Magyarország kedvencei – IV. rész – A legnépszerűbb új túraendurók

Magyarország kedvencei – IV. rész – A legnépszerűbb új túraendurók

- Kategória: Kiemelt cikk, Teszt

Új sorozatunkban bemutatjuk – és kipróbáljuk – a legnagyobb darabszámban eladott 2019-es modelleket, kategóriánként felvonultatva Magyarország kedvenceit. A negyedik részben jöjjenek a túraendurók, élen az öt listavezetővel!

 

Összesen 943 (!) darab túraenduró fogyott tavaly Datahouse adatai alapján, ami önmagában is lenyűgöző mennyiség, az pedig tovább emeli a kategória nimbuszát, hogy 47 (!) különböző modell osztozik a majdnem ezres eladáson. A piac sokszínűségét bizonyítja, hogy három különböző márka végzett a legjobb ötben, de közülük is kiemelkedik az első helyezett,

melyből többet adtak el 2019-ben, mint bármilyen más, 125-ösnél nagyobb gépből.

Lássuk hát, milyen túraendurókra szavaztak a magyarok 2019-ben!

202 darabos mennyiséggel első lett a BMW R 1250 GS, nyomában a Suzuki DL650-nel (198 db), majd jócskán leszakadva követi őket a DL1000 (65 db), a Honda CB500X (53) és az NC750X (48 db). Anno ott voltunk a listavezető GS 2018-as portugál, valamint salzburgi menetpróbán, és elsők között tesztelhettük a frissen megjelent modellt. Mi tagadás, levett a lábunkról és megtapasztaltuk, hogy a bajor mérnökök képesek ismét feldobni a labdát vetélytársaiknak, s újra uralni a túraendurók, sőt a motorok eladási listáit. Most annak jártunk utána, milyen az élet húszezer kilométeren át egy GS nyergében.

Mi tetszett és mi nem a GS-ben húszezer kilométer alatt?

Az éppen négy évtizede (!) folyamatosan tökéletesített modell őse, az R 80 G/S egyébként egy magyar tervező, Peres László munkáját dicséri, neki köszönhetjük, hogy ma létezik a híres modell. Nos, a bajor kalandmotor legújabb változatáról egyöntetűen szuperlatívuszokban beszéltek a tervezők és a tesztelők is – még tökéletesebb lett és elkápráztatott bennünket az első menetpróbán. Nem véletlenül ez az egyik legnagyobb darabszámban eladott motor, ráadásul a BMW-n belül is ebből adják el a legtöbbet: tavaly csaknem hatvanezret, vagyis a GS teszi ki a BMW Motorrad 175 ezer darabos értékesítésének harmadát (!).

Mondhatjuk, hogy a bajorok köztudottan profik marketingben, de ezt aligha tudnák elérni csupán reklámmal – ehhez szükség van az immáron majdnem egy évszázados tapasztalatra is. Idehaza 2019-ben 202 új R 1250 GS került az utakra, így lett a legnépszerűbb új, 125 köbcenti feletti motorkerékpár Magyarországon.

Menetpróba a 2018-as bemutatón már az új, ’19-es GS-el

Hogy jutottunk el a változó szelepvezérlésű 1250-esig? Nos, a GS története 40 évvel ezelőtt kezdődött, mikor Franciaországban bemutatták az R80 G/S-t és új kategóriát teremtett a 800-as, léghűtéses, akkor újdonságnak számító egy lengőkaros gép, mely rövid időn belül versenygyőzelmekkel igazolta a mérnökök újításait. A kategória királya immáron 1254 köbcentivel, részleges folyadékhűtéssel és rengeteg hasznos elektronikával szerez új rajongókat a márkának. Napjainkban is testvérével együtt szerepel a bajorok kínálatában, ami nem más, mint a már jól ismert Adventure változat, mely alapjaiban megegyezik a „sima” GS-el, de átdolgozták a felfüggesztést, hogy még terepképesebb legyen. Ilyen részlet a 20 mm-rel hosszabb rugóút elöl, a megnövelt kormányelfordítási szög és a 10 mm-rel rövidebb tengelytáv. Ezen túl még 10 literrel megnövelték az üzemanyagtartály térfogatát és gyárilag magasabb plexivel adták a vásárlóknak a motort.

