Darkside - milyen előnyei vannak, ha autógumit szerelsz a motorra?

Darkside - milyen előnyei vannak, ha autógumit szerelsz a motorra?

- Kategória: Gumiguru

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszolnak az R17.hu szakértői, Szabó Roland és Soltész Norbert!

Szeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted - Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

Kedves Gumiguru! A következő a kérdésem: Egy 650-es burgonyát hajtok hosszú túrákra, szinte kizárólag autópályán, sok cuccal. Sok más márkatárssal együtt szenvedünk ugyanattól a problémától, miszerint 4-6 ezer km után laposra kopik a hátsó gumi, egyértelműen a túlsúlytól és a javarészt egyenesen közlekedéstől. Igen, a Pilot Road 4 is.

darkside

Egyszerűen nem létezik a piacon olyan gumi, amelyikből ne kéne szezononként 2 db-ot vásárolni. Külföldi fórumokon találkoztunk a darksiding kifejezéssel, mikor is autógumit tesznek hátulra. Geometriai mérések, tapasztalatok alapján is minden darksider egyértelműen csak előnyökről számolt be. Kérdésem az lenne, van-e ilyenben tapasztalatod, Gold Wingek, Burgmanek hátuljára miért érdemes és miért nem érdemes autógumit tenni.

Többen várjuk mielőbbi válaszod.

VÁLASZ

Kedves Kérdező! Ismerem magát a kifejezést és a technikai részét. Nem igazán új keletű, leginkább az USA-ban terjedt el, és felénk is egyre ismertebb/népszerűbb az elmúlt években. Hozzá kell tenni azt a tényt is a gyors kopáshoz a Burgman esetében, hogy a 14"-os hátsó kerék igen pici, nagy az abroncs kerületi sebessége, ergo sokat forog és gyorsan is kopik. Sokan egyébként elfogadták ezt a tényt, megtanultak együtt élni vele. Bár a 4000 km elég kevés, ennél azért többet kellene kibírnia a hátsó guminak. Gondolj bele, hogy a kellemetlen kopáskép miatt is rossz egy motorgumival kanyarodni, mi lesz az autógumival szerelt verzióval?

Darkside? Felejtsd el, ha jót akarsz...

Tapasztalatom nincs vele, sőt nem is láttam még itthon ilyet, főleg maxirobogó esetén nem. Véleményem szerint kanyarodni biztos, hogy nehezebb az abronccsal a szögletes profil miatt. A modern autógumik ráadásul már aszimmetrikus mintázatúak, vagyis a gumi vállrészein eltérő a mintázat. Ez biztos hogy nem előnyös pl vízelvezetés szempontjából. Amennyiben mégis emellett döntesz, keress olyan abroncsot, ami forgásiránnyal rendelkezik, ott egyforma lesz a gumi széle.  Műszakira és rendőr közelébe viszont nem mennék a motorral, nem javaslom ezt számodra - egy osztrák túrán simán ugrik a forgalmi miatta... Szóval inkább nem, mint igen, de érzésem szerint nem tudlak erről lebeszélni.

Darkside, azaz autóabroncs motoron

A szakértő tehát nem ajánlja, és azt is tegyük hozzá, hogy bármikor ugorhat miatt a forgalmid, szóval sokkal több szól ellene, mint mellette. De nem lenne teljes a kép, ha nem néznénk meg, mit tud a gyakorlatban az autóabroncs egy átlagos nagymotoron. Ebben sietett segítségünkre a népszerű FortNine, aki rápróbált, hogy milyen így motorozni:

Kettőt egy csapásra: azt is láthatod, hogy miként cserélhetsz gumit pár egyszerű szerszámmal

Mi kerül az egyik serpenyőbe? Nos, az autógumi

  • legalább háromszor-négyszer tartósabb,
  • töredékébe kerül, mint egy motor hátsó abroncsa,
  • nem gond, ha túlpakolod a motort,
  • hóban is remekül tapad,
  • könnyedén találsz téli változatot, ha hóban-sárban is motoroznál.

Mivel jár, ha autógumit teszel fel? Először is

  • kétszer nehezebb, ami megnehezíti az irányváltást nagy tempónál (pörgettyűs hatás),
  • nagyobb súlya miatt a felfüggesztés  sem úgy működik, mint motorgumival,
  • garantáltan nem „dolgozik együtt” a gép eleje és hátulja az eltérő profil miatt.

Az pedig már csak hab a tortán, hogy lámpánál megállva muszáj rögtön letenned a lábad, mert elég néhány fokos dőlés, hogy a „szögletes” autógumi azonnal megbillentse a gépet a másik irányba (7:50-nél a videón).

Röviden tehát ne azért mondj le a darkside-ról, mert nem tudsz vele kanyarodni - tisztán kiderült a videóból, hogy nem így van. Ám a kétszer nagyobb tömeg, az ebből fakadó nehezebb kezelhetőség és a forgalmi elvesztése már annál nagyobb veszély. Szóval engedd el, mert a spórolás és a nagyobb élettartam aligha kárpótol a sok hátrányért.

Nyitókép: yarta.innovations2019.org

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz