Tavaszi felkészítés: ne várj tovább vele!

Tavaszi felkészítés: ne várj tovább vele!

- Kategória: Karbantartás
3

Az időjósok – a délutáni 10-15 fok mellett – hajnali fagyokkal riogatnak, de mi, motorosok legbelül érezzük, hogy napról-napra közeledik a kikelet. Addig is a szakember segítségével átvesszük, hogy mit érdemes a téli pihenő alatt és a szezonkezdés előtt bütykölni a motoron, a biztos indítás zálogaként.

Plusz 12-15 fok. Egyelőre csak a diagram mutatja a következő hét végére a szívemnek kedves számot, de az ablakon kiszagolva is érzem – ebből hamarosan tavasz lesz, punktum. Ha novemberben a tanácsoknak megfelelően, alapos gondossággal raktad el a motorodatakkor a hamarosan esedékes indítással nem lehet komoly baj. Más kérdés, hogy az indítás korántsem azonos az elindulással, hiszen addig még sok teendőd akad.

Időzítés kérdése

Mindannyian láttunk már zsúfolásig tömött motorszervizt az első, melegebb tavaszi napokon. A nagy tömeg ugyanis ilyenkor eszmél, hogy akad még pár tennivaló a gépen, s bizony a hirtelen beeső kuncsaftok miatt a várólista is felduzzad. Jobb hát megelőzni a kapkodást, és az utolsó hideg hónapban sorra venni, mi a teendő a gépen, milyen apróságokra érdemes figyelni, hogy gondtalanul induljon a szezon.

motor akkumulator

Mindenképpen ellenőrizd a gumikat, mert a hosszú hónapok alatt veszíthettek az előírt nyomásból, valamint ha befújtad őket valamilyen gumiápolóval, azt indulás előtt feltétlenül távolítsd el róluk! Ha nem nyírtad ki a fél év állással az akksit, és volt a benzinben stabilizáló folyadék, akkor néhány indítózás után minden bizonnyal életre kel a gép. Ugye mondanom sem kell, lámpák/kürt/irányjelzők ellenőrzése még indulás előtt történik, viszont az első, alapos bemelegítést már ne álló helyben tedd meg, mert a motornak jobb, ha óvatosan, részterhelésen, de haladás közben éri el az üzemi hőfokot.

mfmotors-szerviz

A fékrendszer és az erőátvitel is megér pár kósza pillantást. Ha két évnél idősebb a hűtő-,  illetve a fékfolyadék, akkor az egyértelműen cserés, s ugyanígy a repedezett, nyolc-tízéves abroncsoknak is mennie kell – ezen tényleg nincs értelme spórolni. Ha az akksid is ötödik-hatodik szezonját kezdi, és néha már szezon közben is tölteni kell, akkor ne várd meg, míg egy túra során adja fel a szolgálatot – cseréld ki szezon elején, hogy gondtalanul motorozhass a nyáron.

milkaxxgumitesztgumi

Amennyiben tavaly ősszel használt motorolajjal tetted le a gépet, akkor annak természetesen mennie kell, mégpedig az első motorozás előtt, miként az olaj- és légszűrő helyett is másikra lesz szükséged, igaz, utóbbiból léteznek tisztítható kivitelek is, s csereintervallumuk is 12-24 ezer kilométer között mozog. Hogy milyen apróságokra érdemes még odafigyelni, arról a szakember mesél részletesen a Szezonkezdés előtt című írásban.

A legfontosabb alkatrész

Te magad vagy a legfontosabb alkotóelem, úgyhogy ne légy rest, irány a konditerem, és nyújtás, kondíciónövelés, no meg a legfontosabb cél: beleférni a tavalyi bőrgúnyába. Persze fejben is újra kell gondolni, mit miért is teszel a motoron, mert ez már nem az X-Box, amin karácsonykor nyomtad a jerezi gyors köröket, vagyis itt az elcseszett kanyar után nem lesz newgame… (vagyis bizonyos vallások szerint igen, de ebbe most ne menjünk bele 🙂 )

Tavasszal nemcsak a motort, hanem saját magad is újra formába kell hoznod, amire remek alkalom a zárt pályán tréning
Tavasszal nemcsak a motort, hanem saját magad is újra formába kell hoznod, amire remek alkalom a zártpályás tréning

Ahogy Orgoványi Gyuri motorversenyző mondta anno találóan: még hogy veszélyes?! A 400 lovas motor? Dehogy az, hisz’ ott áll egész télen a sarokban, nem bánt senkit. Amikor tavasszal először elindítom és húzok egy kövér gázt, na az a veszélyes!

Szóval csak okosan, lépésről-lépésre, hogy inkább a ringen, mintsem a Lánglovagok.hu-n legyünk a statisztika részei! Jó felkészülést, jó szezonkezdést kívánunk minden motorosnak!