Élet 100 ezer kilométer felett – I. rész – Niki és a Honda CBR600F4i

Élet 100 ezer kilométer felett – I. rész – Niki és a Honda CBR600F4i

- Kategória: Kiemelt cikk

Új sorozatunkban olyan hazai motorosokkal beszélgetünk, akik száz-, sőt kétszázezer kilométer feletti futásteljesítményű gépekkel járnak. Első részünkben a sporttúra kategória egyik legismertebb tagját, a Honda CBR600F4i-t vesszük górcső alá, melyről tulajdonosa, Jancsó Nikolett ossza meg velünk tapasztalatait 238 ezer (!) kilométer után…

 

Mielőtt belecsapnánk a lecsóba, szeretnénk kedveskedni azoknak, akik hasonló motorra vágynak, ezért röviden bemutatjuk a típust. A CBR600F sorozat 1987-ben indult útnak az F1 modellel, mely a vele párhuzamosan gyártott CBR1000F kistestvéreként próbált sikereket elérni. Három felmenőt követően, 1999-ben látta meg a napvilágot a CBR600F4, melyet először karburátoros verzióban forgalmaztak, majd a 2001-es modellfrissítést követően elektromos benzinbefecskendezéssel láttak el – ő lett az F4i.

Sokoldalúság – a CBR600 sikerreceptje röviden

Üléspozíciója sportos, ám mégsem teljes testsúlyunkkal nehezedünk a csuklónkra, így lassú tempónál kezesebb, kényelmesebb a CBR, mint szupersport kategóriatársai, azaz megállja helyét túrákon, kanyarvadászatokon, miként hétközben a városban is. 110 lóerős teljesítménye közútra több mint elegendő, de barátságos karakterének köszönhetően a kezdők is megbirkózhatnak vele.

Mitől lett ennyire népszerű a CBR? Kiforrott, megbízható technika, szép külső és persze a sporttúra motorok sokoldalúsága miatt voksolnak olyan sokan a CBR-re

Kedvező fenntartási költségéről messze földről híres, hiszen fogyasztása kimondottan baráti (a tulajdonosok 5,76 l/100 km átlagról számoltak be), ugyanakkor típushibák is csak elvétve fordulnak elő a modellnél. Nyugodtak lehetnek azok, akik ilyen motort vásárolnak, ugyanis pénzük nagy része a benzintankba folyik majd az állandó szervizelés helyett, már ha az előző gazda is lelkiismeretesen karbantartotta a gépet.

Interjú a tulajdonossal, Jancsó Nikolettával a CBR600F4i-ről

Nikolett 2004-ben szerezte motoros vezetői engedélyét, és egy Honda VFR400-ról váltott a 2006-os F4i-re, amelynek műszere már több mint 230 ezer kilométernél jár.

Nikolett mikor éppen nem kozmetikusként dolgozik, akkor Kyokushin karate edzéseken osztja a fejrúgásokat, vagy összepakol, és motorjával napokra eltűnik a horizonton
  • Mesélj egy kicsit, miként jött a motorozás az életedbe, és mit adott neked?

Az az igazság, engem sosem érdekeltek a motorok, egészen addig, míg meg nem ismerkedtem a volt barátommal, és el nem vitt motorozni. Pillanatok alatt megtetszett az életérzés, és miután különváltak útjaink, ez annyira hiányzott, hogy megláttam egy motort, és volt, hogy elsírtam magam… Néha felültem ismerősök mögé utasként, ám idővel egyszerűbbnek láttam megszerezni a jogosítványt, és venni magamnak egy saját mocit.

Niki nem aprózza el. Felpakol és lecsavar egy-kétezer kilométert – ez teljesen természetes hétvégi program

A motorozás számomra a közlekedés egy nagyon élvezetes formája, mely a szabadság élményét adja. Mikor motorozom, úgy érzem, kiszakadok a hétköznapok mókuskerekéből, és élvezhetem a gurulást, pláne, ha azt egy szép tájon tehetem. Személy szerint ingázáshoz nem használom a Hondát, ugyanis a CBR-t hosszú távú motorozáshoz vásároltam, ami nálam azt jelenti, hogy ha 100 kilométerre található az úti cél, akkor én azt 300 alatt teszem meg…

  • Beszéljünk a motorodról! Mennyi kilométer van benne, milyen hibák jelentkeztek, és milyen javításokat végeztetek el rajta?

Valamivel több, mint 238 ezer kilométert számlál, noha szemmel láthatóan kevesebbet mutat, ugyanis 100 ezernél mindig nullázza magát a számlálója. Ami a szervizelést illeti, eddig csak a kötelező karbantartás elemeit kellett rajta elvégezni, ami megkívánta a többszöri vezérműlánc cseréjét.

