Karbantartás: tíz perc munkával 80 rugót spóroltunk

Karbantartás: tíz perc munkával 80 rugót spóroltunk

- Kategória: Karbantartás
3

Egy törött motoralkatrészt a legtöbben kidobnának, pedig a pótlása bontottan is súlyos összegekbe kerül. Ha tudnák, hogy szinte minden sarkon találnak hozzá cuccokat, és pár száz forintból simán működőképessé tehetik…

Ez a műszerfal menthetetlen – szögeztük le, miután láttuk, hogy hiába forrasztottuk vissza a letört csatlakozót, a beérkező 12 volt ellenére nem mozdultak a mutatók. Egy-egy visszajelző életre kelt, de a sebesség- és fordulatszámmérő halott volt. Az új egység 1300 euró, a bontott majdnem 300, szóval egy fél szezon benzinköltsége forgott kockán ezzel a sérüléssel – a lehető legrosszabbkor. Már éppen készültem végleg nyugdíjazni, azaz a garázs mélyére hajítani, ám szerencsémre nem így történt.

rezgokvarc
Igen, onnan hiányzik, igaz, még nem tudjuk, hogy pontosan mi is az, és honnan fogjuk beszerezni…

Amíg a többi, javítandó alkatrésszel bajlódtam, Kovács Zsigmond barátom a sérült, menthetetlennek ítélt műszert forgatta, mígnem egyszer csak zaj ütötte meg a fülét. Elkezdte szétszedni, mire egy apró kis fémdarab esett ki a burkolat mögül. – Mi ez? – tettük fel szinte egyszerre a kérdést, egyben azt is keresve, hogy honnan szabadult el. A választ a KFKI-ben dolgozó szomszédunk adta meg, aki azonnal felismerte a kis mütyürt. – Hiszen ez egy négy megahertzes rezgőkvarc! – vágta rá nevetve. Gyorsan faggatni kezdtük, vajon melyik tokiói elektronikai nagykerből rendelhetnénk meg a Kawasakihoz ezt a kis semmiséget, mire még jobban elmosolyodott. – Ugorjatok le ide a sarokra, ez egy százforintos alkatrész, bármelyik szakboltban kaptok belőle.

Darabonként 120 forintba került... biztosra mentünk, rögtön kettőt vettünk belőle
Darabonként 120 forintba került… biztosra mentünk, rögtön kettőt vettünk belőle

Legnagyobb meglepetésünkre tényleg így történt, a Böszörményi úton, a Mikrovillben készségesen hozták is az alkatrészt kemény 120 magyar forintért. A pontos visszaforrasztáshoz még ugyanitt beszereztünk egy ügyes kis pákát meg a szükséges kellékeket, és aznap délután már újra mozgásba is lendültek a mutatók, ahogy ráadtuk a gyújtást.

Azóta úgy négyezer kilométert tettünk meg vele, köszöni szépen, remekül működik, a javításnak pedig, mivel a burkolat alatt történt, nyoma sincs. Érdemes volt jobban belemélyedni, igazán megérte a plusz munka, hogy 300 euró helyett mindössze 120 forintot költöttünk rá. Javaslom, mielőtt kidobnád a motorod, autód bármelyik elektromos alkatrészét, Te is nézd át alaposan – sokszor ilyen apróságokon múlik, hogy mennyit is kell költened a javításra.