GumiGuru: Válasz az örök vitára – új vagy használt abroncs legyen?

GumiGuru: Válasz az örök vitára – új vagy használt abroncs legyen?

- Kategória: Gumiguru
2

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszolnak az R17.hu szakértői, Szabó Roland és Soltész Norbert!

Szeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted – Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

Kedves Gumiguru! A következő a kérdésem: Érdemes-e 4000 km-t futott Michelin Pilot Road 4-et venni? Elvileg hibátlan állapotban van. Ha igen mennyit lehet érte adni? Milyen buktatója lehet a használtgumi-vásárlásnak? Honda Hornetre (pc41) szeretném venni. Kiknek ajánlod az ilyen típusú gumit? Évente kb. 6-7000km-t megyek, és inkább hosszabb túrákra használnám. Nem vezetek sportosan, nincs lent a térdem a kanyarban. Esőben csak akkor megyek ha elkap, ja és az Alföldön lakom. Most egy Dunlop Qualifier 1 van rajta, kb. 15 ezret futott, talán ezt az évet még kibírná. De hűvösebb időben mintha kicsit kevésbé tapadna. A két gumi között mekkora különbségek lehetnek? Esetleg milyen alternatívákat tudsz ajánlani nekem? Ár/érték arányban lehet-e jobbat kapni újonnan? Előre is köszönöm.

Üdvözlettel: Dénes

VÁLASZ

Kedves Dénes! A használt gumiknak is megvannak a maga előnyei és hátrányai. Egyértelmű, hogy egyszeri alkalom esetén olcsóbbnak tűnhet kevesebbet a kasszánál hagyni, már ha tényleg jó áron kínálják. Persze használt papucsnál ott a veszély, hogy szezon közben már elkopik, éppen nincs másik használt (jó áron), amivel kiváltsd, és hidd el, nem jó a gumisnál időpontra várni, mikor éppen motorozhatnál is. A kényelem, a praktikum tehát az új gumi mellett szól. Nem török pálcát senki felett: mindenki döntse el maga, hogy mennyit ér meg neki egy ilyen kaland, és van-e ideje (szabadnapja) szezononként több gumicserére.

A használt abroncs veszélyei

Lehet az abroncs futófelülete félrekopva, továbbá találkoztunk már defektsérült példánnyal is, amit nem szakszerű javítás esetén veszélyes lehet, illetve egy kátyútól olyan szerkezeti deformációt is szenvedhetett a használt papucs, amit egy fotó alapján nem szőrsz ki, sőt lehet, hogy élőben sem. Tehát ha kifogsz egy szinte tökéletes abroncsot töredékáron, azzal elvileg jól járhatsz, de fordítva is elsülhet, vagyis hogy konkrétan kidobtad az ablakon a pénzt és a ráfordított időt. Egyébként nehéz ezt a két abroncsot érdemben összehasonlítani, a Qualifier egy nagyon régi sportabroncs, ezzel szemben áll egy frissnek mondható túrasportgumi… Teljesen más kategóriát képviselnek.

Hegylakók különvélemény

Ahogy nőnek a bérek, úgy válik egyre költségesebb mókává a motor átgumizása. Ha nincs emelőd és garázsod vagy nem értesz hozzá, akkor a szervizben veszik ki és teszik vissza a kerekeket. Egy első-hátsó pár munkadíja (az általunk megkeresett szervizekben) 16 400 és 19 800 forint között változott. Ez független attól, hogy új vagy használt abroncsot teszel-e fel, vagyis közel húszezer forint plusz költséged lesz, ha egy 50-70%-os használt gumival állítasz oda, hiszen akkor feleannyi időnként kell ellátogatnod a műhelybe. Valószínűleg neked is lenne jobb dolgod, mint oda-vissza motorozni és ott várni, ami nehezen számszerűsíthető, de átlagos magyar órabérrel számolva is négy-öt rugó.

A Bridgestone T30 (balra) négyezer kilométernél még remekül festett, simán elkelt volna jó áron a használtpiacon. Most, hétezer után már a végét járja, azaz kimondottan rossz ötlet lett volna négyezer kilométer után egy halom pénzért felszereltetni a motorra

Vagyis ha az újnál 25-30 ezer forinttal olcsóbban veszed a használt párt, akkor gyakorlatilag nem spóroltál semmit. Ellenben egész szezonban kopott papucsokkal jártál, és a túra előtt valószínűleg még számolgatni is kellett, hogy kibírja-e oda vissza az olasz/szlovén/szlovák stb. utat.

Vagyis megerősíthetem, amit Roland mondott: akadnak kivételes esetek, amikor fillérekért hozzájutsz egy szinte új gumihoz, és ezt érdemes is kihasználni, de a kínálatot látva nem ez az általános. Ha pedig nem magadnak rakod fel otthon (ami a centrírozás hiánya miatt egyébként sem ajánlott), akkor elenyésző a megtakarítás ahhoz képest, amennyi időt, energiát szánsz rá.

4sr HUngary