Rendőrség: e-roller, villanyrobogó vagy segédmotor?

Rendőrség: e-roller, villanyrobogó vagy segédmotor?

- Kategória: Vélemény

Érthetetlen, hogy a magukat szakértőnek nevezők is sületlenségeket írnak az elektromos hajtású bringákról és motorokról. Pedig mindössze öt sort kéne elolvasni a KRESZ-ből...

A múltheti rollerbaleset után többen védelmükbe vették a bérlőt, mondván, hogy ez nem motor, vagyis nyugodtan mehet vele kerékpársávon:

Ebből is látszik, milyen káosz van a fejekben arról, mi az e-kerékpár, mi a segédmotor és mi minősül egyáltalán járműnek. Azt már nem is értem, amikor a forgalmazók próbálnak szakértő szerepkörben feltűnni, és a pontos szabályok helyett nekik tetsző módon értelmezni a KRESZ-t, miként tették anno például a quadok, ATV-k importőrei.

Ha nem jármű, semmi helye közúton

Talán a legékesebb példa az Indexen megjelent „Kreszprofesszor-vélemény”, amiben leírja, hogy „nincs ülés a rolleren, tehát... nem motor”. A rollerek üzemeltetője pedig leszögezte:

A ROLLEREK 250 WATTOSAK, A KERÉKPÁROKRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK ALAPJÁN KELL KÖZLEKEDNÜNK,

ami már csak azért is lehetetlen, mert a KRESZ szerint a kerékpár emberi erővel hajtott jármű, ez pedig saját motorral gyorsul...

Az evolúció új lépcsőfoka: a KTM már javában teszteli a robogót és autót kiváltó, nagykerekű e-rollert - ez lehet a hiányzó láncszem, hogy valóban közlekedési eszköz legyen a rollerből

Szerencsére a KRESZ - és a KÖHÉM - egyértelműen fogalmaz: ami szerepel benne, azzal lehet közlekedni, ami nem, azzal nem. Ezért is téves a 300W alatti/feletti teljesítmény firtatása, hiszen ez csak egy paraméter a tucatnyiból, aminek meg kell felelni egy járműnek.

Kell sisak az e-robogóra vagy sem?

Hogy megelőzzük a további félreértéseket, egy helyre összeszedtük a szabályokat - mit tehetsz és mit nem közúton?

1. Roller és e-roller: Nem jármű, nem szerepel a KRESZ-ben, az értelmező szótár alapján „kis kerekekre szerelt, talpból és kormányrúdból álló játékszer”. Nem mehet közúton, akárcsak a gyerek elektromos „nyuszimotorja” vagy autója, pedig mindkettő 300W alatti és kerekeken gurul...

2. Elektromos kerékpár: Semmilyen különleges szabály nem vonatkozik rá, ha 300W alatti teljesítményű, és nem indul el gázadásra, csak ha tekered. Ugyanúgy használhatod, mint egy bringát, azaz mehetsz a kerékpár- és buszsávban is, ahol ez megengedett.

Felmerül a kereskedők felelőssége is, akik kerékpárként árusítják a 300W alatti, de önerőből elinduló segédmotorokat...

3. Elektromos robogó: Ha gázadásra elindul, akkor egészen biztosan nem bringa, hanem segédmotoros kerékpár. Sisak, vezetői engedély és kötelező biztosítás kell a használatához, nem haladhat járdán vagy kerékpárúton, de buszsávban és városon kívüli főúton igen.

4. Elektromos robogó 4 kW-nál nagyobb teljesítményű motorral: Motorkerékpárnak minősül, pontos teljesítményétől függően A1, A2 vagy A kategóriás jogosítvány kell hozzá.

Hivatalos rendőrségi állásfoglalás arról, hogy melyik elektromos robogó minősül kerékpárnak és melyik nem

Rendőrség: egyértelmű a KRESZ, csak be kell tartani

Olvasónk, Ervin elküldte nekünk a rendőrség, pontosabban Anti András alezredes hivatalos válaszát, amiben tisztázza az alapfogalmakat. Mint írja, a KRESZ egyértelműen fogalmaz, tehát csak olyan jármű lehet kerékpár,

amin hajtószerkezet van, a pedálozást legfeljebb 300W teljesítményű motor segíti, és haladásához elengedhetetlen az emberi erő. Ha ebből bármelyik nem igaz, akkor segédmotorról beszélünk.

