Karbantartás: ne higgy a szervizkönyvnek!

Karbantartás: ne higgy a szervizkönyvnek!

- Kategória: Karbantartás

Sziasztok! Egy műszaki kérdéssel fordulok hozzátok - áll olvasónk, Novák Róbert tegnapi levelében.

A nemrég vett (használt)motorom gépkönyve szerint csak 12 ezer kilométerenként kell szervizbe vinnem, ami nálam kb másfél év alatt szokott összejönni. De én sokat járok elég cudar körülmények között (por, szmog, ősszel esős, párás idő), ez nem befolyásolja a szervizintervallumot?

Kedves Róbert!

A 12 ezer kilométer általában egy éven belüli időre vonatkozik, vagyis 12 havonta így is, úgy is szervizeltetned kell. A körülmények pedig tovább faragják ezt: a por miatt a helyedben (legalább) szezononként és hatezrenként elvégezném a szervizt, mert az eltömődött légszűrő komoly károkat tud okozni - ahogy azt mi is megtapasztaltuk:

A folyamat az autóiparban kezdődött: a korábban megszokott 7500-as vagy tízezres olajcsere intervallumokat egyre csak nyújtották - ma már a 30 000-es futás sem ritka szerviz-látogatás nélkül.

Nincs ezzel baj, ha egy olyan járműről van szó, ami naponta több száz kilométert utazik, és így pár hónap alatt belecsúszik a fenti mennyiség. Az esetek többségében viszont egyszerű családi járgányok ezek, melyek jó, ha egy-két év alatt teljesítik a fenti futást.

A motoroknál még cifrább a helyzet, hiszen az építési módból adódó apró légszűrők bizony komoly kihívással küzdenek, hogy teligázon is megfelelő mennyiségű levegőt szűrjenek, tisztítsanak, a sokszor liter feletti hengerűrtartalmú blokk számára.

legszuro
A lemez B oldala: innen úgy tűnt, nem nagy a baj...

A Kawasaki 12 000 kilométert ír elő a kenőanyag és a levegőszűrő cseréjére, de sok túramotor esetében már 15-16 ezres intervallumról regélnek a kezelési könyvek. Nos, egyrészről örvendetes a dolog, hiszen két hét alatt könnyedén begyűjthető egy túrán a korábban megszabott hatezres futás, vagyis a hosszabb csereperiódus megkönnyíti a világjárók életét.

Másrészről a fizikát nem lehet meghazudtolni: egységnyi felületen - főleg tízezer kilométer használat után - aligha fog ugyanannyi levegő átjutni a Ram-Air rendszeren, mint frissen, a szervizt követően.

legszuro-1
A kisállat-határozó elbújhat mellette: korzikai, tátrai és erdélyi soklábúak hevertek a Kawasaki légszűrőházában...

A ZZR legutóbbi karbantartásán derült fény erre a tanulságra, ahol az elmúlt 12 000 kilométer összes szennyeződését megtaláltuk a filteren, amin éppen különböző rovarok vívták haláltusájukat - inkább hasonlított a gyári szűrő egy komposztálóra, mintsem motoralkatrészre... Csoda, hogy egyáltalán levegőhöz jutott a motor az apró, tiszta részeken, már amennyiben maradt ilyen a gyári szűrő felületén.

Jó tanulság volt, mostantól megfelezzük a gyártó által előírt periódust, és a "régi iskolát" követve hatezrenként szétkapjuk a vasat - bármennyire is bonyolult és időigényes a folyamat -, hogy a legközelebbi túrára is nyugodtan induljunk el... A megnövelt csereperiódus kifejezést pedig egy életre megjegyezzük, mint ügyes marketing-dumát, ami - csakúgy, mint a többi maszlag - aligha ér valamit a gyakorlatban.

BikersPoison

Facebook Comments

2 Comments

  1. Igazából nincs itt nagy ellentmondás, ez a szervízkönyvben is le van írva, csak talán nem ilyen egyértelműen… Amennyire tudom, minden autó/motor szervízkönyvében van egy normál használatra vonatkozó karbantartási ütemterv, meg egy fokozott igénybevételre vonatkozó (csak ez utóbbi néha kisbetűvel, vagy valami csillagozott megjegyzésként, lábjegyzetként szerepel, ezért talán elsőre nem tűnik fel).

    Olvasgattam mostanában az autóm szervízkönyvét, ott ilyenek szerepelnek fokozott igénybevételként:
    – városi használat
    – autópálya használat
    – utánfutó vontatás
    – közlekedés esőben/porban/sárban/hóban
    Magyarul az autósok kb. 99%-a fokozott igénybevételnek teszi ki az autóját. 😀 A motoroknál is hasonló a helyzet, bár ott azért több van, aki tényleg csak ideális körülmények közt veszi elő egy körre a motorját, egyébként meg a vitrinben tartja.

    De ha nem ilyen vagy, akkor ugorhatod is át a normál ütemtervet, és számos esetben (olaj, gyertya, légszűrő stb.) az intervallumok rövidülnek, ez benne van a szervízkönyvben.
    Egyébként nagyon parázni sem kell, nem vonatkozik mindenre, pl. a szelephézag valószínű nem mászik el jobban, ha esőben motorozol, az a pár dolog, amire sűrűbben figyelni kell, mint az itt felhozott légszűrőtisztítás, az meg nem egy nagy tétel.

  2. Még egy gondolat a képen bemutatott légszűrőhöz: azért itt a RamAir rendszer szerepe igen nagy. A legtöbb motornál viszont nem használják ezt a megoldást, az airbox beömlője el van dugva valahol (többnyire ülés alatt), a légszűrő nem “közvetlen” kapja a szembeszelet, hanem a levegőt védett helyről, hátulról szívja, ahova a bogarak, meg sárdarabok stb. nagy része eleve nem is tud eljutni. Plusz az 1400-nál azért a legtöbb motor szerintem kevesebb levegőt szív, és bár kisebb is a légszűrő, de nem mindig arányosan.

    Szóval a nagy Zizi szerintem speciális eset, én a légszűrőt 6000-enként mondhatni csak a rend kedvéért tisztítom, szemmel látható koszolódás alig van rajta, Biztos, hogy 12000-enként sem nézne ki úgy, mint a képen, pedig hát én is elég cudar körülmények közt használom szegény motort.

Válasz