Polírozás házilag: fényszórótól az idomokig

Polírozás házilag: fényszórótól az idomokig

- Kategória: Cikkek, Karbantartás

Drága az új fejidom vagy fényszóró? Sokba kerül a fényezés? Nyugi, ha rászánsz egy kis időt, általában megmenthető a bemattult, karcos alkatrész. Segítünk, hogy mivel és miként polírozd a géped.

 

Szinte észrevétlenül csúfítják el a motorokat, autókat az éppen csak karcos, de emiatt már nem ragyogó elemek. Észrevétlenül, napról napra mattulnak a gépek portól, napsütéstől stb., ráadásul ez nem csak esztétikai kérdés: a karcos fémalkatrészek rozsdásodhatnak, a matt fényszóróval nem látsz rendesen éjszaka, míg az átláthatatlan plexi egyszere csúnya és a vezetést zavaró tényező. Elő hát a gépet és a polírozószert, de csak okosan – nem mindegy, hogy mivel és miként polírozol.

Autó és motor polírozása házilag

Így tél közepén „hiánypótlásnak” is megteszi a motor csinosítgatása, hiszen ha már nem mehetsz vele hóban-fagyban, legalább jó érzéssel tölt el, hogy tavasszal szebb, jobb géppel kezded a szezont.

A fényszórópolírozás ma már filléres tétel, tehát ezért kár beruházni drága, fordulatszámszabályozós gépre és többféle polírozószerre. Az erre szakosodott műhelyek jellemzően 6-8 ezer forintért újra csillogóvá varázsolják a műanyag burákat

Először is felejtsd el a Gyakorikérdéseket és a többi „hiteles” forrást, ahol egyébként (részben) hatásos, de nem igazán célravezető megoldások bukkannak fel, élen a fényszórójavításra használt fogkrémmel és hasonlókkal. Persze javulhat a lámpa hatásfoka, de kár órákat eltölteni vele, hiszen itt is igaz: ha sajnálod rá a pénzt, akkor sajnáld a rászánt időt is, hiszen rosszabb alapanyaggal biztosan tovább tart majd a munka.

Az autósboltokban és áruházakban kapható lámpapolírozószett gép nélkül is használható. Csak néhány perc felvinni, és ha nem is mindig tartós, de látható javulást hoz

Röviden a következőket jegyezd meg, ha szeretnéd otthon felpolírozni a fényszórót:

  • Mivel bonyolult kiszerelni, általában a helyén polírozzuk a lámpát, amihez előtte muszáj letisztítani és „kimaszkolni” az alkatrészt.
  • Fontos, hogy teljesen tiszta és zsírmentes legyen a felület.
  • Szobahőmérsékleten, nem túl párás levegőben érdemes végezni a munkát.
  •  Csak állítható/alacsony fordulatszámú gépet használj polírozáshoz!
  • A megfelelő fordulatszám lámpaburán általában 5-700, műanyag idomon 1000-1200 ford./perc.
  • Minél kisebb (90-110 mm) korongot használj, mert a túl nagy méret – és kerületi sebesség – megégetheti az érzékeny alkatrészt!
  • Használj többféle, egyre finomabb csiszolófejet, és szánd rá az időt, hogy mindegyikkel alaposan, minden négyzetcentin végigmenj!
  • Ne feledd a munka végén az UV-álló lakkozást sem, mert enélkül gyorsan újra bemattul a lámpa!

Hogyan távolítsd el a karcokat az idomokról?

Az idomok polírozása nagyon hasonlóan zajlik, mint a lámpáké, hiszen a cél is ugyanaz: egyre finomabb polírozókorongokkal lecsiszolni a karcokat és végül sima, csillogó felületet létrehozni. Az viszont fontos különbség, hogy ehhez kissé magasabb fordulatszámot használhatsz, mint a plexikhez: a burkolatokra rámehetsz percenként 1000-1200-at pörgő géppel, míg a lámpaburákon ennek kb. fele az ideális.

A polikarbonát lámpák csillogása hamar a múlté lesz, ha csiszolás, polírozás után nem pótolod a gyárilag is felvitt UV-álló lakkot. Tulajdonképpen ez tartósítja az eredményt, amit elérsz a polírozással

Kecsegtető, hogy polírozás helyett valamelyik TV Shop „csak leöblítem és már csillog is!” csodaszerért használd, de mint az élet minden területén, itt is igaz:

pont olyan lesz a munka, mint amilyen alaposan végzed.

Ez a polírozás során annyit tesz, hogy a több rétegben, lelkiismeretesen felvitt polírozószerek szebbé teszik a motort, sőt meg is védik az időjárás viszontagságaitól. Ennek köszönhetően egyszerű mosás után is úgy ragyog majd a gép, mintha éppen most jönne a „kozmetikából”.

Mennyibe kerül az otthoni autó- és motorpolírozás?

Nem biztos, hogy megéri elsőre belevágni egy profi polírozógép vásárlásába, kezdésnek jó lesz a bérlet is, ami jellemzően fél napra 2000 forint, míg a legolcsóbb, otthoni használatra megfelelő gépek (a polírozókorongokkal együtt) 18-20 ezer forinttól elérhetők. Ebből gyorsan kiszámolhatod: ha 4-5 ember összeáll, aki szeretné egy-két napot használni a gépet, akkor már érdemes összedobni a pénzt, és közösen venni egyet.

Egyértelmű, hogy maga a gép a legnagyobb tétel: a bérlet rendre napi 4000 forint, míg a vásárlás nagyjából 20 ezer forinttól indul

Megannyi gép már eleve korongokkal együtt kerül forgalomba, vagyis a fejekre nem lesz gondod, viszont polírozószere annál inkább. Nem szeretnénk, ha megint kéretlen reklám, spam és hasonló kommentek sorakoznának a cikk alatt, ezért nem linkeljük őket, de adunk néhány jótanácsot a vásárlásukhoz. Itt is igaz, hogy ne a márkanevet keresd, inkább járj utána, hogy mit használnak a profik, mi vált be a gyakorlatban. Legyen szó bármelyik népszerű gyártóról (pl. ACF KochKemie, Sonax, TW stb.), továbbra sem elsősorban az anyagon, hanem a felvitel módján múlik majd a végeredmény.

A téli pihenő tökéletes alkalom az ilyen időigényes, de látványos eredményt hozó munkákra, mint a polírozás. Lényeges, hogy jól bevilágított, nem túl párás, és legalább 10-15 fokos helyiségben polírozd a motort, hogy tökéletes legyen a végeredmény
(Balra az eldőléstől megsérült idom, jobbra ugyanaz a polírozás után – látványos a különbség)

Nincs hát más dolgod, mint megvenni/kibérelni a gépet, beszerezni a polírozószert, majd a roppant egyszerű használati utasítást követve újra csillogóvá varázsolni a géped! Sok sikert kívánunk a munkához!

Continental 2019

Válasz