Autópályadíjak Európában – mennyit fizetnek a motorosok?

Autópályadíjak Európában – mennyit fizetnek a motorosok?

- Kategória: Események, Kiemelt cikk, Túra
11

A fórumokon gyakran felmerülő téma, hogy egy túra során milyen útdíjakkal kell számolni a motorosoknak, illetve hogyan lehet megúszni ezeket, ezért most egy csokorba szedtük, hogy szerte Európában milyen rendszerben működik és mennyibe kerül az autópályák és alagutak használata.

Először is kezdjük a számunkra oly’ kedves államokkal, ahol a kétkerekűektől egy fityinget sem kérnek, mindenki arra megy, amerre csak szeretne. Szóval motorral ingyenesen használható közutak és autópályák itt találhatók:

  • Andorra
  • Csehország (csak motorral ingyenes)
  • Észtország
  • Finnország
  • Koszovó
  • Ciprus
  • Lettország
  • Lichtenstein
  • Litvánia
  • Luxemburg
  • Románia (csak motorral ingyenes)
  • Szlovákia (csak motorral ingyenes)
  • Málta
  • Ukrajna
Autópályadíj
A hazai, matricás megoldás arányaiban lényegesen kedvezőbb, mint a déli és nyugati államok kapus rendszerei. Napi 148 forintért csaknem 1500 kilométernyi autópályát használhatunk, míg például Horvátországban 100-150 kilométerenként kell ennyit fizetnünk

Ezen túlmenően jó néhány ország akad, ahol az úthasználati díj nem létezik, csupán a költségesebb hidak és alagutak fizetősek. Ezek a következőek:

  • Albánia
  • Belgium
  • Dánia
  • Montenegró
  • Hollandia
  • Svédország

Autópályadíjak Európában – hol van matricás rendszer?

Általában sokkal költséghatékonyabb, ha előre megvehető matricával hajthatsz fel a pályára, ez – ha sokat motorozol – lényegesen kedvezőbb, mint mondjuk a horvát vagy olasz példa, ahol kilométeralapú a rendszer, s utóbbinál bizony naponta akár 13-15 ezer forintra (!) is rúghat a kapuknál hagyott összeg…

Autópályadíj
Ha csak teheted, Olaszországban válaszd a – szintén kétszer két sávos – autóutakat, ahol díjmentesen motorozhatsz, szemben a száz kilométerenként 1600-2300 forintba kerülő pályákkal

Szóval a matricás államok listája (a linkek alatt részletes leírás nyílik arról, pontosan milyen feltételek is érvényesek és mennyibe kerül a motorok matricája) :

Autópályadíj
Romániában, Szlovákiában és Csehországban egyáltalán nem kell fizetned – motorral ingyen használhatod bármelyik gyorsforgalmi utat

A leghosszabb lista a fizetőkapus országoké, itt sajnos muszáj arra számítanod, hogy rendre lelassul a forgalom, amikor egy-egy ellenőrzőponthoz érsz, s nem árt, ha ilyenkor kéznél van – esetleg a tanktáska felső részében – némi apró vagy a bankkártya, hogy ne kelljen leszállnod a gépről a fizetéshez. Tehát fizetőkapus autópályák találhatók a következő helyeken (A linkek alatt az adott ország szolgáltatói és átlagos árai találhatók):

Autópályadíj? Így kerüld el a fizetést!

Számos helyen megúszható az akár napi 30-50 eurót is kitevő költség, ugyanis sok államban (így például az elképesztően drága útdíjairól ismert Olaszországban is) lépten-nyomon kiválthatók az autópályák a velük párhuzamosan futó, ingyenes autóutakkal. Tudni kell, hogy itt azért nagyobb a forgalom, mint a sztrádán, és gyakoriak a telepített sebességmérők, de a kétszáz kilométerenként elvesztegetett nagyjából 20-30 perc igazán megéri, elvégre az átlagos díjszabás ilyen távon 17-21 euró, azaz öt-hat rugót spórolhatsz a kitérővel.

Érdemes hát alaposan megtervezni az útvonalat, s ha alternatív lehetőségeket találsz, azt előre beprogramozni a navigációba, hogy minél kevesebbet kelljen költened a kapuknál.