett út, 378-ról 373-374 centire. Ha autópályán 130-cal haladsz, akkor percenként 575-ször fordul körbe az új abronccsal felszerelt kerék, míg a használt 581-szer, vagyis – ha a keréken mér a műszer, – akkor úgy érzékeli, hogy gyorsabban haladsz a valósnál.

Nem aprózták el az EU-s döntéshozók – még azt is előírták a gyáraknak, hogy a „csalós” műszerek hitelesítését szobahőmérsékleten végezzék, különben érvénytelen a mérés. Nem mintha nem lehetne egy kocsi belsejében vagy egy napon álló motor műszerfalán akár 50-60 fok is nyáron… 

Ezzel szemben ha felszerelsz egy magasabb oldalfalú vagy csúcsosabb profilú gumit, akkor pont fordítva történik: kevesebbet mutat a műszer, bár itt nüansznyi különbségekről van szó, jellemzően még így is legfeljebb a valós sebességig csökken az érték. Kipróbáltuk a gyakorlatban is, és saját motoromon, autópályán haladva 9 km/órával mutatott többet az óra, mint a GPS által adott érték, ám a 190/50-es hátsó köpenyt 190/55-re cserélve ez 1-2 km/órára csökkent.

Felfelé 110 százalékot térhet el az óra a valóstól. Részben az ilyen műszerek miatt folyik a vita a motoros fórumokon, hogy egy hatszázas tényleg megy-e 280-at vagy sem…

Akárhogy is, az ECE 39-es előírása pont ezt szolgálja, hogy túlfújt, kissé leeresztett vagy a gyáritól éppen hogy eltérő abronccsal se fordulhasson elő, hogy a sebességmérő szerint szabályosan motorozol, és mégis kiszed a rendőr. Felfelé tehát nyugodtan csalhat az óra, nem is keveset, ugyanis az EU-s szabályok szerint egy ZZR1400 vagy Hayabusa órája már 273 km/h-nál átlépheti a 300-as jelzést.

Egy telefonnal vagy navival könnyen ellenőrizheted, hogy a Te órád mennyire tér el a valóstól

Mindenesetre – ha még nem tetted meg – érdemes összehasonlítani a műszered a telefon vagy navigáció mérésével, és hosszabb úton, például autópályán haladva nyugodtan rászámolni a különbséget. Ilyen tempónál ugyanis már komoly eltérések lehetnek: a saját példánkban 139 km/órát mutatott a sebességmérő, amikor a telefon szerint elértük a 130-at. Még furcsább a képlet, ha megfordítjuk, ugyanis a szabályok szerint 110% a csalás maximális határa, vagyis könnyen lehet, hogy Te jóhiszeműen 130-cal hasítasz a pályán, miközben valójában csak 118-cal mész.