Motorbontók Magyarországon: Mit, hol érdemes keresned?

Motorbontók Magyarországon: Mit, hol érdemes keresned?

- Kategória: Kiemelt cikk
4

Gyári újat? Esetleg utángyártottat? Vagy adjak egy esélyt a bontottnak? Elsőként ezek a kérdések merülhetnek fel egy motoros fejében, amikor ráeszmél, hogy valami nem stimmel a gépével.

Nem véletlen, hogy nincs átfogó adatbázis a hazai motorosbontókról: kevesen vannak és nem túl aktívak a neten. Hogy a helyzet változzék, hosszú, kitartó adatgyűjtésbe kezdtünk, és összegyűjtöttük az említésre méltó magyarországi vállalkozásokat. Összességében elmondható, hogy a válság erősen megrostálta a piacot, de a(z szürke)import növekedése felkavarta az állóvizet, és újfent komoly kereslet mutatkozik a bontók portékáira.

Használtalkatrész-kereskedő vagy motorbontó? A kettő nem ugyanaz!

Jelenlegi információink szerint ma Magyarországon nem üzemel, hivatalos, papírokkal rendelkező, kizárólag motorkerékpárok bontására szakosodott telep. A továbbiakban megnevezett cégek többsége hagyományos motorosbolt vagy -szerviz, ami használt alkatrészek kereskedelmével is foglalkozik. Erre az információra több bontóvezető is felhívta a figyelmünket, és jelezte, hogy a szó klasszikus értelmében igen, jogilag azonban nem bontó. Mindenesetre használt alkatrészek vásárlásakor érdemes figyelembe venni, hogy ezek a műhelyek általában valamilyen tematikára építették fel az üzletmenetet, így legtöbbjükről elmondható, hogy egy bizonyos márkához vagy származási helyhez, esetleg összlökettérfogathoz kötik a forgalmazott termékeket.

Bontólátogatás előtt érdemes telefonon érdeklődni a nyitvatartásról és a készletről, mert ezek változhatnak

Általánosságban minden helyről elmondható, hogy kizárólag 400 köbcentisnél nagyobb hengerűrtartalmú vasakkal foglalkoznak, jóllehet, esetenként felbukkan egy-egy kisebb példány is. Megkülönböztethetünk továbbá olyan társaságokat, amelyek kifejezetten csak robogók és/vagy kétütemű motorbiciklik alkatrészeit árulják.

Robogók és kismotorok bontott alkatrészei

Fontos információ a Pest megyei robogósoknak, ha bontott kiegészítőre van szükségük, akkor bátran meglátogathatják Gyömrőn az Ady Endre út 1/b alatt található, An-Zo motorosboltot, amelynek üzemeltetői elsősorban olasz robogók forgalmazásával foglalkoznak ugyan, de komoly választékkal büszkélkednek japán és olasz kismotorokhoz kínált összetevőkkel is. A honlapjukon márka és típus szerint válogathatunk a részegységek közül, melyekről még képeket is feltöltöttek. Ők a +36 29 331 122 telefonszámon elérhetők.

Egy kicsit tovább haladva délnyugat felé, de még a megyehatáron belül található a Blaga motor, akik Szigethalmon, a Nyár utca 133-ban foglalkoznak másodkézből származó motorkerékpárok értékesítésével, szervizelésével és részegységek kereskedelmével. A weboldaluk alapján minden stílussal foglalkoznak, de a fő csapásirány a robogók és egyéb segédmotoros kerékpárok piaca felé mutat. További információkért a +36 20 375 4291 számon tudtok érdeklődni.

A válság a motorbontókat is elérte

Több mint egy tucat bontóssal folytatott beszélgetés során kiderült, hogy pontosan miért is tizedelődtek meg a használtalkatrész-kereskedők az utóbbi években. A korábbi cikkeket bújva egészen komoly adatbázisok tárultak elénk, de mára már alig néhányan űzik az ipart töretlenül. Ennek alapvetően két fő oka van, az egyik, hogy hiába volt és van kereslet a használt alkatrészekre, a válság nem kímélte itt sem a kicsi, piaci szereplőket, a nagyok pedig, akik fennmaradtak lehetőség szerint bekebelezték a csődközeli kis- és mikrovállalkozásokat. Továbbá az egyre szélesebb körben elterjedt internet és az adás-vételre szakosodott külön portálok megjelenése óriási részt haraptak ki ebből a piacból is. Nem véletlen, hogy az élelmesebb kereskedők már leginkább az erre szakosodott Facebook-csoportokban kínálják eladásra termékeiket. Ezen felül a filléres, utángyártott, távol-keleti árucikkek sem tettek jót ennek a mára már amúgy is szűk szegmensnek.

