GumiGuru: elöl sport, hátul túra – tényleg rossz ötlet?

GumiGuru: elöl sport, hátul túra – tényleg rossz ötlet?

- Kategória: Gumiguru
0

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszolnak az R17.hu szakértői, Szabó Roland és Soltész Norbert!

Szeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted – Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

Kedves Gumiguru, következő a kérdésem: Tisztában vagyok vele, hogy volt már Hornet gumis kérdés, de úgy gondolom az én esetem picivel egyedibb, ezért szeretném a segítségedet kérni! Mikor vettem a motort, 6-7 éves volt rajta a gumi, nem volt elkopva, keveset ment, kitűnő állapotban volt. Tanulásnak nem akartam új szettet tenni rá, még most sem megyek nagyon sokat, de évről-évre egyre többet.

Volt rá példa hogy kihagytam másfél szezont is, sérülés miatt. Barázdamélység bőven bírná, futófelület enyhén kopott, a széleket félig használtam ki. Fűtetlen, sötét garázsban tartott. Semmi repedés nincs, jól melegszik fel.

Tanulásnak megtette a szolgálatát, lehet, hogy még bírja és nem hagyna cserben mert nem gyilkolom, de ilyen idős gumival(11-12 éves) már nem szívesen indulok útnak. Elérkezett a lecserélés ideje. Mivel az én motorom nem frissebb évjáratú, hanem régebbi kiadás (1999), így az első kerék miatt vagyok zavarba, még csak ZR16(nem ZR17 mint a 2000 utániak) és a lehetőségek így leszűkülnek elöl.

Mindenki tudja a tutit. Mindenki mást, persze…

Minden ismerős mást ajánl, én meg egyikről sem tudok semmit, csak ami fenn van. Jelenlegi gumi elöl: Bridgestone Battlax BT016F Hypersport, 130/70,ZR16, M/C (61W), DOT 2908, Radial Jelenlegi gumi hátul: Michelin Pilot Road, 180/55, ZR17 M/C (73W), DOT 1807, Radial Átlagos motoros vagyok, nincs kimondottam extra igény, de azért írok pár szót. Főleg hétvégi párszáz km-es útfelfedező túrákat megyek ismeretlen főúton és mellékúton, látogatom a magyar „mini hegyeket”, autópályán ritkán, pályázni nem szoktam, kipróbálnám 1-2 alkalommal, de nem a következő szettel fog állandósulni. Nem használom munkába járáshoz. Szinte mindig száraz, napsütéses, jó időben megyek, ritkán kap el az eső, de ha elkap, nem bánom ha tapad a gumi. Na meg vészfékezésnél legyen jó hozzám, ha a szituáció úgy hozza, a jelenlegi is tette a dolgát, nem csúszott meg. Az esetek nagy részében egyedül ülök a motoron, néha viszek utast, a túra dobozt ritkán teszem fel. Egyenesben ahol lehet, megyek tempósan, a kanyarokat nyugodtan veszem. Stílusom néha tempós sportos, néha nyugodt túrás, mint a motor fajtája. Bármire váltok, biztos hogy szokatlan lesz eleinte, de hosszútávon tetszeni fog remélem, mert sokkal frissebb lesz mint a jelenlegi gumi. Pár ezer forint különbség nem a világvége, a lényeg hogy örömömet leljem az új gumiban. Néztem már pár fajtát, de inkább úgy gondoltam, hogy írok neked. Kérlek, ajánlj pár fajtát, amivel biztosan nem foghatok mellé.

Ez a jelenlegi mennyire oké, hogy elöl sportos, hátul túrás gumi? Egyáltalán mi volt a gyári gumija ennek a motornak?

Maradjak egy régóta gyártott guminál vagy valami újabb konstrukciót próbáljak ki? Inkább túrásabb gumi vagy inkább sport-túrás? Azonos márkájú gumit tegyek fel párban előre-hátra vagy lehetnek különböző márkájúak is akár, amik jól viselkednek egymással?

Előre is köszönöm a választ! Üdv. Tomi

VÁLASZ

Szia Tomi! Semmilyen extra kérésed nincs a többiekhez képest – hasonló cipőben járnak a motoros társaink, akik ebben a témakörben érdeklődnek. Bár a motorod típusát nem írtad meg, az évjáratból és az első kerék átmérőből egy Hornetre tippelnék, legalábbis gyanús. Ebből kiindulva, továbbá a fent lévő abroncsaid teljesítményéből, és még picit tovább mennék a leírt motorozási stílusból arra következtetek, hogy egy átlagos abroncs teljesítménye teljes mértékben meg fog felelni számodra. Mivel a 16″ első átmérő egy viszonylag komoly szűrő, így sok abroncs közül nem válogathatunk. A kínálat úgy néz ki, hogy gyártónként 1-2 mintázat elérhető ilyen specifikációból, természetesen párban. Fontos lenne, hogy elöl-hátul egyaránt egyforma abroncsok legyenek.

Honda Hornet

Pirelli Diablo, Dunlop Qualifier II, Bridgestone S20, Metzeler M3, nagyjából egy szinten mozgó abroncsok, tapadás szempontjából a Bridgestone az, amit kiemelnék. Túrásabb jelleggel egy Dunlop GPR 300 lehet az, ami  lehet a Te motorodra megfelelő.

Elöl sport, hátul túra – gázos?

További kérdésedre válaszolva, jobbnak tartom az egyforma kategóriában szereplő abroncsok használatát. Egyértelmű, hogy költséghatékonyabb megoldás egy elöl sport-hátul túragumi alkalmazása, ebben az  esetben nagyjából egyszerre kophatnak el a felszerelt darabok. Javaslom-e ezt? Nem feltétlenül, mivel motorgumit párban érdemes használni, úgy az élvezeti faktor és  biztonság is nagyobb, ami úgy gondolom, kifejezetten fontos. A gyári szerelését nem tudom számodra megmondani, erről nincs adat, minden évben akár különböző piacokra szánt modelleket szerelhettek teljesen más abronccsal, szóval nem modellfüggő a dolog.