Röviden tehát, a roller játék vagy sporteszköz, így azt javasoljuk, eszerint használd, amíg nem módosítják a KRESZ-t. Az a villanybringa pedig, ami tekerés nélkül elindul, az a segédmotorhoz hasonlóan sisakban, jogsival vezethető - minden más csak mellébeszélés.

(Nyitókép: Police.hu)

Continental 2019

Facebook Comments

41 Comments

  1. A ztech cég értékesítési képviselőjének tájékoztatása alapján a ztech zt 35 benzinmotoros kerékpár nem kerékpárnak számít, hanem segédmotor kategoria egyik alkategoriájának, vagyis motoros kerékpárnak, azaz L1e-A kategoriás mororos jármű, sisak és biztosítás kötelező, jogisítvány nem. Ezt igazolja a (326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet 2. melléklet) is, idézem: “AM” kategória (korhatár 14. életév):
    Segédmotoros kerékpárok (robogók), azaz kétkerekű segédmotoros kerékpárok (L1e kategória) vagy háromkerekű segédmotoros kerékpárok (L2e kategória), amelyek legnagyobb tervezési sebessége 45 km/h (kivéve azokat, amelyek legnagyobb tervezési sebessége 25 km/h-nál kisebb vagy azzal megegyezik), és az alábbi jellemzőkkel rendelkeznek:” Azaz van egy olyan segédmotor alkategoria amire kormány rendelet szerint, NEM kell AM kategoriás jogosítvány, Természetesen biztosítás és sisak igen. Forrás: https://nyilvantarto.hu/hu/vezetoiengedely_valtozasok_130119

  2. A ztech cég értékesítési képviselőjének tájékoztatása alapján a ztech zt 35 benzinmotoros kerékpár nem kerékpárnak számít, hanem segédmotor kategoria egyik alkategoriájának, vagyis motoros kerékpárnak, azaz L1e-A kategoriás mororos jármű, sisak és biztosítás kötelező, jogisítvány nem. Ezt igazolja a (326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet 2. melléklet) is, idézem: “AM” kategória (korhatár 14. életév):
    Segédmotoros kerékpárok (robogók), azaz kétkerekű segédmotoros kerékpárok (L1e kategória) vagy háromkerekű segédmotoros kerékpárok (L2e kategória), amelyek legnagyobb tervezési sebessége 45 km/h (kivéve azokat, amelyek legnagyobb tervezési sebessége 25 km/h-nál kisebb vagy azzal megegyezik), és az alábbi jellemzőkkel rendelkeznek:” Azaz van egy olyan segédmotor alkategoria amire kormány rendelet szerint, NEM kell AM kategoriás jogosítvány, Természetesen biztosítás és sisak igen. Forrás: https://nyilvantarto.hu/hu/vezetoiengedely_valtozasok_130119

    1. Ezt szerény véleményem szerint súlyosan félreértelmezed! Az idézett kormányrendelet nem azt taglalja, hogy mire nem kell, hanem azt, hogy mire kell. Így hát pontosan az említett kategóriára IS kell. A mondatokat összességében tessék értelmezni, mert pontosan lefedi a jogi szöveg azt, hogy milyen feltételeknek kell megfelelnie, hogy beleessen a kategóriába. Tehát ezek fényében – hogy kicsit segítsek – a villanybringának / rollernek a vezetéséhez bizony kötelező legalább AM kategóriás jogosítvány megléte. A “kivéve …” rész itt nem azt taglalja, hogy azokra nem vonatkozik a szabály, hanem azt, hogy ott egyéb kitétel szerepel. A ztech cég értékesítési képviselőjét meg elküldeném egy alapos KRESZ fejmosásra.

  3. Mi vonatkozik a három vagy négy kerekű elektromos rokkant kocsikra?

    1. Az (a rollerrel ellentétben) nevesítve van, ismeri a KRESZ:

      „KRESZ1. számú függelék II. a) pont – az utcai elektromos hajtású kerekesszék mozgáskorlátozottak közlekedésére szolgáló, önerejéből 10 km/óra sebességgel gyorsabban haladni nem képes, gépi meghajtású kerekesszéknek minősül.

      Az ilyen eszközzel közlekedő személy gyalogosnak minősül, rá a KRESZ gyalogosra vonatkozó szabályai vonatkoznak!”

      Tehát ha 10-nél lassabb, akkor gyalogosként közlekedhetsz vele.