Az ország nyugati csücskében élőknek a celldömölki CMA motort érdemes meglátogatniuk a Mikes Kelemen u. 35-ben, ha kismotor-alkatrészre lenne szükségük. A készletinformációkról a +36 95 420 827 számon tudtok érdeklődni. A déli nagy-robogósoknak pedig a szalántai Redmotors lehet a segítségére a Zrínyi utca 91. alatt. Az ő fő profiljuk használt robogók értékesítése, de komoly választékkal rendelkeznek 125 cm3-nél nagyobb járgányok, bontott tartozékaival.

A kínálatuk megtalálható a Képesmotor.hu-n, valamint kérhettek segítséget a +36 20 999 9636 telefonszámon. Mindemellett érdemes megemlíteni a nyíregyházi Vespa Bontót, ami nevéhez hűen a Piaggio robogóit és bontott alkatrészeit árulja az Orosi úton. Aktuális árukészletükkel kapcsolatos információkról Facebook oldalukon, valamint telefonon (+36 30 425 8526) érdeklődhettek.

Honda, Kawasaki, Suzuki és Yamaha használt alkatrészek mindenek felett

A japán motorok szerelmesei országszerte dőzsölhetnek a használt alkatrészben, ugyanis a legtöbb bontó elsősorban a távol-keleti típusokkal foglalkozik. A szakma egyik legnagyobbja, a Sugo motor a bajai Kövidinka u. 4. szám alatt fogadja a 600 cm3-nél nagyobb Honda, Yamaha, Suzuki vagy Kawasaki alkatrészre vágyókat. Természetesen nem kell a közelben lakni, ahhoz, hogy valaki itt vásárolhasson, kérdésünkre elmondták, hogy az ország bármely részére postáznak akár motorblokkokat is és ezen felül beszerelési garanciát vállalnak termékeikre.

 

Vannak alkatrészek, melyekért érdemesebb lehet személyesen elmenni, a fotó nem biztos, hogy 100%-ban tükrözi a termék állapotát

A legigényesebb weboldal díját a kakasdi Kossuth utca 39-ben működő Twin motor érdemli, ők is szintén a japó vonalat erősítik, igaz az alkatrészválasztó jelenleg nem működik a honlapon, de nyugodtan lehet a +36 20 962 9446 telefonszámon kérdezősködni a polcokon lévő termékekkel kapcsolatban. A fővárosban Ricsi bontóját kell keresni a XVIII. Kerületi Fáy utcában, több szakmabéli említette, hogy igen komoly választékkal rendelkezik. Különlegessége, hogy nemcsak japán gépekhez tart kellékeket, hanem BMW-khez és Triumph-okhoz is. Kérdéseitekre a +36 70 585 0436-os számon kaphattok választ. Továbbá javasolt lehet bekukkantani a XX. kerületi Jókai Mór utca 45-ben tevékenykedő Japán Motorbontóba is, már csak azért is, mert ők használt motorosruházattal is állnak a vásárlók rendelkezésére. További infók itt: +36 20 923 8057.

Segítünk, hogy könnyebben eligazodj! A rovat támogatója a legnépszerűbb hazai túramotoros alkalmazás, az RBiker

Tanácsok egy bontóstól, aki közel 30 éve van a szakmában

Interjúalanyunk neve elhallgatását kérte és saját vállalkozásától függetlenül állt rendelkezésünkre. Kérdésünkre elárulta, hogy az első és legnagyobb probléma a használt alkatrészeket keresők körében, hogy sokan saját motorjuk típusát sem tudják meghatározni. (Persze tisztelet a kivételnek). A legfontosabb információk a moci márkája, típusa, gyártási éve, és bónuszként az sem baj, ha tudjuk a motorszámot.

