Használtmotor – II. rész – Mire ügyelj Honda CBR600F vásárlásakor?

Használtmotor – II. rész – Mire ügyelj Honda CBR600F vásárlásakor?

- Kategória: Kiemelt cikk
0

Két hete indult cikksorozatunkban Magyarország húsz legnépszerűbb motorkerékpárját mutatjuk be, méghozzá a legnagyobb darabszámban importált típusokkal kezdve.

A tavalyi első helyezett BMW R 1200 GS bemutatóját már olvashattátok nálunk, ezúttal pedig a lista ezüstérmese következik, a Honda CBR600F, melyet a leendő vevők és a szerelők szemszögéből járunk körbe.

Milyen műszaki megoldások lapulnak a Honda CBR600F4 idomai alatt?

A használtan elérhető gépek többsége Honda CBR600F4 és F4i, melyet 1999 és 2006 között gyártottak, és elődeihez hasonlóan ezt is soros, négyhengeres, 599 cm3-es motorral dobták piacra. Ami a teljesítmény illeti, kezdetben 70,2 kW, azaz 94 japán őslóerő gyorsította a gépet, és erős, megbízható motorja mellé korához viszonyítva modern, naprakész felfüggesztést kapott. Elöl 43 milliméteres csúszószár-átmérőjű, HMAS-rendszerű villa simítja ki az úthibákat, míg hátul Pro-Link himbarendszerre ültetett központi rugóstag dolgozik. Ez nem egy rossz páros, de napjainkra kissé idejétmúlt már, így sokan átalakítják a futóművet, s szerencsére ehhez bőven találnak utángyártott alkatrészt – például a Wilbers progresszív rugókészlete 140-160 eurót kóstál.

Rendkívül sikeres típusról van szó, melyet még a nyolcvanas évek közepén terveztek és egészen 2013-ig a kínálatban maradt

Nincs nehéz dolguk, ugyanis megannyi átalakítókészletet kínálnak a modellcsalád tagjaihoz, így még kifinomultabbá tehető a felfüggesztés és javulhat az úttartás.

Modelltörténet – Honda CBR600F

Minden 1987-ben kezdődött, amikor a Honda piacra dobta az első CBR600F-et, a négyhengeres sportmotort USA-ban „Hurricane” néven ismerhették meg a vevők, míg Európába eredeti nevén érkezett. 1990-ig forgalmazták a típust, majd megkezdődött az utód fejlesztése, mely olyan jól sikerült, hogy végül öttagú família lett a CBR600F-ből. 1987-től 1990-ig készült a CBR600F, ezt követte 1991-ben az CBR600F2, mely a kor legjobb hatszázasai közé tartozott, csak néhány modell tudta megközelíteni kifinomultságát, és megbízhatóságára sem volt panasz. Egészen 1994-ig gyártották, majd apróbb változtatásokkal 1995-ben megkaptuk az F3-at, míg végül elérkezett a két igazán sportos változat, az F4 (1999-2000) és F4i (2001-2006) formájában.

Már F4, de még karburátoros – mindössze két éven át gyártották a típust

Az évek alatt nem sokat változott a motorkonstrukció, ugyanarra az 599 cm3-es, soros, négyhengeres erőforrásra épült hatfokozatú sebességváltóval. Az F2 85 lovas teljesítményével már képes volt 200 fölé tornázni a sebességmérő mutatóját, s az F3 apró változtatások után már 90 lóval egészen 240-ig gyorsult. 1999-ben mutatkozott be az F4 széria, mely már alumíniumvázra épült és kis fejlesztés után a mérnökök 70 kW-ot (94 LE) préseltek ki belőle. Két szezon után 2001-ben már bombaként robbant be a piacra a karburátor helyett befecskendezővel felszerelt F4i, ami már 109 lóerőt préselt a 180-as hátsó gumira, s mindehhez 62 Nm-es forgatónyomaték társult, végsebessége pedig elérte a 250 km/órát a tulajdonosok beszámolói szerint.

Én vagyok a legsportosabb: különálló ülésével már-már az RR-ek formavilágát idézi a Honda CBR600F4i Sport

A szintén alumíniumvázra épült motorkerékpárt forgalmazták Sport verzióban is, a kettő között az volt a legfontosabb különbség, hogy a sport variációra kétrészes nyerget szereltek, és váza is feketére szinterezett volt, szemben az F4i ezüst gerincével.

