Baleseti statisztika 2016: beelőztük a gyalogosokat!

Baleseti statisztika 2016: beelőztük a gyalogosokat!

- Kategória: Baleset-megelőzés
19

Bár a sajtó azzal kampányol, hogy  a VÉDA-kapuk csődöt mondtak, hisz’ nőtt a balesetek mennyisége, valójában arról van szó, hogy drasztikusan emelkedett a benzinfogyasztás, illetve forgalom Magyarországon, és ezzel bizony együtt jár, hogy több az ütközés is. Ennek dacára a motorosok kiemelkedően jól szerepeltek: gyakorlatilag utolsók a vétkes sofőrök ranglistáján.

Mielőtt túl komoran látnánk a tavaly történt 16 506 (!) személysérüléssel járó ütközést, érdemes hozzátenni, hogy soha nem autóztunk, motoroztunk annyit Magyarországon, mint az elmúlt egy évben. Összesen 3,36 milliárd liter üzemanyag fogyott 2016-ban, ami új rekord, minden eddiginél többet, járművenként évi 8-900 litert sikerült elpöfékelnünk. Ha így nézzük, a balesetek számának 1,1 százalékos emelkedése tulajdonképpen várható volt.

A motorosok alig kimutathatók…

Tavaly összesen tizenhárom megyében és a fővárosban volt mérhető a balesetek számának csökkenése, míg hat megyében nőtt a helyszíneléssel járó ütközések száma. Jó hír, hogy 47 fővel kevesebben veszítették életüket útjainkon, mint egy évvel korábban.

A motorvezetők által okozott balesetek száma Magyarországon. Az idei 636 esettel tovább lejt az a bizonyos vonal, vagyis a több motor és több megtett kilométer dacára egyre kevesebb balesetet okoztunk (Forrás: KSH/MTI)

Nem meglepő, hogy a legnagyobb tömegben használt járművekhez, azaz a személyautókhoz kötődik a balesetek kétharmada, őket a vétkes vezetők rangsorában a bringások követik (11 %), míg a dobogó alsó fokán teherautó-sofőrök állnak (8 %).

Még a gyalogosok is többször okoztak balesetet (5 %), mint a segédmotorok, robogók hajtói (4-5 %), míg kvázi utolsók lettek a nem hivatásos sofőrök között a nagymotorosok – 636 okozott ütközéssel messze elmaradnak minden más kategória mögött.

Ez egyben azt is jelenti, hogy a 2016-ban itthon forgalomba állított újabb 8-10 ezer darab nagymotor és a növekvő benzinfogyasztás dacára tovább csökkent a motorosok által okozott balesetek száma 2015-höz és az elmúlt évtizedhez viszonyítva is.

Jogos hát a vállveregetés, elvégre ez igazán szép eredmény, s csak így tovább! Ne feledd: az ilyen hírek is hozzájárulnak, hogy az „életveszélyes-renitens-száguldozó” motorosokat a kívülállók is szépen-lassan a helyükön, egyszerű közlekedőként kezeljék, egyenrangú partnerként tekintve rájuk az utakon. Kilométerekben gazdag és balesetmentes szezont kívánunk minden motorosnak!