  4. Az E-autó sem autó,ha azt nézzük hogy ha valami elektromos akkor már nem is jármű.

    1. Miből gondolod, hogy ha „valami elektromos akkor már nem is jármű?”

      1. Azért, mert a villanyborotva sem az. 😉

        1. Orosz József

          Tehát a villamos, a troli a villanymozdony és a metró sem, roppant okos meglátás…

          1. Huh, elvesztettem a fonalat…:O
            Most akkor villanyborotvával részt vehet a közlekedésben vagy nem? :DDD (annyit segítek, hogy irónia 😉

    2. Farkas József

      Szövegértés nulla.

    3. Ha brümmögő hangot ad ki, akkor járműnek minősül, ha sivítót, akkor versenyautónak. Ha pedig töfögőt, akkor dömper. De ha nem ad ki hangot akkor nincs is. Ha nincs akkor meg a semmiről kár beszélni…. :DDDD

  5. Gábor Pál

    És kész! Tehát nem villanyrobogózunk zebrán! Nem is értem ki szerint volna ez szabályos, hiszen még a biciklit is tolni illene!

    1. Vagy, ahol nincs kerékpáros közlekedésre alkalmas közút, kerékpárút max 5 km/h sebességgel lehet kerékpárral közlekedni.

      1. Imre Réczi

        Kis tévedés: KRESZ (54. § (2) * Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni. Valamint: KRESZ 26. § (1) d/3. * a gyalog- és kerékpárúton közlekedő járművel (segédmotorral) 20 km/óra

    2. Igazából nem tiltja semmi hogy tekerd a bringát zebrán.
      Annyi kitétel van a KRESZ-ben, hogy ebben az esetben NINCS elsőbbséged, csak ha gyalogos vagy.

  6. Szegedi Feri

    Kerékpárosnak is csak akkor van elsőbbsége a zebrán ha tolja a bringát.

    1. Mégpedig azért, mert: a kerékpárt toló ember gyalogosnak minősül, a kerékpáros járműnek.(lásd KRESZ) A zebrán a gyalogosoknak van elsőbbsége, a járműveknek nincs. (lásd KRESZ)
      Tehát mintha alsóbb rendű útról hajtana főútra, a gyalogosokra vonatkozó esetleges zöld lámpa rá – mivel járműre – nem érvényes.

    2. Brandhuber Ferenc

      Ez így pontatlan. Ha a gyalogàtkelő-hely kerèkpárúttal együtt került kijelölèsre,akkor nem kell leszállnia a kerèkpárosnak.pl.:Bp. Kerepesi út-Asztalos Sándor utca kereszteződèse.

      1. Töreki Attila

        Nem kell leszállnia, ezt sehol sem írja a kresz. A zebrára több okból is ékezhet szabályosan.

        1. De elsőbbsége nincs így akárhonnét nézzük meg KELL állnia mielőtt ráhajt.

          1. Töreki Attila

            Ha át tud haladni úgy, hogy legadja az elsőbbséget, akkor nem kell megállnia. (Az elsőbbésgadás táblánál sem kell megállni, csak a stopnál.)

      2. Ebben az esetben sincs elsőbbség. A bringásoknak ki is rakják az elsőbbség adás jelző táblát, hátha valamelyik ismeri.

  7. Na, ez az egyenes beszéd, nem a Kálmán Olga….

  8. Bringákra vonatkozó részeket a cikkben nem érzem teljesen pontosnak a KRESZ 36. § (8) ba) alapján. (ha van jelzés a buszsáv táblán akkor mehetnek rajta, nem általános hogy igénybe vehetik)

    1. Imre Réczi

      Pont mint az egyirányú utcákban a kerékpáros behajtása a behajtani tilos táblánál. Ha van jelölve, mehet, ha nincs jelölve (kivéve kerékpár) kiegészítő táblával, akkor nem mehet be… ennek ellenére rengeteg kerékpárossal találkozok forgalommal szemben, ahol nincs kiegészítő tábla, tehát nem mehetne. Sajnos a kerékpárosok jelentős része nincs tisztában a szabályokkal. Jó lenne a KRESZ alapvető szabályainak ismeretét is kötelezően mindenkinek tanítani.

      1. Mondjuk az általános iskolában….és lehessen megbukni belőle.

  9. Kovács Sándor

    Akkor ha a roller nem jármű át lehet vele menni a zebrán és elsőbbsége van

    1. Márió Ungvári

      Pontos megfogalmazás szerint játék vagy sporteszköz. Közúti forgalomban nem vehet részt.