Típushibák, visszahívások – Honda CBR600F

A Honda CBR600F hamar közkedvelté és elismerté vált megbízhatósága miatt, s utódairól is ez a jelző jut eszünkbe. Azonban semmi sem lehet hibátlan, így a CBR-tulajdonosoknak két jellegzetes műszaki problémára kellett odafigyelnie. Az egyik a 90-es évek sok-sok Hondáját érintő feszültségszabályzó meghibásodása, de erre már akkoriban is több tartós megoldást kínáltak a szerelők, napjainkban pedig már a gyárinál megbízhatóbb, strapabíróbb cseredarabok is elérhetőek.

Ha felvillan a műszerfalon töltésjelzőlámpa, kezdhetsz aggódni – valószínűleg a feszültség szabályozó ment tönkre. Szerencsére többféle utángyártott, erősített változat is kapható, a valóban minőségi, japán alkatrészek 30-35 ezer forintba kerülnek

A másik pedig a vezérműlánc-feszítő hibája, ami gyakorlatilag az összes CBR-en felbukkanhatott. Az alaposan átdolgozott negyedik generációnál a kiforrott technikának köszönhetően már csak a vezérműlánc-feszítő meghibásodása fordulhatott elő nagyobb számban, de ennek cseréje nem túl drága – a 1-000-573-015 cikkszámú feszítőpatron csupán 32 061 forintot kóstál. Visszahívások közül talán az első széria ingyenes üzemanyagszivattyú-cseréje érdemel szót, illetve lelazuló benzincső miatt is behívtak néhány modellt, de semmi olyan, ami miatt hátat kéne fordítani a motornak. Összességében egy strapabíró típus kevés hibával, rengeteg használt és utángyártott alkatrésszel, szóval a megbízhatóságra tuti nem lesz panasz, ha egy gondosan karbantartott Hondára lelsz.

Mennyibe kerül a Honda CBR600F?

Honda CBR600F: Az első generációból szinte nem is lehet már találni csak elvétve egyet-kettőt. Akinek hatalmas szerencséje van, ki tud fogni egy viszonylag jó állapotút, ami már 2-300 ezer forint környékén elérhető.

Honda CBR600F – 1987

Honda CBR600F (F2-F3): Ezt a motort egy fokkal könnyebb megtalálni használható, kisebb felújítást igénylő állapotban. Az ára 3-400 ezer forint körül indul, és egészen félmillióig terjed állapottól függően.

Honda CBR600F (F2)

Honda CBR 600 F4 és F4i: Ezek a vasak koruktól függetlenül durván 400 ezer forinttól kaphatóak, és a skála 8-900 ezerig terjed, már ami az F4-et illeti. Az F4i-hez legalább nyolcszáz rugóra lesz szükséged, míg az utolsó évjáratok legszebb példányaiért ma is 1,1-1,2 milliót kérnek – és kapnak – a tulajdonosok.

Honda CBR600F (F3)

A Honda 2011-ben kiadta a CBR600F átdolgozott, utolsó változatát, ami előkészítette a hamarosan érkező CBR650F-et.

Honda CBR600F (F4i)

A 2011-es motor új műszereket, futóművet, sportosabb idomot és felfüggesztést kapott. A német versenyző, Stefan Bradl tiszteletére a Honda Németország piacra dobta a CBR600F speciális kiadását, mely CBR600F LCR néven, titán kipufogóval és sok-sok extrával került a boltokba.

A Honda CBR600F legfőbb vetélytársai

Itthon egy időben 70-80 eladó CBR-t találhatsz a hirdetésekben, melyek túlnyomó része, hozzávetőleg negyven darab F4 vagy F4i. Amennyiben mégsem találnád meg a megfelelő darabot, a konkurensek következő modelljei jelenthetnek érdekes alternatívát a CBR600F-el szemben:

– Suzuki RF600R, (1994-től), vételár: 270 000 forinttól

– Kawasaki ZX6R (1999-től), vételár: 400 000 forinttól

– Yamaha YZF600R (1998-tól), vételár: 440 000 forinttól

A Honda sornégyes hatszázasa – igaz, jelentősen átdolgozva – ma is a kínálat része, sőt legújabb változatát elsők között próbálhattuk ki Spanyolországban. Tapasztalatainkat idén tavaszi tesztünkben olvashatjátok.