Emellett G. azt tanácsolta, hogy amennyiben nem vagyunk ismeretében valamelyik adatnak, az a legbiztosabb, ha lefényképezzük és elküldjük az adott szakembernek a helyettesíteni kívánt részegységet, így biztosan nem lövünk majd bakot. Pedzegetve a témát azt is megtudtuk, hogy hosszú távon mindenképp jobb befektetés megvásárolni egy drágább, de használt gyári összetevőt, mint az internetről rendelni valamilyen ismeretlen eredetű kínai darabot. Második fő problémaként G. azt hozta fel, hogy sokan különböző fórumokról szerzik tudásukat, ahelyett, hogy szakember véleményét kérnék ki az adott témában.

A legfrappánsabb nevet a vértesszőlősi Bike Bán viseli, ami szintén a távol-keleti vonalat viszi, weboldala nincsen, de viszonylag naprakész információk találhatóak a Facebook-oldalán, valamint az alábbi telefonszámon is elérhető: +36 30 361 4458. Végül, de nem utolsó sorban következzen a Donorzx, ami a honlapján fel is tüntette, hogy ő nem bontó, ellenben nem elhanyagolható mennyiségű Honda, Suzuki, Kawasaki és Yamaha alkatrésszel rendelkezik és mindről képet is prezentál a vásárlóknak.

motorbontók
A motorbontókról általánosságban elmondható, hogy beszerelési garanciát vállalnak a termékeikre, de erről érdemes mindig az adott helyen érdeklődni (fotó: Twinmotor)

Krossz- és enduró-alkatrész is akad

Külön területként említeném a krossz- és endurószakágara szakosodott kereskedőket, ugyanis a tapasztalat azt mutatja, hogy a bontók legjava inkább csak túra- és sportmotorokkal foglalkozik. A legszélesebb palettával alighanem a tarjáni Gerecse Motor büszkélkedhet, ami legfőképp használt és új motorok, illetve kiegészítők és ruházati termékek értékesítésére szakosodott, de természetesen bontott alkatrészek is fellelhetőek a kínálatukban. Az oldalukon tételesen szerepel, hogy milyen motorokból származó használt alkotóelemek vannak éppen készleten, de a további információkért érdemes felkeresni őket a +36 20 427 1314 mobilszámon vagy a Szegfű utca 62-ben fellelhető üzletükben.

Ritkán ugyan, de előfordul, hogy szállítás során megsérült motorkerékpárok 0 km-es alkatrészei kerülnek a polcokra (fotó: Twinmotor)

A fórumokat böngészve bukkantunk rá ezen felül a csétényi Bakonymotorra, ami szintén a terepezés szerelmeseinek nyújt segítséget. A weblapjuk elég szegényes, csak az elérhetőségüket tartalmazza, de a +36 30 855 7633-on minden szükséges információval készségesen állnak a vásárlók rendelkezésére.

Bátran kijelenthetjük, hogy a motorozás továbbra sem tartozik az olcsó hobbik közé, de a fejlett technikának és infrastruktúrának hála, ma már lényegesen könnyebben beszerezhetők a speciális alkotórészek, mint ezelőtt 15-20 évvel.

(Ha kihagytunk bárkit, akit fontosnak ítéltek, legyetek kedvesek megosztani a hozzászólások között, hogy minél pontosabb képet kapjanak a piacról az alkatrészt keresők! Köszönjük!)

  • Kelemen Attila

    Ők nem (csak) bontó, gondolom ezért is maradt ki, de azért legyen itt a Bátszi, hátha segít valakinek:

    http://www.batszimotor.hu/index.php?uid=&lapidd=mag

  • Kiss Norbert

    Sziasztok.

    Én nem nagyon vagyok jo véleménnyel a bontókrol mert nagyon kihasználják hogy nincsenek sokan igy közel olyan áron arulják a portékájukat mint a gyári alkatrészek.Nekem egy 2007 suzuki sv 650-em van arra kerestem első lámpát 30.000ft mondott a bontós de ugy hogy a foncsor ami benne van az kuka amugy 40-50.000ft lenne.És még egy pár dolgot akartam venni de azoknak is nagyon durva árakat szabtak.
    Naaa ez azért durva.És még egy pár hasonlót tudnék mondani.
    Akik ugymond relatív jo bontósok az a Bászti,AN-ZO,es még van kettő de nekik csak a telefon számuk van meg ők ertenek a dolgokhoz es rendesek segítő készek.Bár az árak ugyan ugy magasak de legalább ha kérdésedvan feléjuk nem ráznak le mint a rongyot “hát ezt nem tudom” meg “ehhez nem értek” dumával.

