Tartósteszt: Honda SH300i – Jöhet a téli üzem?

Tartósteszt: Honda SH300i – Jöhet a téli üzem?

- Kategória: Kiemelt cikk

Alig fél év alatt háromezer kilométert gyűjtöttem az SH-ba, és egyszerűen imádom, ám most fordulóponthoz ért a kapcsolatunk. Hogyan tovább: kibírjam motor nélkül a telet vagy elkezdjem felöltöztetni a hideg évszakra?

 

Hirtelen felsorolni sem tudom, mennyi előnnyel jár, hogy immáron nem busszal vagy kocsival, hanem robogóval ingázom. Rengeteg megspórolt idő, pénz, üzemanyag és persze a délutáni műszakzárás, ami így már a nap fénypontja. Végre nem buszon nyomorogva vagy a dugóban szitkozódva jövök hazafelé – felpattanok a motorra, húsz perc alatt kiszellőztetem a fejem, és jókedvűen szállok le róla.

A nagy plexi hatékonyan véd a széltől, kosztól, de egy esős napon hamar koszos, vizes lesz, és a szembejövők lámpái durván tükröződnek azon keresztül – nagy dilemma, hogy egyáltalán szükségem van-e rá

Igen ám, de a héten már kóstolót kaptam belőle, hogy milyen fagyban motorozni, és mit mondjak, nem ez az új kedvenc hobbim. Ugyan nem lehet panaszom a Fokt Trilobite női motoros farmerjére, sőt tulajdonképpen az eddigi legjobb ilyen nadrágom, főként kényelme és masszív protektorai miatt. Olyannyira bejött, hogy simán el tudom képzelni: jövő nyáron a ZZR-en is ezt hordom majd cordura helyett, rövid távon mindenképpen.

Természetesen Level 2 szintű protektorok óvják a térdet és a csípőt a Trilobite nadrágban, az állítható szellőzők és a rugalmas betétek pedig rendkívül kényelmessé teszik a használatát. Még csak pár száz kilométert motoroztam benne, de már most imádom…

Csupán az zavart az első kilométereken, hogy nem illeszkedett pontosan a térdproti, de szerencsére fokozatmentesen le és fel csúsztatható, rögzíthető a zsebben, úgyhogy harmadik-negyedik próbálkozásra ezt is sikerült belőnöm. Kár, hogy pont most, amikor lassan beköszöntenek az igazán csípős, fagyos reggelek, és át kell állnom egy melegebb motoros szettre, már ha tényleg belevágok a téli robogózásba.

Akárhogy is, döntenem kell: meleg cuccban és vastag kesztyűben kihúzom decemberig, majd márciusban újra motorra ülök, vagy bevetek mindent, hogy a havas napokat leszámítva robogózhassak télen?

Hogyan készülj a téli motorozásra?

Először is magadat kell „összeraknod”, beszerezni mindent, amire csak szükséged lehet egy hideg, netán esős napon. Melegebb kesztyű és/vagy markolatfűtés, kézvédő, lábzsák, esetleg plexi is, bár kiver tőle a víz, hogy milyen bután mutat vele a motor.

Afelől nincs kétségem, hogy a Honda bírná a téli kiképzést, hiszen itt nincs szabadon futó lánc, amit megenne a latyak, inkább csak a felfüggesztésben tehet kárt a hólé. Szerencsére fűtött garázsban áll az SH, szóval az is megoldás, ha este hazaérve egyszerűen leveretem róla a koszt – reggelig meg is szárad

Mielőtt végleg elvetettem a nagy plexit és a hasonlóan praktikus, de nem túl szép kiegészítőket, még gyorsan körbenéztem a Hondánál, mit ajánlanak a géphez téli üzemre. Természetesen a markolatfűtés az első ajánlat, ami 47 154 forintba kerül, s előzékenyen gyorsan felajánlották, hogy adnak kézvédőt is hozzá (7258 Ft), amivel sokkal hatékonyabb lesz. Tudom, nagyjából feleennyibe kerül az Oxford – mindenki eldöntheti, mennyit ér neki az OEM jelzés… Jöhet a mumus, a hatalmas plexi, ami – meglepő módon – sokkal olcsóbb, mint az SH125-höz és 150-hez.