Mit lehet tudni az R 1250 GS-ben lapuló technikáról?

A 2019-es modell 1254 köbcentis, részben folyadékhűtésű, BMW ShiftCam elnevezésű, változó szelepvezérlésű motor, mely 136 lóerőt ad le 7750-es fordulatszámon és a nyomatékcsúcs már 6250-nél elérhető, mely 143 Nm. Ezek már önmagukban meggyőző adatok, főként a közvetlen vetélytársak értékeivel összevetve.

A teljes fordulatszám-tartományban elképesztően erős és rugalmas a motor, köszönhetően az új, változó szelepvezérlésű hengerfejnek

Ráadásul egy kifinomult túraenduróról beszélünk, és akkor még egy métert sem mentünk vele, pedig menet közben mutatja meg magát igazán, hogy – köszönhetően az új ShiftCam vezérlésnek – a BMW valóban képes az elődhöz mérten még dinamikusabban gyorsulni alapjáratról, mindezt gyönyörűen mély, öblös boxerhanggal kísérve. A kéthengeres konstrukció – mint fentebb írtuk -, negyven éve az utcakép része, és ez alatt a márka, valamint a motorozás egyik ikonja lett. A BMW kitartott a kéthengeres boxer motorkonstrukció mellett és megcáfolta, hogy ez a felépítés elavult lenne, hisz’ piaci sikereik őket igazolják.

A tulajdonos tapasztalatai – Hagyó Tamás – BMW R 1250 GS Adventure (2019)

Mivel csupán egyéves motorokról beszélünk, ezért hosszú távú tesztekről és magas futásteljesítményből fakadó meghibásodásokról nem számolhatunk be – mi is csak a vadonatúj motorokkal mentünk. Viszont több itthoni és határon túli motoros barátunkkal beszéltünk, akinek birtokában van a ’19-es R 1250 GS, hogy osszák meg véleményüket, tapasztalatukat velünk.

Ha lehet, Tamás Adventure-je még látványosabb, mint az alapmodell

Hagyó Tamás – aki kaszkadőrként dolgozik – elmesélte, hogy szabadidejében szeret endurózni, sarat dagasztani, mert ez kifejezetten élvezetes formája a motorozásnak és tanulásnak sem utolsó: rengeteg tapasztalatot gyűjt a motorkezelés terén. – Idén hét éve, hogy nagymotorral veszek részt a forgalomban, és körülbelül 80 000 km-t mentem az eddigi gépeimmel, ebből csak a GS-el tavaly 21 ezret (!). A BMW előtt egy 2015-ös FJR1300 tulajdonosa voltam, melyet újonnan vásároltam és nagyon szerettem, mert tényleg erős, kényelmes és jó motort ismertem meg benne – mesélte.

Tamás simán kimerészkedik a sárba a GS-el

  • Mi fogott meg BMW-ben, hogy átváltottál egy merőben más, sornégyes túragépről a bajor boxerre?

Sokat hallottam a GS sorozatról, hogy milyen remek motorok, és annak ellenére, hogy kissé szkeptikus voltam az ijesztő méreteivel szemben, mégis úgy döntöttem, hogy bevállalok egyet, ha már adódott rá lehetőségem. Utólag már tudom, hogy kiváló döntés volt bizalmat szavazni a GS Adventure-nek!

  • Miért döntöttél úgy, hogy új, és nem egy használt motort keresel?

