Rendőrség: e-roller, villanyrobogó vagy segédmotor?

Rendőrség: e-roller, villanyrobogó vagy segédmotor?

- Kategória: Vélemény
39

Érthetetlen, hogy a magukat szakértőnek nevezők is sületlenségeket írnak az elektromos hajtású bringákról és motorokról. Pedig mindössze öt sort kéne elolvasni a KRESZ-ből…

A múltheti rollerbaleset után többen védelmükbe vették a bérlőt, mondván, hogy ez nem motor, vagyis nyugodtan mehet vele kerékpársávon:

Ebből is látszik, milyen káosz van a fejekben arról, mi az e-kerékpár, mi a segédmotor és mi minősül egyáltalán járműnek. Azt már nem is értem, amikor a forgalmazók próbálnak szakértő szerepkörben feltűnni, és a pontos szabályok helyett nekik tetsző módon értelmezni a KRESZ-t, miként tették anno például a quadok, ATV-k importőrei.

Ha nem jármű, semmi helye közúton

Talán a legékesebb példa az Indexen megjelent „Kreszprofesszor-vélemény”, amiben leírja, hogy „nincs ülés a rolleren, tehát… nem motor”. A rollerek üzemeltetője pedig leszögezte:

A ROLLEREK 250 WATTOSAK, A KERÉKPÁROKRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK ALAPJÁN KELL KÖZLEKEDNÜNK,

ami már csak azért is lehetetlen, mert a KRESZ szerint a kerékpár emberi erővel hajtott jármű, ez pedig saját motorral gyorsul…

Az evolúció új lépcsőfoka: a KTM már javában teszteli a robogót és autót kiváltó, nagykerekű e-rollert – ez lehet a hiányzó láncszem, hogy valóban közlekedési eszköz legyen a rollerből

Szerencsére a KRESZ – és a KÖHÉM – egyértelműen fogalmaz: ami szerepel benne, azzal lehet közlekedni, ami nem, azzal nem. Ezért is téves a 300W alatti/feletti teljesítmény firtatása, hiszen ez csak egy paraméter a tucatnyiból, aminek meg kell felelni egy járműnek.

Kell sisak az e-robogóra vagy sem?

Hogy megelőzzük a további félreértéseket, egy helyre összeszedtük a szabályokat – mit tehetsz és mit nem közúton?

1. Roller és e-roller: Nem jármű, nem szerepel a KRESZ-ben, az értelmező szótár alapján „kis kerekekre szerelt, talpból és kormányrúdból álló játékszer”. Nem mehet közúton, akárcsak a gyerek elektromos „nyuszimotorja” vagy autója, pedig mindkettő 300W alatti és kerekeken gurul…

2. Elektromos kerékpár: Semmilyen különleges szabály nem vonatkozik rá, ha 300W alatti teljesítményű, és nem indul el gázadásra, csak ha tekered. Ugyanúgy használhatod, mint egy bringát, azaz mehetsz a kerékpár- és buszsávban is, ahol ez megengedett.

Felmerül a kereskedők felelőssége is, akik kerékpárként árusítják a 300W alatti, de önerőből elinduló segédmotorokat…

3. Elektromos robogó: Ha gázadásra elindul, akkor egészen biztosan nem bringa, hanem segédmotoros kerékpár. Sisak, vezetői engedély és kötelező biztosítás kell a használatához, nem haladhat járdán vagy kerékpárúton, de buszsávban és városon kívüli főúton igen.

4. Elektromos robogó 4 kW-nál nagyobb teljesítményű motorral: Motorkerékpárnak minősül, pontos teljesítményétől függően A1, A2 vagy A kategóriás jogosítvány kell hozzá.

Hivatalos rendőrségi állásfoglalás arról, hogy melyik elektromos robogó minősül kerékpárnak és melyik nem

Rendőrség: egyértelmű a KRESZ, csak be kell tartani

Olvasónk, Ervin elküldte nekünk a rendőrség, pontosabban Anti András alezredes hivatalos válaszát, amiben tisztázza az alapfogalmakat. Mint írja, a KRESZ egyértelműen fogalmaz, tehát csak olyan jármű lehet kerékpár,

amin hajtószerkezet van, a pedálozást legfeljebb 300W teljesítményű motor segíti, és haladásához elengedhetetlen az emberi erő. Ha ebből bármelyik nem igaz, akkor segédmotorról beszélünk.

Röviden tehát, a roller játék vagy sporteszköz, így azt javasoljuk, eszerint használd, amíg nem módosítják a KRESZ-t. Az a villanybringa pedig, ami tekerés nélkül elindul, az a segédmotorhoz hasonlóan sisakban, jogsival vezethető – minden más csak mellébeszélés.

(Nyitókép: Police.hu)

Continental 2019