Baleseti statisztika 2016: beelőztük a gyalogosokat!

Baleseti statisztika 2016: beelőztük a gyalogosokat!

- Kategória: Baleset-megelőzés
14

Bár a sajtó azzal kampányol, hogy  a VÉDA-kapuk csődöt mondtak, hisz’ nőtt a balesetek mennyisége, valójában arról van szó, hogy drasztikusan emelkedett a benzinfogyasztás, illetve forgalom Magyarországon, és ezzel bizony együtt jár, hogy több az ütközés is. Ennek dacára a motorosok kiemelkedően jól szerepeltek: gyakorlatilag utolsók a vétkes sofőrök ranglistáján.

Mielőtt túl komoran látnánk a tavaly történt 16 506 (!) személysérüléssel járó ütközést, érdemes hozzátenni, hogy soha nem autóztunk, motoroztunk annyit Magyarországon, mint az elmúlt egy évben. Összesen 3,36 milliárd liter üzemanyag fogyott 2016-ban, ami új rekord, minden eddiginél többet, járművenként évi 8-900 litert sikerült elpöfékelnünk. Ha így nézzük, a balesetek számának 1,1 százalékos emelkedése tulajdonképpen várható volt.

A motorosok alig kimutathatók…

Tavaly összesen tizenhárom megyében és a fővárosban volt mérhető a balesetek számának csökkenése, míg hat megyében nőtt a helyszíneléssel járó ütközések száma. Jó hír, hogy 47 fővel kevesebben veszítették életüket útjainkon, mint egy évvel korábban.

A motorvezetők által okozott balesetek száma Magyarországon. Az idei 636 esettel tovább lejt az a bizonyos vonal, vagyis a több motor és több megtett kilométer dacára egyre kevesebb balesetet okoztunk (Forrás: KSH/MTI)

Nem meglepő, hogy a legnagyobb tömegben használt járművekhez, azaz a személyautókhoz kötődik a balesetek kétharmada, őket a vétkes vezetők rangsorában a bringások követik (11 %), míg a dobogó alsó fokán teherautó-sofőrök állnak (8 %).

Még a gyalogosok is többször okoztak balesetet (5 %), mint a segédmotorok, robogók hajtói (4-5 %), míg kvázi utolsók lettek a nem hivatásos sofőrök között a nagymotorosok – 636 okozott ütközéssel messze elmaradnak minden más kategória mögött.

Ez egyben azt is jelenti, hogy a 2016-ban itthon forgalomba állított újabb 8-10 ezer darab nagymotor és a növekvő benzinfogyasztás dacára tovább csökkent a motorosok által okozott balesetek száma 2015-höz és az elmúlt évtizedhez viszonyítva is.

Jogos hát a vállveregetés, elvégre ez igazán szép eredmény, s csak így tovább! Ne feledd: az ilyen hírek is hozzájárulnak, hogy az „életveszélyes-renitens-száguldozó” motorosokat a kívülállók is szépen-lassan a helyükön, egyszerű közlekedőként kezeljék, egyenrangú partnerként tekintve rájuk az utakon. Kilométerekben gazdag és balesetmentes szezont kívánunk minden motorosnak!

  • József Szamuráj Szilágyi

    nagyon örülök tesók!

  • Orosz József

    azért érdekes lenne megtekinteni egy 1000 kilométerre eső statisztikát, árnyaltabb lenne a kép 🙂

    • hutyutyutyu

      Hát igen, motorral én is sokkal többet megyek mint autóval, még az akkori időket nézve is amikor még nem motoroztam, közelébe nem voltam autóval a jelenlegi motoros 8000 km/év-hez.

    • Ronin

      Bizony érdekes lenne, de sajnos nem rögzítik az autók és a motorok összfutásteljesítményét.
      Részemről autóval (télen) 2-3000 kilométer, nyáron motorral 11-12, jobb szezonokban 15. Tudom, nem ez a jellemző, de látod, ellenpélda is akad.

  • Pacman

    Mielőtt túlságosan elbíznánk magunkat, nézzük meg a számokat a forgalomban lévő járművek számához viszonyítva. Ez ad képet arról, hogy az adott járműtípussal közlekedők milyen arányban okoznak balesetet. 2015-ben 3 196 856 szgk. volt forgalomban. A szgk. vezetők által okozott balesetek száma 10 203 volt, ezt arányosítva a szgk. számához: 0.3%. Motorkerékpárból 162 828 volt forgalomban, 638 esetben okoztak balesetet motorkerékpárral, ezt arányosítva a motorkerékpárok számához: 0.39%. Szóljatok, ha tévedek, de ez azt jelenti, hogy nagy különbség jelenleg nincs, arányait tekintve ugyan annyi balesetet okoznak a motorosok, mint az autósok.
    Szerencsére azonban folyamatosan javul a helyzet és ez valóban örvendetes dolog. Bocs, ha valakit ezzel felbosszantottam, de szerintem ez hozzá tartozik az igazsághoz, hogy hogyan is állunk a balesetek tekintetében.

    Balesetmentes motorozást mindenkinek!

    • Nagy Miki

      Ne feledd, hogy autóval egy megpördülés az kb annyi, hogy újra kell fényezni a lökhárítót, a rendőrség nem is tud róla. motorral meg 50-nél a perec az rögtön személyi sérülés, helyszínelés, statisztika… Szóval a 0,3 és a 0,39, ha így nézzük, akkor tényleg elképesztően jó adat.

      • Pacman

        Teljesen igazad van. A statisztika a személyi sérüléssel járó baleseteket tartalmazza, és biztos rengeteg koccanás van, ami ide be se kerül. Motorral ezt már valóban nehezebb megúszni.

  • BTibi

    Ez szuper eredmény de motoros balesetek csak a motoros szezonban történnek. Ha télen is lehetne motorozni valószínűleg ez az eltelt plusz hónapokkal arányosan nagyobb szám lenne. Az autósok, bicajosok, gyalogosok télen is járnak.

  • babeneba

    638-ról 636-ra zuhan a piros vonal. Fura, hogy a 636 alatta van az 591-nek…

  • CsGyuri

    Korábban olvastam olyan statisztikát is, rendőrségi adatok alapján, hogy az autós-motoros ütközések 96%-ban az autósok a vétkesek.

    • Ilyet nem olvashattál, de tény, hogy erős többségben vannak: 72-75 % a valós adat a nagymotoroknál.

    • boccko

      Elsőbbségadásnál mindenki autót (meg kamiont, mert az is veszélyes rá) keres a szemével, ami nem az, az egyszerűen nem megy át a szűrőn.

  • Robi

    És amikor nem a motoros volt az okozó, hanem az elszenvedője?
    Tehát több volt a motoros baleset összességében, ez így még mindig csak egy részinformáció.

    Ráadásul ha hozzávesszük a kiesett napokat (időjárás miatt, pl. esőben is kevesebben mennek motorral valahova), akkor rosszabb is az eredmény.

  • Kiss Noémi

    ‘És amikor nem a motoros volt az okozó, hanem az elszenvedője?
    Tehát több volt a motoros baleset összességében, ez így még mindig csak egy részinformáció.’

    Értem, Robi. Tehát ezek szerint a motorosok által OKOZOTT balesetekhez számoljuk hozzá, amit nem ők okoztak, csak vétlenül elcsapták őket? Hát ez valami pompás ötlet.