Miért vennék endurógumit, ha aszfalton motorozom?

Miért vennék endurógumit, ha aszfalton motorozom?

- Kategória: Gyorshírek
1

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszolnak az R17.hu szakértői, Szabó Roland és Soltész Norbert!

Szeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted – Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

Kedves Gumiguru! A következő a kérdésem: Egy kizárólag aszfalton használt nagy lökettérfogatú túraenduróra (BMW R1200GS ADV) 110/80-19 és 150/70-17 méretekben milyen abroncsot ajánlanának, sporttúra, vagy inkább túraenduró gumikat. Kérdezem ezt azért, mert sok összehasonlító gumitesztet lehet olvasni,

de ezek csak kategórián belül hasonlítják össze az abroncsokat, lásd sporttúragumit a másik márkájú sporttúragumival, vagy túraenduró-abroncsot a közvetlen vetélytársakkal.

Olyat azonban, hogy aszfaltos felhasználáshoz egy sporttúra- vagy egy túraenduró-gumi lenne jobb, sehol nem találtam írást. Tehát a ma forgalomban lévő abroncsok közül melyik lehet jobb aszfaltra pl. a Pirelli Scorpion Trail II vagy a Metzeler Roadtec 01? Vagy a Metzeler Tourance Next, esetleg a Michelin Pilot Road 4? Aszfaltra és viszonylag sportos tempóra számíthat az új papucs… Így elsőre azt gondolom, hogy a sporttúragumi erre a célra jobb lehet, hiszen valószínűleg jobban tapad száraz, illetve nedves aszfalton. Mi erről a kérdéskörről az Önök véleménye?

Köszönöm válaszukat! Tisztelettel: Zsolt

VÁLASZ

Kedves Zsolt! Egy valóban érdekes felvetést hoztál a kérdésedben amit érdemes egy kicsit jobban kivesézni. Valóban nincsenek ilyen jellegű tesztek, pedig lenne létjogosultsága, ahogyan a kérdésednek is, hisz a túraendurókra több abroncskategóriából is van kínálat, használattól függően szerelhetjük akár túrasportgumival is a gépet. Tapasztalataink alapján márkánként van inkább nagyobb eltérés a két kategória között, adott körülmények között vizsgálva szinte egyformán viselkednek a különböző szegmens darabjai, ez a fejlesztési iránynak is köszönhető. Persze az emberi tényezőt,  szubjektív oldalt se felejtsük el…

BMW-R-1200-GS-Adventure
BMW R 1200 GS Adventure

Személy szerint a márkánkénti a vizsgálati módot venném alapul, nem pedig csak random módon 1-1 típust kiválasztva a gumik közül, úgy gondolom, ez egy pontosabb eredményt adó módszer lehet. Nézzük csak a legismertebb darabokat! Michelin Anakee 3 és a Road 4 Trail: itt nagyobb eltéréseket tapasztaltunk, minden tekintetben a Road 4 teljesít jobban. A gumik összetétele is teljesen más, az Anakee 3 klasszikusabb túraenduró-abroncs, mintázata alapján aszfaltra tervezett, de ezt nem követték le igazán, amikor a gumikeveréket megalkották.

Aszfaltra nem kell endurógumi és fordítva…

Itt egyértelmű, hogy a két eltérő szegmens között nagyobb az eltérés. Idén az egyik legnagyobb sláger a Pirelli Scorpion Trail 2 gumija volt, gyakorlatilag az összes teszten az élen végzett, és a visszajelzések is ezt támasztják alá. Viszont azt érdemes tudni róla, hogy a fejlesztések alapjául az Angel GT szolgált, ami viszont a túrasportgumik egyik legjobbja, és szintén elérhető az R 1200 GS méreteiben. Ezek között

csekély a differencia, mindkettő alkalmas sportos motorozáshoz is, mintázatuk és anyagösszetételük ezt lehetővé teszi. Itt meg is kell jegyeznem, hogy nem is a legtartósabb darabok, bár ez nézőpont kérdése mint tudjuk.

A Metzeler Roadtec 01 és a Tourance Next egy kicsit megosztóbb páros, itt pedig az emberi tényező az, ami többet számít: van aki teljesen elégedett volt mindkét abroncs teljesítményével, de ellenvélemények is akadtak szép számmal. Három példát hoztam neked, aminél mind mind különböző irányvonalak figyelhetőek meg fejlesztésben és felhasználási módban is.

Alapvetően egyébként teljesen logikusan gondolkoztál a gumik viselkedését illetően, a sporttúraabroncsok mintázatukat – és anyagkeveréküket – tekintve inkább alkalmasak közúti használatra, viszont az új irányvonal szerint gyártott túraendurógumik közül néhány modell gyakorlatilag ugyan azt a tapadást nyújtja, tehát nem kell kompromisszumot kötnöd, amiért néha földútra is tévedsz vele.