Visszavágyom: milyen jó is lenne Korzikán vagy Szardínián dolgozni – csak felülnék a durván hideg, 12-15 fokos januári napokon a gépre, és azt se tudnám, mi az a Tucano…

A kisebb modellekkel szemben ehhez csak 41 295 forint a plekó (a 125-öshöz majdnem 65 ezer), s ha mégis ilyet veszek, akkor a fenti kézvédő feleslegessé válik, mert – furcsa mód – csak szettben árulják a légterelőt+kézvédő párost. Tulajdonképpen a kettő együtt 41 ezerért nem is vészes összeg – a ZZR túraplexije is 34 ezerbe fájt, pedig abban jóval „kevesebb az anyag”.

Mi véd meg téli motorozás közben?

A lábzsák sem kedvencem, de tagadhatatlan, hogy hatékonyan véd. Mondjuk egy ilyen klasszikus formájú robogón egyébként sincs orkánerejű szél a lábdeszkán, de a 28 402 forintos cucc nemcsak a combot, hanem a teljes felsőtestet is védi. Fekete lepel masszív cipzárral, természetesen vízálló, bokától egészen nyakig óvja a vezetőt, sőt megállás után az ülést is takarja, hogy ne a vizes, havas nyeregre kelljen felülnöd.

Kis túlzással tetőtől-talpig véd a „takaró”, sőt az ülés sem ázik el, miután leszálltam. Ráadásul nem is drága – igazán megéri a 28 402 forintot

Ajánlottak még egy gyári takaróponyvát is (20 747 Ft), de a lábzsák ezt úgyis okafogyottá tenné, szóval vagy ez, vagy az. Meleg motorosruhám van, ez nem tétel, viszont van még egy nagyobb kiadás, nevezetesen a négyévszakos vagy téli gumi. Legtöbben a Metzeler Feel Free Wintec-et ajánlották, ami tulajdonképpen téli gumi is, meg nem is.

Inkább átmeneti megoldásnak mondanám a Metzeler Wintecet, ami egyszerre előny és hátrány. Havon tuti nem tapad, viszont nem is kell azonnal lecserélni – mint az igazi téli papucsokat -, mikor tavasszal hirtelen 15-20 fokra melegszik a levegő

Jobban utánanéztem, s kiderült: ez tulajdonképpen egy átdolgozott Metzeler Z6. Újabb, rugalmas barázdák, lamellák kerültek a régi mintára, hogy hidegben, vízen is megőrizze tapadását. Utóbbi révén kifejezetten gyorsan bemelegszik, pár száz méter után már munkára fogható, de a finom mintázat hátránya, hogy hóban akadnak jobb abroncsok is. Ez tehát az átlagos magyar telekre ajánlott, amikor hideg van, nedves az út, de csak ritkán borítja hó az aszfaltot. A Wintec – felszereléssel együtt – 70 500 forintba kerül (első: 22.220.-, hátsó: 38.955.-), tehát nem éppen olcsó. Persze a hondások gondoltak az kedvezőbb árú gumit keresőkre is – a szilikában gazdag Heidenau K66 párért mindössze 36 700 forintot kérnek.

Nem féltem magamat a hólétől, de a motor kerekét, felfüggesztését és krómborításait annál inkább…

A teljes szett hozzávetőleg 150 rugót emésztene fel, ami nem túlzó a motor árához és használati értékéhez viszonyítva. Mondjuk nem vagyok meggyőzve, hogy tényleg akarok-e mínusz tíz fokban motorozni, úgyhogy novemberben marad a jelenlegi szett, azaz motorosruha és téli kesztyű, főleg, hogy jövő héten újra 18-19 fok lesz délutánonként. Szóval kaptam Holle anyótól egy kis haladékot, és ráérek eldönteni, hogy téli szezonra vagy téli holtszezonra készüljek-e a Hondával – még mindkettő esélyes.

Continental 2019

Facebook Comments

1 Comment

  1. Felesleges 2×20 perc téli motorozáson ennyit matekozni. Magyarországon 2-3 hetet van téli, az is csak januárban-februárban.

    Markolatfűtés 3-4 fok felett felesleges, de legalább gyorsan tönkremegy.

    Kézvédő totál felesleges, ha van tényleg jó téli kesztyű (pl. Dane, Rukka, urambocsá sima síkesztyű).

    Lábzsák felesleges, ha van téli ruhaszett (motoros ruha, szélfogó betét, merinó gyapjú aláöltöző).

    A vizes nyeregre felülés egyszerűen nem probléma téli üzemben (alkaroddal lesöpröd, ennyi).

    Ha a sisak túl szellősnek bizonyul, a szigszalag csodákra képes.

    Gumin nem szabad spórolni.

Válasz