Baleseti statisztika 2016: beelőztük a gyalogosokat!

Baleseti statisztika 2016: beelőztük a gyalogosokat!

- Kategória: Baleset-megelőzés
19

Bár a sajtó azzal kampányol, hogy  a VÉDA-kapuk csődöt mondtak, hisz’ nőtt a balesetek mennyisége, valójában arról van szó, hogy drasztikusan emelkedett a benzinfogyasztás, illetve forgalom Magyarországon, és ezzel bizony együtt jár, hogy több az ütközés is. Ennek dacára a motorosok kiemelkedően jól szerepeltek: gyakorlatilag utolsók a vétkes sofőrök ranglistáján.

Mielőtt túl komoran látnánk a tavaly történt 16 506 (!) személysérüléssel járó ütközést, érdemes hozzátenni, hogy soha nem autóztunk, motoroztunk annyit Magyarországon, mint az elmúlt egy évben. Összesen 3,36 milliárd liter üzemanyag fogyott 2016-ban, ami új rekord, minden eddiginél többet, járművenként évi 8-900 litert sikerült elpöfékelnünk. Ha így nézzük, a balesetek számának 1,1 százalékos emelkedése tulajdonképpen várható volt.

A motorosok alig kimutathatók…

Tavaly összesen tizenhárom megyében és a fővárosban volt mérhető a balesetek számának csökkenése, míg hat megyében nőtt a helyszíneléssel járó ütközések száma. Jó hír, hogy 47 fővel kevesebben veszítették életüket útjainkon, mint egy évvel korábban.

A motorvezetők által okozott balesetek száma Magyarországon. Az idei 636 esettel tovább lejt az a bizonyos vonal, vagyis a több motor és több megtett kilométer dacára egyre kevesebb balesetet okoztunk (Forrás: KSH/MTI)

Nem meglepő, hogy a legnagyobb tömegben használt járművekhez, azaz a személyautókhoz kötődik a balesetek kétharmada, őket a vétkes vezetők rangsorában a bringások követik (11 %), míg a dobogó alsó fokán teherautó-sofőrök állnak (8 %).

Még a gyalogosok is többször okoztak balesetet (5 %), mint a segédmotorok, robogók hajtói (4-5 %), míg kvázi utolsók lettek a nem hivatásos sofőrök között a nagymotorosok – 636 okozott ütközéssel messze elmaradnak minden más kategória mögött.

Ez egyben azt is jelenti, hogy a 2016-ban itthon forgalomba állított újabb 8-10 ezer darab nagymotor és a növekvő benzinfogyasztás dacára tovább csökkent a motorosok által okozott balesetek száma 2015-höz és az elmúlt évtizedhez viszonyítva is.

Jogos hát a vállveregetés, elvégre ez igazán szép eredmény, s csak így tovább! Ne feledd: az ilyen hírek is hozzájárulnak, hogy az „életveszélyes-renitens-száguldozó” motorosokat a kívülállók is szépen-lassan a helyükön, egyszerű közlekedőként kezeljék, egyenrangú partnerként tekintve rájuk az utakon. Kilométerekben gazdag és balesetmentes szezont kívánunk minden motorosnak!

  • József Szamuráj Szilágyi

    nagyon örülök tesók!

  • Orosz József

    azért érdekes lenne megtekinteni egy 1000 kilométerre eső statisztikát, árnyaltabb lenne a kép 🙂

    • hutyutyutyu

      Hát igen, motorral én is sokkal többet megyek mint autóval, még az akkori időket nézve is amikor még nem motoroztam, közelébe nem voltam autóval a jelenlegi motoros 8000 km/év-hez.

    • Ronin

      Bizony érdekes lenne, de sajnos nem rögzítik az autók és a motorok összfutásteljesítményét.
      Részemről autóval (télen) 2-3000 kilométer, nyáron motorral 11-12, jobb szezonokban 15. Tudom, nem ez a jellemző, de látod, ellenpélda is akad.

