Cipzáralakzat: Hasznos, de szabálytalan

Cipzáralakzat: Hasznos, de szabálytalan

- Kategória: Baleset-megelőzés, Cikkek, Események, Túra
12

Péter levelére egy mondatban is lehetne válaszolni, de ez olyan gyakori félreértés, hogy érdemes alaposabban kivesézni a témát.

Sziasztok! Gyakran hallom, hogy túrán csak cipzár alakzatban szabad motorozni, amit értek is. Több helyed lesz megállni, jobban látod az utat, az úthibákat stb. De mi van, ha utolér egy gyorsabb autó vagy motor? Csak akkor előzhet, ha olyan hosszú az egyenes, hogy az egész csapat mellett biztonságosan el tud menni? Ki lesz a hunyó, ha bepánikol egy szembejövő miatt, és úgy sorol be, hogy oldalról nekimegy az egyik motornak?

Köszönöm a választ!

Péter

Aligha szorul magyarázatra, hogy miért biztonságos és hatékony a cipzáralakzat

Kedves Péter!

Tagadhatatlan, hogy a cipzáralakzat biztonságosabb és praktikusabb, mintha egymás mögött mennének a motorosok. Nem véletlen, hogy a túravezetők többsége ezzel kezdi a mondandóját, és legfontosabb szabályként említi a sávon belül jobbra és balra eltolt nyomvonalat. Ugyanakkor ez csak egy megtűrt módszer, és egyáltalán nem szabályos.

A KRESZ szerint szabálytalan a cipzáralakzat

Egyértelműen fogalmaz a 2010-ben átdolgozott KRESZ: 25. § (Haladás az úton) – Járművel (tehát motorkerékpárral is)

az úttesten annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni.

Kivétel ez alól a párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest, ahol jobbra tartásra a külön szabályok (36. §) az irányadóak.

Továbbra is azt javaslom, hogy nagyobb csapatban motorozva így haladjatok, ugyanakkor tudjatok róla, hogy ez nem szabályos. Szóval maradjon a cipzáralakzat, de figyelve a többi közlekedőre, mert nem tarthatsz fel senkit csak azért, mert nem néztél tükörbe, és a felezővonal mellett haladtál, amikor ő meg akart előzni.

Nyitókép: ByFerko

4sr HUngary