„Menő” sárvédő az Aliról: hasznos és szabályos vagy felejtsem el?

„Menő” sárvédő az Aliról: hasznos és szabályos vagy felejtsem el?

- Kategória: Cikkek, Karbantartás

Mivel pár hét alatt másodszor kerül elő a kérdés, itt is megosztjuk a választ: miért jó és miért bajos a „lebegő” sárvédő?

Több új motoron láthatunk a lengőkarhoz vagy lengővillához rögzített rendszámtartót, és ahogy azt megszokhattuk, a gyári megoldás előbb-utóbb felbukkant a kínai webáruházakban is. Lássuk, szabályos és hasznos-e az újszerű megoldás!

Szabályos az utángyártott sárvédő?

Hogy konkrét példánál maradjunk: a beküldött képernyőmentéseken két hasonló, de lényeges részleteiben különböző megoldást láthattok:

A látványos, de sajnos szabálytalan alkatrészek

Először is szögezzük le: a gyáritól eltérő sárvédő lehet szabályos, alapvetően semmi nem tiltja, hogy másik sárvédő kerüljön a motorodra. Viszont mivel ez nem díszítőelem, a beépítése engedélyhez kötött, azaz ugyanúgy be kell íratnod a forgalmiba, mintha például vonóhorgot szereltetnél az autódra.

A kérdés első felére válaszolva tehát: akkor lesz szabályos az utólag beépített, gyáritól eltérő alkatrész, ha bejegyzik az átépítést a forgalmidba.

Jöjjön a kérdés második fele, a linkelt konkrét sárvédők kialakítása. Sajnos rögtön látszik rajtuk, hogy az első igazoltatáskor bajba sodorhatnak, ugyanis ránézésre sem felelnek meg az EU-s és hazai előírásoknak:

  • KöHÉM 70. §: A járművek hátsó fényvisszaverője háromszög kivételével bármilyen alakú lehet.
  • A járműre felszerelendő hátsó fényvisszaverők száma motorkerékpár esetében: 1 db.

Tehát a prizmák formája, mennyisége alapján sem szerelhetsz fel ilyet, pontosabban nem használhatod szabályosan.

 

Mielőtt valaki szóvá tenné, hogy „úgysem ért hozzá a fakabát”, gyorsan szögezzük le: lehet próbálkozni, kockáztatni és tényleg elképzelhető, hogy (elsőre) nem szúrja ki a rendőr. Az is meglehet, hogy tényleg hatékonyak a kínai sárvédők, segítenek tisztábban tartani a motorod, holmid stb. Viszont bármennyire hatékony ez a kis szerkezet, és remekül véd a sártól, sajnos benne van a pakliban, hogy (már csak a feltűnő, szabálytalan prizma miatt is) belekötnek.

Ha mindenáron ilyet szeretnél, érdemes megkeresni a motorodhoz gyártott, EU-ban használható változatot, ami nem szúr szemet a – magyar és külföldi – zsaruknak. Ezt bátran használhatod itthon, illetve a nyugat-európai túrákon is, tuti nem kapsz bírságot érte, de kínai, háromszög- és duplaprizmás változatok sajnos nem szabályosak.

Continental 2019

Facebook Comments

Válasz