  10. Egyrészt, a fenti érvelést nem érzem teljesen következetesnek, mivel nincs törvényi definíciója igazán a kerékpárnak, a rollernek meg végképp. Random szótárakra hivatkozni meg annyi alapja van, mint pl a wikipédiát citálni, ahol:

    A roller emberi erővel hajtott jármű. Egy kormányból, egy fedélzetből és két kerékből áll.

    Így ez alapján bizony jármű, mégpedig alapvetően emberi erővel hajtott, kétkerekű jármű, vagyis kerékpár.
    Innentől értelemszerűen ugyanaz vonatkozna a normál rollerre mint a normál kerékpárra, illetve az elektromos rollerre mint az elektromos kerékpárra.

    Másrészt, ha nem jármű, akkor a használója gyalogos. Ami meg nonszensz a jelenlegi KRESZ mellett, mert a gyalogos forgalomnál jóval nagyobb sebességre képesek, és balesetveszélyesek.

    (Saját véleményem az, hogy egyértelműen ki kellene mondani a Kreszben,
    vagy máshol, hogy ami magától megy, az segédmotor, motor, vagy autó.
    Amit meg hajtani is kell saját erővel, az a kerékpár. És a kézzel-lábbal hajtottakat a kerékpárutakra terelni, a gördeszkákkal, hasonlókkal együtt. Míg a saját erőből guruló eszközöknél előírni a sisak viselését, és legalább egy AM képesítést. Meg biztosítást, és valami azonosító jelet.)

  11. Zoltán Papp

    Ennek azegész eszmefuttatásnak azaneve,hogy káosz.

  12. Töreki Attila

    Lehet, hogy semmi keresnivalója az úton, de a járdán sem.

  13. Nem tudom minek lihegnek rajta ennyit. Bármi amit elektromos/benzines/stb motor hajt és önerőből(emberi erő rásegítése nélkül) képes elindulni az SMKP.

    1. Továbbra sincs ilyen kitétel a KRESZ-ben.
      Ezt a rendőrök találták ki önkényesen.

      1. Elektromos kerékpár: ”

        ha 300W alatti teljesítményű, és nem indul el gázadásra, csak ha tekered

        SMKP:

        “Olyan két-, három- vagy négykerekű jármű, amelyet 50 cm3-t
        meg nem haladó lökettérfogatú belső égésű motor vagy legfeljebb 4 kW
        teljesítményű egyéb motor hajt, tervezési végsebessége a 45 km/óránál
        nem nagyobb és saját tömege legfeljebb 350 kg.”

        Mivel az elektromos bicikli kategóriába nem fér bele így SMKP.

  14. Ferenc Borbás

    Őszintén? Leszarom! A kresz szabályait kérjék számon rajtuk! Ne csak az autósokat,és a motorosokat ba@ogassák!

  15. Peter Kovacs

    Örülnék…
    De közben eszembe jut valami.
    Kérlek cáfoljatok meg, hogy megnyugodjak:

    “2. § Fogalmak/II./r/1) Kerékpár: olyan, legalább kétkerekû jármû, amelyet emberi erõ hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményû motor segíti. A kerékpáron a kerékpárt nem hajtó személy is szállítható erre alkalmas ülésen. A kerékpáron utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhetõ el.”

    A roller (villanymotor nélkül) eredetileg emberi erő által hajtott és legalább két kereke van. Az elektromos változatot simán lehet ugy értelmezni, hogy emberi erővel hajtott, elektromos motorral segített. A KRESZ-ben nincs pedál szerkezet avagy mechanizmus
    leírva. (!!)

    Ha nincs.. akkor még mindig mondhatják azt, hogy ez bizony belefér a kerékpár kategóriába.

    1. Kérdés, hogy a roller elindul-e gázadásra (a pesten bérelhető igen), tehát megint csak nem bicaj.

  16. uniós jog harmonizáció van.Vegyük Görögországot nincs ez az értelmetlenség.Vagy más uniós országokban.Telitett a piac jó lehuzásnak bizonyul .Miért nem forgalomba helyezéskor áltak elö ezzel..15 évre rá gondolkodnak amikor számtalan rásegitéses bicigli van forgalomban.

    1. „Vegyük Görögországot!”

      Szerintem ne vegyünk alapul olyan országot, ahol lakosságarányosan 470%-kal több (!) halálos motorbaleset történik, mint Magyarországon.

      „Miért nem forgalomba helyezéskor áltak elö ezzel.”

      Harminc éve, 1988-ban született meg a rendelet, hogy mi számít kerékpárnak, mi nem. A szabály adott volt, de a forgalmazók behazudták bicajnak a segédmotorokat…

Válasz