A zöld halálosztó?

A zöld halálosztó?

- Kategória: Cikkek, Kiemelt cikk
2

Régóta foglalkoztat engem is a következő probléma: ha a jelzőlámpával ellátott kereszteződésben a kiegészítő nyíl jelzés hirtelen eltűnik egy pillanat alatt, de már nincs idő – sárga jelzés hiányában – megállni, akkor mi a helyzet? Az alábbi esetről számolt be az autonavigator.hu:

“Éppen a XIV. kerületben haladtam autómmal, amikor egy lámpás kereszteződésnél a Nagy Lajos király úton a következő esemény játszódott le a szemem láttára. Előttem egy Nissan Micra döcögött, mögöttem pedig egy rendőrautó. Az Egressy útnál a lámpa ugyan pirosat mutatott, de a lámpatest bal oldalára erősített kiegészítő lámpácska egyenes irányba zöldet, azaz szabad haladást. Mivel én itt le kívántam kanyarodni, az index használatával nem spórolva jobbra húzódtam, de mivel a lámpa piros volt, megálltam. És innentől felgyorsult minden! A szabályosan haladó Micra már egyértelműen a zebrán volt, amikor a zöld nyíl szempillantás alatt eltűnt, de vezetője ezt nem láthatta, ellenben a rend éber őreivel, akiknek hihetetlen reflexeik lehettek. A vadonatúj kék-fehér Focus kombi szirénája azonnal zendült, vibrált a kék-piros fényhíd a tetején, és autóm mögül csikorgó kerekekkel kivágódva, mint sas a prédára, úgy csaptak le a kisautóra, pontosabban annak mit sem sejtő vezetőjére. Reszkess gonosz, hiszen átmentél a piroson!

A Micrát határozott karmozdulattal a kereszteződésen túli buszmegálló öbölbe tessékelték, aztán már pattantak is ki az egyenruhások, és szinte biztosra vehetően azért állították meg, mert a tilos jelzés ellenére a kereszteződésben tartózkodott (a rendőrautóból valószínűleg úgy is látták, hogy belement a pirosba), csakhogy, amikor a kisautó vezetője elhaladt a lámpa mellett, az még határozottan zöldet mutatott, hiszen szemem láttára, már a Micra áthaladása közben tűnt el a nyíl, én már valóban pirosba hajtottam volna, ha egyenesen megyek.

És itt van a kutya elásva. Miért nem lehet – mondjuk 5 másodpercig tartó – villogással előre jelezni ezeknél a lámpáknál, hogy vigyázat, hamarosan vége a kiegészítő zöld jelzésnek, és fel kell készülni a megállásra. Miért kell megteremteni a melegágyát az ilyen igazságtalan büntetésnek? A fokozott balesetveszélyről már nem is szólva, mert ha valaki elnézi, megijed, pánikban satuzva fékez, és bumm, a mögötte jövő azonnal be is köszön a hátsó ablakon – főként egy kisebb autóba, mint ezen esetben.

Nem tudható, mi lett az ügy vége, lehet, hogy végül elengedték a Micra vezetőjét, de akkor is, már az ilyen konfliktus lehetősége is módfelett bosszantó. Mert miről is van szó? A rendőr azt mondhatja, átmentem a piroson, ennek pedig következménye lesz, a szerencsétlen autós viszont tiszta lelkiismerettel tagadhatja a szabálysértést. Kinek lesz igaza?

Kiegeszíto lampa
Itt történt az eset. A piros főjelzés ellenére az egyenesen mutató zöld kislámpa engedélyezi a kötelező irányú továbbhaladást. A baj abból van, hogy a zöld nyíl egyik pillanatról a másikra tűnik el, bármiféle figyelmeztetés nélkül

Köszönjük írását! Az esetről megkérdeztük a Budapesti Rendőr-főkapitányságot. Írásos, a BRFK sajtóosztályára küldött levelünkre, a Közlekedésrendészet egyik kollégája telefonon válaszolt. Elismerte, hogy az egyik pillanatról a másikra kialvó kiegészítő zöld jelzés, azzal együtt, hogy a kereszteződésbe úgy kell behajtani, hogy azt a zöld jelzés alatt el tudjuk hagyni, sajnos a KRESZ anomáliája. Továbbá megjegyezte, hogy mivel a piros lámpán való áthaladás közigazgatási bírság és így csakis fénykép- vagy videó-felvétellel dokumentálva szabható ki, a rendőr ezért nem büntethette meg, legfeljebb figyelmeztethette az autóst, hiszen a piroson áthaladás valóban veszélyhelyzetet jelent.

A kiegészítő lámpáknál nem kötelező a kialvását előre jelző sárga, vagy idő-visszaszámláló jelzés, de az esetet egyébként a Rendőrség munkatársai továbbították a Fővárosi Önkormányzatnak, ugyanis a jelzőlámpákat e szervezet üzemelteti. Mivel azonban igen költséges eszközökről van szó, nem várható a kiegészítő lámpák záros időn belüli időjelzővel való kiegészítése.”

Hegylakók különvélemény: motorosok szempontjából a minden átmenet nélkül megszűnő szabad jelzés fokozottan balesetveszélyes, hiszen hirtelen fékezésre készteti a pilótát – főleg ha még az út is rossz minőségű (lsd. csúszós macskakő). Igazából tényleg megéri spórólni a zöld nyíl villogását vezérlő áramköri kiegészítésen/programozáson a közlekedésbiztonság rovására?