Index mint helyzetjelző?

Index mint helyzetjelző?

- Kategória: Karbantartás
5

Ha létezik új, rendszámos motorokon, akkor már szabályos is? Nem egészen, de azért van esély rá, hogy megoldd...

Sziasztok!

Korábban már tanácsot adtatok egy világítással kapcsolatos kérdésre, s most is hasonló ügyben írok. Mennyire legális (megengedett, megtűrt), hogy motoron a tompított fénnyel együtt az első indexek csökkentett fényerővel folyamatosan világítanak? Ezt a saját motoromon én is megléptem, mivel a hátsó helyzetjelző/féklámpa (kétszálas izzót tartó) foglalata kívülről csereszabatos az első index (egyszálas izzót tartó) foglalatával, így roncsolásmentesen (ez nekem nagyon fontos volt), egy mozdulattal helyettesíthető. A 21 wattos szál továbbra is indexként funkcionál, az 5 wattos pedig (egy biztosítékon keresztül) a tompított fény vezetékéről kap áramot. A motor egyébként egy Suzuki GSX 600 F 1999-ből.

Üdv, Tamás

Otthon is elkészítheted, sőt egy ideig használhatod is, de attól, hogy más motorokon szabályos, ez még nem lesz az. Más kérdés, hogy a műszakit leszámítva gyakorlatilag nincs mitől tartanod...
Otthon is elkészítheted, sőt egy ideig használhatod is, de attól, hogy más motorokon - mint például ezen a CRF1000L-en - szabályos, a tiéd még nem lesz az. Más kérdés, hogy a műszakit leszámítva gyakorlatilag nincs mitől tartanod - jogos hát a megtűrt jelző

Szia Tamás!

A helyzetjelzővel kombinált irányjelző jól néz ki, a távol-keleten például ezelőtt tíz-húsz évvel is így jöttek ki a gépek - akinek belpiacos motorja volt, talán emlékszik rá. Persze arra is, hogy ezt a megoldást akkoriban tűzzel-vassal irtották a műszaki vizsgán, mivel itthon ez nem volt szabályos. Ma már más a helyzet, sok új motoron is találkozhatsz a láthatóságot fokozó, helyzetjelzőként működő indexekkel, igaz, ezek csak a típusengedély megszerzése után kapnak rendszámot az Unióban.

Ebből gyorsan kiderül, hogy magánszemélyként aligha viszi végig bárki ezt az eljárást, ezért az utólag módosított irányjelzők nem lesznek szabályosak. Ugyanakkor ahogy egyre több nagymotor jön ki ugyanilyen megoldással, s ahogy elterjednek az úton, egyre kevésbé lesz feltűnő a yardnak a helyzetjelzős indexed. Röviden tehát nem szabályos, de hogy a "megtűrt" kérdésedre is válaszoljak: simán el tudom képzelni, hogy (a műszakit leszámítva) nem lesz belőle bajod, ha így jársz a motorral. Persze a vizsgára majd építsd vissza, vagy ha azt nem, tegyél be egy izzót, amin az 5 W-os szál már nem működik... Egyébként kiegészítő világításként én inkább DRL-t javasolnék, hisz' hasznosabb, mint a világító index, jobban észrevesznek vele, és ma már nem egy nagy költség a szabályos, E-jeles lámpabeszerzése sem.

Continental 2019