  • Pacman

    Mielőtt túlságosan elbíznánk magunkat, nézzük meg a számokat a forgalomban lévő járművek számához viszonyítva. Ez ad képet arról, hogy az adott járműtípussal közlekedők milyen arányban okoznak balesetet. 2015-ben 3 196 856 szgk. volt forgalomban. A szgk. vezetők által okozott balesetek száma 10 203 volt, ezt arányosítva a szgk. számához: 0.3%. Motorkerékpárból 162 828 volt forgalomban, 638 esetben okoztak balesetet motorkerékpárral, ezt arányosítva a motorkerékpárok számához: 0.39%. Szóljatok, ha tévedek, de ez azt jelenti, hogy nagy különbség jelenleg nincs, arányait tekintve ugyan annyi balesetet okoznak a motorosok, mint az autósok.
    Szerencsére azonban folyamatosan javul a helyzet és ez valóban örvendetes dolog. Bocs, ha valakit ezzel felbosszantottam, de szerintem ez hozzá tartozik az igazsághoz, hogy hogyan is állunk a balesetek tekintetében.

    Balesetmentes motorozást mindenkinek!

    • Nagy Miki

      Ne feledd, hogy autóval egy megpördülés az kb annyi, hogy újra kell fényezni a lökhárítót, a rendőrség nem is tud róla. motorral meg 50-nél a perec az rögtön személyi sérülés, helyszínelés, statisztika… Szóval a 0,3 és a 0,39, ha így nézzük, akkor tényleg elképesztően jó adat.

      • Pacman

        Teljesen igazad van. A statisztika a személyi sérüléssel járó baleseteket tartalmazza, és biztos rengeteg koccanás van, ami ide be se kerül. Motorral ezt már valóban nehezebb megúszni.

  • BTibi

    Ez szuper eredmény de motoros balesetek csak a motoros szezonban történnek. Ha télen is lehetne motorozni valószínűleg ez az eltelt plusz hónapokkal arányosan nagyobb szám lenne. Az autósok, bicajosok, gyalogosok télen is járnak.

    • Hajdú Ferenc

      Jogos.

  • babeneba

    638-ról 636-ra zuhan a piros vonal. Fura, hogy a 636 alatta van az 591-nek…

  • CsGyuri

    Korábban olvastam olyan statisztikát is, rendőrségi adatok alapján, hogy az autós-motoros ütközések 96%-ban az autósok a vétkesek.

    • Ilyet nem olvashattál, de tény, hogy erős többségben vannak: 72-75 % a valós adat a nagymotoroknál.

    • boccko

      Elsőbbségadásnál mindenki autót (meg kamiont, mert az is veszélyes rá) keres a szemével, ami nem az, az egyszerűen nem megy át a szűrőn.

      • Hajdú Ferenc

        Hát elég baj az ha valakinél így van.

    • Dredd2

      ha mondjuk nem 160-nal jönnének a kétkerekűek, lehet egyszerűbb lenne észrevenni őket.

  • Robi

    És amikor nem a motoros volt az okozó, hanem az elszenvedője?
    Tehát több volt a motoros baleset összességében, ez így még mindig csak egy részinformáció.

    Ráadásul ha hozzávesszük a kiesett napokat (időjárás miatt, pl. esőben is kevesebben mennek motorral valahova), akkor rosszabb is az eredmény.

    • Dredd2

      mit nem értesz ezen? a motorosok által okozott balesetek száma, a motorosok által okozott balesetek számát jelöli. a helyszínelés és nyomozás után így kerül a statisztikába, ahol NEM a motoros a hibás, ott az autós,gyalogos,kamionos által okozott baleseti statisztikához írják. ilyen nehéz ezt megérteni?

  • Kiss Noémi

    ‘És amikor nem a motoros volt az okozó, hanem az elszenvedője?
    Tehát több volt a motoros baleset összességében, ez így még mindig csak egy részinformáció.’

    Értem, Robi. Tehát ezek szerint a motorosok által OKOZOTT balesetekhez számoljuk hozzá, amit nem ők okoztak, csak vétlenül elcsapták őket? Hát ez valami pompás ötlet.

  • Dredd2

    “+Jogos hát a vállveregetés, elvégre ez igazán szép eredmény,”

    hát ez tényleg qva szép eredmény, segédmotoros,nagymotoros,robogós egyre megy, ne bontsuk már szét, 1300 balesetet csináltak úgy, hogy közben kb HUSSZOR KEVESEBBEN VANNAK ÉS TÉLEN PIHENNEK. mi a szép eredmény ebben? az autósak 10000 balesetet csináltak úgy, hogy 3.3 millió van forgalomban belőlük, osszuk már el hússzal és kijön, hogy 160 ezer autós (amennyi motoros van) 510 BALESETET OKOZ ! 160 ezer motoros meg 1300-at !!!!!! nagyon gyönyörű eredmény !!!!!