Egy sporttúra gép otthona: gyönyörű táj remek kanyarokkal fűszerezve

Egyedüli problémám, hogy néha kiír egy hibakódot, és nem indul a technika, de ilyenkor újra ráadom a gyújtást, és azonnal észhez tér – ennek okára még nem sikerült rájönnöm.

  • Miként sikerült ennyi kilométert belecsavarnod a motorba?

Úgy nyolc évvel ezelőtt bekerültem egy társaságba, akikkel tavasztól őszig majdnem minden hónapban elmentünk külföldre túrázni, amellett belföldön is sokat használom, így aztán pörögnek a kilométerek.

  • Mi volt a leghosszabb túrád a motorral?

Leghosszabb túrám 4800 kilométer volt, mondanom se kell, mennyire élveztem. Érdekességképpen megemlítem, hogy volt olyan túrám is, amikor egy nap 1100 kilométert tettem meg a CBR nyeregében.

  • Miért ezt a típust választottad az intenzívebb használathoz?

A CBR-t nem én választottam, hanem a volt barátom javasolta.  Meg kell hagyni, igaza lett a típust illetően. Habár mindig is vérbeli sportmotort szerettem volna, utólag rájöttem, azzal ilyen hosszú túrákat nem biztos, hogy végig tudnék csinálni.

  • Végeztél valamilyen átalakítást a CBR-en?

Egy markolatfűtést vásároltam rá, ugyanis a hideg őszi időben, illetve a hegyekben néha fázik a kezem, pláne, ha még az eső is elered odafent. Ezen felül bukógombát kapott, amivel az idomzatot igyekszem megóvni amennyire lehet, illetve egy nyitott kipufogó található rajta extraként, amit még születésnapomra kaptam.

Európa legmagasabb közúti hágóján: már a képet nézve is kiráz a hideg. Ilyenkor bizony jól jön a markolatfűtés…

Üzemanyag-fogyasztásod miként szokott alakulni egyedül, illetve utassal?

Utast nemigen viszek magammal, így arról nem tudok nyilatkozni. Általában 5 literrel eljár 100 kilométerenként a CiBeRe, persze ha a paksi sportmotoros bandával megyek, akkor felkúszik 7 literig is, de annál feljebb nem.

Milyen olajat használsz, és milyen időközönként cseréled?

Kezdettől fogva Motul 5100 10W40-et öntök bele, amit 6-8 ezer kilométerenként cserélek – eddig tökéletes választásnak bizonyult.

Melyik gumitípus vált be a legjobban? Mennyit futott el, illetve újat vagy használtat veszel rá?

Csakis új gumit teszek fel a motoromra. Próbálkoztam több típussal is, amiből a Michelin Pilot Road 2, majd később a Road 4 jött be leginkább a magas futásteljesítménye és megfelelő tapadása miatt. Általában 15 ezer kilométer megtétele után kell a hátsó gumit cserélnem, persze sok múlik azon, mennyire húzom neki

Mennyire vagy megelégedve a kényelmével?

Szélvédelme sportmotor révén nem hasonlítható egy túramotorhoz, így azt átlagosnak mondanám. Kezelhetősége és kényelme számomra megfelel, máskülönben nem mennék vele ennyit minden szezonban. Az utas kényelméről kevesen mesélhetnek, mert jobbára egyedül megyek, de visszajelzések alapján nem olyan, mint a hasalós sportmotorok kakasülői, úgyhogy azt is elfogadhatónak mondanám.

Mire cseréled le, ha egyszer odakerül a sor, és miért?

Ha valamikor lecserélem, az csakis azért lesz, mert öregszem, és mivel sokat megyünk rossz minőségű útszakaszokon, néha fáj ez meg az. Tudom, hogy ennek okán valami túramotorra kellene váltanom, de egyelőre ellenállok a barátaim tanácsainak, ugyanis annyira szeretem a CBR-t.

Végezetül, kinek ajánlanád ezt a motortípust?

Mindenkinek, aki szeretne egy hosszútávon megbízható, sportos, de még kényelmes motort – higgyétek el, nem bánjátok meg, ha ezt a típust választjátok!

Összeöltözve a motorral: piros ruha, piros motor – jól áll Nikinek a Honda és viszont

Kedves Olvasók, hogy álltok a kilométerekkel? Amennyiben Ti is legalább 100 ezer kilométert mentetek motorjaitokkal, kérjük, osszátok meg velünk hasznos tapasztalataitokat – várjuk a hasonlóan sokat futott gépek történetét szerkesztőségünkbe, a hegylakok.mail@gmail.com címre. Köszönjük!

Continental 2019

Facebook Comments