Az első rendszámos gépemmel nagyon ráfaragtam, ekkor döntöttem el, hogy a következő motoromat – ami az FJR volt – újonnan veszem meg, és most se szerettem volna kockáztatni. Mint említettem, adódott a lehetőség, hogy ismét új motort vehessek magamnak, és az új motor… hát az új motor. Aki vett már át nullkilométerrel gépet, az tudja, miről beszélek – tette hozzá mosolyogva.

  • Szükséged volt valami átalakításra, vagy úgy érezted, hogy teljesen rád van szabva?

Természetesen az igényeimnek megfelelően vásároltam hozzá kiegészítőket. A jobb szélvédelem érdekében tettem rá magasított plexit illetve Givi hátsó dobozt, hogy legyen helyem pakolni. Ezen felül vásároltam hűtővédőt, sárvédőtoldót, oldalsztender-szélesítőt és szerszámosládát, hogyha úgy döntök, hogy a GS-el kimegyek a földutakra vagy a közeli endurópályára, akkor se legyen nagyobb baja a gépemnek. Tamás itt elmesélte, hogy mikor megjelent a pályán a GS-el, akkor többen furcsán néztek rá, amiért kimerészkedik egy ilyen méretű és ilyen drága géppel. Persze jül tudta, mit csinál: véleménye szerint olyan parádésan kezelhető a motor – a méretei ellenére -, hogy a szkeptikusok el sem hitték, amit láttak. Nem véletlen, hogy teljesen oda vagyok ezért a motortért – fűzte hozzá Tamás -, öröm vele motorozni, bármerre is járok aszfalton vagy terepen.

Ha egy magas útpadka, járdaszegély meg sem kottyan a motornak, akkor laza terepen sem lehet baj…

  • Eddigi tapasztalataid alapján mit módosítanál még a motoron?

Úgy érzem, egyelőre maximálisan kielégíti az igényeimet a GS, majd meglátom, hosszútávon, újabb húsz- vagy negyvenezer kilométer után mik lesznek a tapasztalataim.

  • Volt bármilyen meghibásodás, ami miatt hozzá kellett nyúlni a GS-hez?

Eddig még nem volt vele semmi bajom, remélem ez sokáig így is marad!

  • Összességében mi a véleményed a motorról?

Nagyon szeretem, nem bántam meg. A teljesítménye, futóműve, kinézete és a hangja, úgy jó, ahogy van. Ha már mindenképpen hibát, hiányosságot kell mondani: a vezető ülése talán kényelmesebb, mint az utasé, ez fontos lehet a párban túrázóknak, illetve a gyári szélvédelme nekem nem volt tökéletes. Ebből fakad, hogy hiányoltam az ár alapján elvárható, motoros állítású plexit, illetve örülnék, ha kedvezőbbek lennének a szervizköltségei. Persze mindez eltörpül amellett, hogy összességében csak jót tudok róla mondani, boldogan tettük meg az elmúlt 21 ezer kilométert, és remélem, még sokáig hűséges társam lesz.

A kissé szokatlan formavilágnak és méreteinek köszönhetően mindenhol megnézik az új GS-t

2019 BMW R 1250 GS műszaki adatok:

Hengerűrtartalom: 1254 cm3

Max. teljesítmény: 136 LE/7750 ford. /perc.

Max. forgató nyomaték: 143 Nm/6250 ford. /perc.

Fékrendszer elől: Dupla tárcsafék, úszóágyazású féktárcsák, átmérő: 305 mm, féknyereg: négydugattyús, radiálisan rögzített

Fékrendszer hátul: Szimpla tárcsafék, átmérő 276 mm, kétdugattyús úszónyereggel társítva

Gumiabroncs mérete elöl: 120/70 R19

Gumiabroncs mérete hátul: 170/60 R17

Tengelytáv: 1504 mm

Hossz: 2270 mm (sárvédővel együtt)

Menetkész tömeg: 249 kg (Adventure: 268 kg) menetkész állapotban, teljesen megtankolva

Vételár: 5 590 000 Ft (Adventure: 6 244 700 Ft)

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz