Elöregedett gumi? Ugyan már…

Elöregedett gumi? Ugyan már…

- Kategória: Karbantartás
4

A DOT-szám-függőségben szenvedők bajára gyógyír lehet Kulani írása, aki röviden úgy fogalmaz: a gumi nem tejföl, hogy megromoljon…

Őrületbe kergetnéd kedvenc gumisodat? Nincs más teendőd, mint a megrendelésekor kösd ki, hogy idei DOT-számú (azaz idei gyártású) gumit kérsz. Ez az elvárás különösen így év eleje felé csal érdekes grimaszokat a gumisok arcára. Továbbá gyakran elhangzik motorosok között az a féligazság, hogy kétévesnél idősebb gumit már nem szabad megvenni, meg hogy ezeket már külföldön leselejtezik, nem adhatják el újként és a többi…

Ha ez nem lenne elég, minden gumisnak volt már olyan ügyfele, aki március közepén balhézott az előző évben gyártott nyári gumi miatt. Hiszen az már tavalyi. Romlott. Ósdi. Legalább adjon engedményt. Valószínűleg úgy gondolkozik, hogy az év első 4-6 hetében a gumigyárak legyártják az összes gumit, aztán utána mindenkit hazaküldenek szabadságra. Pedig, ha megfordítod: Te minden tavasszal új gumit veszel a gépre, mert az előző szezonban felrakottak már elképesztően korosak? Na ugye.

gumiabroncs-meret-dot-szam
Szélesség, magasság arány, felni méret, sebességtűrés és a gyártás pontos ideje (a DOT szám) – ez mind rajta van a gumiabroncs oldalfalán. Fontos ismerni ezek jelentését, de kár túlmisztifikálni őket…

Mi az a DOT, és mi ez a felhajtás?

Tény: a gumik öregszenek. Az öregedést leginkább a napfény okozza, az UV-sugárzás hatására mindenféle kémiai átalakuláson megy át a gumi anyaga. Bizonyos más környezeti hatások szintén hozzájárulnak a gumi öregedéséhez, pl. extrém magas hőmérséklet, ózon jelenléte a levegőben (hegesztés a közvetlen közelben), érintkezés oldószerrel (olaj- vagy üzemanyagfolton parkolás közben). Pusztán a levegővel érintkezve is beindulnak oxidációs folyamatok, de ezek önmagukban igen lassúak. A gumik öregedésének gyorsasága részben a gumi genetikus tulajdonságaitól függ, azaz a gyártás során felhasznált anyagoktól és a gyártástechnológiától, részben a használati ás tárolási körülményektől. Egy nyáron rendszeresen a tűző napon parkolt autó gumija gyorsabban öregszik, mint egy olyané, ami egész nap sötét garázsban áll.

A figyelmeztetés tehát jogos, de vajon mennyi idős koráig számít újnak egy gumi? A Michelin hivatalos kiadványában azt írják, a gumi tizenhétszer lassabban öregszik szakszerű tárolás közben, mint a járművön. Ha egy felszerelt, négyéves gumi már elkezd láthatóan, érezhetően öregedni, akkor erre a szintre egy raktári gumi csak 4 x 17 = 68 év tárolás után jut el. Persze a hangsúly ezúttal is a szakszerű tároláson van – a forró padláson, a porban oldalára fektetett abroncsok nem ide tartoznak…

Az egy- és többkomponensű gumik közötti különbség: a Bridgestone BT014 (jobbra) alig háromezret futott, míg a Michelin Pilot Road 3 közel négyezret, mégis utóbbi fest (sokkal) jobban. A mai, tartós gumik gyakran 3-4 szezont is kibírnak egy motoron, de ettől még az időszak vége felé is használhatók
Az egy- és többkomponensű gumik közötti különbség: a Bridgestone BT014 (jobbra) alig háromezret futott, míg a Michelin Pilot Road 3 közel négyezret, mégis utóbbi fest (sokkal) jobban. Az ilyen tartós gumik gyakran 3-4 szezont is kibírnak egy motoron, de ettől még az időszak vége felé is használhatók, kár csak ezért megválni tőlük

A Magyar Gumiabroncs Szövetség hivatalos állásfoglalása szerint egy gumi helyes tárolás esetén 5 éves korig számít újnak, azaz eddig hozható forgalomba. A gumikereskedők ennél óvatosabbak, általában a 2 – 2.5 évesnél idősebb gumikat már eleve csökkentett áron, a korukat jelölve „túltároltként” árulják. Nem mintha sok ennyi idős eladatlan gumi lenne a raktárakban: nemcsak a gumigyártás, hanem az értékesítési technológia is fejlődik, a népszerűbb méretekben tempósan cserélődik az árukészlet, nemigen vannak beragadt tételek. És egyébként is – ha van egy középméretű motorod, amivel évente csak 3-4 ezer kilométert mész, és tartós, többkomponensű gumit teszel rá, az csak 4-5 szezon alatt kopik le róla. Vagyis “a kétéves gumi már elöregedett”rémálom szerint soha nem tudnánk lekoptatni a mintát róla, mert a második ősszel már száműzni kéne az “öreg” gumit a gépről, mikor a barázdamélység alapján az még legalább 60-70 százalékos. Nyilván a gyárak sem készítenének ilyet, ha ez tényleg így lenne, vagyis kár túlizgulni a dolgot.

Mi is a teendőm akkor?

Ne ess túlzásba az életkorkutatás közben, de azért tudd meg, mikori is a kiszemelt gumi. Ha használt vagy gyanúsan olcsó új abroncsot veszel, nézz rá a DOT-számra. Ez többféle karakterszámú is lehet, bár ma már jobbára az új, ezredforduló utáni megoldás fordul elő, hiszen a 16 évnél idősebb abroncsokból aligha találsz már a piacon. A régi rendszerben az utolsó három, míg a 2000 után készült gumikon az utolsó négy számjegy a beszédes, ebből derül ki, mikor is hagyta el a gumi az üzemet. Ha azt látod, hogy 1714, az azt jelenti, hogy a 17. munkahéten (azaz áprilisban) és 2014-ben gyártották.

  • Bokszer

    A gumi minősége számít és a tárolás, használat. Van eltéve egy használt Maloya kerékpárgumim 1978-ból. Olyan rugalmas mint az új. Ha lenne olyan méretű bringám, szívesen felszerelném rá. Innentől kezdve ne magyarázzanak nekem a DOT számokról.
    Lehet, hogy jelenleg már direkt úgy gyártják a gumikat, hogy valamelyik összetevő álló helyzetben is lebomlik és tönkremegy, de régen nem így volt.

    • Kage Musha

      Azért más egy kerékpárra a gumi, meg egy olyan gumi, aminek ki kell bírnia akár 200km/h+ sebességet, illetve kanyarokban a relatív nagy sebesség mellett az oldalirányú terhelést.
      Bringával perecelni egészen más, mint egy min.200 kg-os motorral…

      • Bokszer

        Nem a kerékpár meg a motor gumin van a hangsúly, hanem azon, hogy már nem gyártanak olyan tartós és időtálló gumikat mint régen. Volt egy furgonom. Vizsga előtt röhögve mondja nekem a szerelő, hogy a hátsó Michelin gumik öregebbek mint az autó. (Az autó volt 22) Mondtam neki – nézze a mintát meg nyomja bele a körmét a gumiba, hogy nincs kikeményedve. Megnézte – átment. Hol gyártanak most ilyen gumikat?

        • Yoli

          Sajnos erre mérget lehet venni, hogy benne van a pakliban…
          Kinek érdeke, hogy egy gumi sokáig kitartson? sajnos biztosan nem a gyártóé 🙁