Mennyibe kerül az alkatrész a Honda CBR600-hoz?

Cikkünk végére összegyűjtöttük nektek azokat az alkatrészeket és felszereléseket, melyeket legtöbbet kerestetek a hatkilós CBR-hez. Ebből kitűnik, hogy jobbára csak kopóalkatrészekre van szükség, s ezek ára kifejezetten kedvező, miként azt megszokhattuk a hasonló korú Hondák kapcsán:

– Olajszűrő – 1850 Ft

– Légszűrő – 5520 Ft

– Gyújtógyertya – 7450 Ft/db

– Első fékbetét – 6300 Ft-tól

– Hátsó fékbetét – 6900 Ft-tól

– Láncszett (D.i.D) – 31 080 Ft

A használtmotor-rovat támogatója a Motoralkatrész.eu

Automata akkutöltő – 6490 Ft

– 47 L-es, kétsisakos Kappa hátsó doboz CBR600F-hez platnival: 33 450 Ft

– A gyárinál tartósabb, japán (Tourmax) feszültség szabályzó: 34 400 Ft

– Túrázóknak ajánlott, patronos defektjavító szett: 6990 Ft

– Hátsó emelő Honda CBR600F-hez: 9990 Ft

A tulajdonos véleménye – Gábor, aki újkora óta használja a CBR600F-et

Ezúttal egy igazán különleges tulajdonost találtunk, ugyanis Gabi újonnan vette CBR-jét, és úgy szereti, hogy egyhamar nem is szeretne megválni tőle. Persze nem ez az egyetlen különlegesség a motor kapcsán:

Még 2000 nyarán vettem a motort, ennek dacára mindössze 17 800 (!) kilométer van benne. Ez volt az első nagymotorom, konkrétan egy Simson enduróról ültem át – vág bele Gabi a két évtizeden átívelő sztoriba.

Gábor, a büszke tulajdonos, aki húsz éve vette új Hondáját

Egyébként ekkor tettem le a motorjogsit is, és azért esett pont a CBR-re a választásom, mert elsőre lenyűgözött a Honda formavilága. Nem csalódtam benne, mert teljesítmény terén ma is tartja a lépést a hatkilós túrasportmotorokkal, és a megjelenése is időtlen, ma is kifejezetten szép, a kényelméről, kezelhetőségéről nem is beszélve. Tulajdonképpen ez is a három legfontosabb erénye számomra: megnyerő kinézet és teljesítmény, valamint a kényelmes üléshelyzet. Persze ez sem tökéletes motor, hiszen a hozzám hasonló magasságú pilótáknak kissé pipiskedni kell, hogy mindkét lábuk leérjen, és mivel „csak” hatszázas, a valóban dinamikus előzésekhez rendesen pörgetni kell a motort. – Eladni? Viccelsz?! – kérdez vissza Gabi, mikor arról faggatom, mikor és mire cseréli le a Hondát. – Meg se fordult a fejemben a csere, nincs miért, nincs mire. Ugyanakkor ha felnő a fiam, akkor lehet, hogy ő megörökli tőlem, és akkor veszek magamnak egy másikat, de tuti, hogy az is Honda lesz!

Műszaki adatok – Honda CBR600F4/F4i

Hengerűrtartalom: 599 cm3

Max. Teljesítmény: 70,2 kW (94,1 LE)/81 kW (109 LE)

Max. Forgatónyomaték: 59/62 Nm

Fékrendszer elöl: 296 mm-es átmérőjű dupla tárcsa négydugattyús féknyereggel

Fékrendszer hátul: 220 mm-es átmérőjű szimpla tárcsa egydugattyús féknyereggel

Gumiabroncs mérete elöl: 120/70-17

Gumiabroncs mérete hátul: 180/55-17

Tengelytáv: 1 390 mm

Hossz: 2065 mm/2060 mm

Végsebesség: 256 km/h

4sr HUngary