  • Vitkovits Nándor

    Kiss Norbert te nem vagy tisztában mi a gyári ár fogalma. a motorod gyári ÚJ lámpájának ára karcolja a 300 kilót, hazsnált cuccokkal meg a bontósokon kívül nem foglalkozik más/márkakereskedés. ahogy a cikk és az a bizonyos g. is írja: kínai utángyártott szart meg vegyen az, akinek van kidobnivaló pénze.

    Bátszi nem bontós, de jó fej az öreg és jól dolgozik. sok egyedi tuning prédája van.

    Ricsinek tényleg nagy a készlete és ha azt mondja nem karcos, jó a cucc xy motorhoz mert van átfedés, az úgy is van, csak ha megpróbálsz alkudni, előveszi a bunkó modorát és elküld a halál fa**ára, pénteken már fel sem veszi a telefont, nála csütörtökön vége a mókának, kb. 10-20%al drágább a többieknél(viszont van nála BMW!!! nagy pozitivum)

    Sugoéknak jó nagy a készletük. volt hogy rossz/sérült alkatrészt küldtek viszont készségesen kicserélték jóra és jó árakon dolgoznak. postájuk ált. másnapra itt van. negativ náluk, h van ott egy nő aki azt hiszi ért a motorokhoz. többször is bizonyitotta már h nem így van, kioktató módon és stílusban életunt hangon válaszol, lenéz ha mersz több dolgot kérdezni és undorító módon csámcsog folyamatosan a telefonba.
    ha ő veszi fel a telefont, inkább lerakom de szerencsére van több számuk, már tudom melyiket nem szabad hívni

    Baloghéknak kakasdon is jók az áraik, mostanra egyre kevesebb motorhoz van cuccuk de legalább az a kevés nem agyonnyúzott szar. ha próbálsz alkudni, ugyanaz mint a Ricsi vica versa 😀

    Kardos Zoli volt még vecsésen, de ő abbahagyta, jánoshalmán is van egy bontó, de az már csak olasz motorokkal foglalkozik

    • Kiss Norbert

      Szia.
      Vitkovits Nándor lehet hogy nem vagyok tisztában az árakkal de én abbol indultam ki hogy Yamaha MT-08-nak 60.000 ft ért vettem meg lámpáját “amugy épitem a motoromat azért néztem más fajtát is.”itthon Rider 13 boltba amit német országból hoztak E szabványosat.Gondoltam en amugy hogy ujjonan drágább a motorom lámpája mert üveg vagy müanyag az eleje meg fémkarika is van rajta.Meg mivel ujjonan nem találtam csak saccoltam magamba az árát es más márkák lampáibol ujjonan meg használtan is néztem így gondoltam hogy kicsit drágán árulják.Meg nekem ne mond hogy egy törött motort olyan drágán vesznek hogy horibilis összegeket kérjenek el egy-egy alkatrészért értem hogy meg kell élni nekik is és drága hobbi a motorozás de azért durva árakat szabnak igyis.Persze nem csak a bontosok hanem a Suzuki,Yamaha,Honda stb,stb-is ez igaz de ennyi lelkiismeretük lehetne a bontósoknak ha már mondjuk 4-500.000ftért vesz egy torott motort nem 1.500.000 hoz ki belőle.És igen ezért veszek Kinait mert évente kidobom es veszek egy ujjat és ez 5-8 évig meg tudom játszani mire elérem azt az ártat amit a bontósok a használt cuccra mondanak ami jó esetben is 2-3 évig jo vagy müködik,vagy kapugaranciát ad rá.
      Meg igen alkudozom “ha” lehet ha azt mondja ennyi es nem enged az árból eldöntöm hogy otthagyom vagy megveszem de ugyis megveszem mert kell.De ők is alkudnak mert azt az árat nem adja meg mondjuk ami a neten meg adnak érte es ha nem tetszik nekem azt mondja hogy akkor adjam el a neten ő le sz…ja mi fájjon nekem akkor jos az 5 pont hogy énis alkudok és ha elkül melegebb éghajlatra akkor ne csodálkozzon hogy rossz véleménnyel vagyok rolla.
      És nem akarok megsérteni senkit távol alljon töllem.Nem haragszom egyikre se mert ilyenek vagyunk mi emberek egymással szembe.