KSH: évtizedes rekordot döntöttek a motorosok

KSH: évtizedes rekordot döntöttek a motorosok

- Kategória: Kiemelt cikk
6

A KSH véglegesített baleseti statisztikai adatai alapján 2017-ben a személysérüléses és az ittasan okozott balesetek száma csökkent, ugyanakkor a halálos áldozatok száma nőtt az előző évhez viszonyítva. A motorosok büszkén kihúzhatják magukat – messze a legjobb szezont zárták 2002 óta.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) összesítése alapján tavaly 16 489 olyan közúti balesetet okoztak Magyarország közútjain, melyben legalább egy fő megsérült. Ez 0,8%-os visszaesés, azaz hozzávetőleg 150-nel csökkent a személysérüléses ütközések száma.

Az ittasan okozott balesetek mennyisége – az évtized forduló óta folyamatosan tartó kedvező trendet folytatva – tavaly is tovább csökkent. A végleges adatok alapján a 2016. évi 1 592 fővel szemben 2017-ben 12,1%-kal (csaknem 200 fővel) kevesebb, kereken 1 400 személy okozott személysérüléses közúti balesetet szeszesitaltól befolyásolt állapotban. Nem kis eredmény, hogy – ilyen tekintetben – 2017 volt a legsikeresebb esztendő az ezredforduló óta – áll a baleset-megelőzés.eu összegzésében.

A motorosok továbbra is sereghajtók, még a gyalogosok is „beelőzik” őket

Az elmúlt évben a személysérüléses közúti balesetek 64%-át, azaz 10 625 balesetet személygépkocsi vezetők okozták, míg a tehergépjármű vezetők által okozott incidensek száma 1 573 volt, ami az összes eset mintegy 9 százalékának felel meg. Jó hír, hogy a kerékpárosok által okozott ütközések száma is csökken, immáron „csak” tíz százalék, azaz 1648 alkalommal adtak munkát a mentőknek, míg a gyalogosok az összes ütközés hat százalékát okozták.

Lám, ismét a „motorosokkal volt a legkevesebb baj”, a rendszámot viselő gépek 599, míg a robogók 573 esetben okoztak balesetet.

Sokkal több a kétkerekű, mégis kevesebb balesetet okozunk. Igazán büszke lehet minden motoros, hiszen 2002 óta csak egy alkalommal voltak ennél impozánsabb számok, s akkor is a válság alatt visszaesett benzinfogyasztás és forgalom miatt. Gratulálunk minden bukósisakosnak!

Ez már csak azért is nagy eredmény, mert tíz éve, 2007-ben csak 135 ezer nagymotor volt itthon, míg az okozott balesetek száma meghaladta a 860-at. Ezzel szemben tavaly 167 ezer nagymotorral büszkélkedhettünk, és csak 599 okozott balesettel.

Komoly eredmény:  a motorok száma 23%-kal nőtt, míg a balesetek mennyisége 31%-kal csökkent. Semelyik más járműkategória nem büszkélkedhet ilyen eredményekkel…

Jogos hát a dicséret, a motorosok és a robogósok hiába vannak többen, s tesznek meg egyre több kilométert az utakon, évről-évre felelősebben közlekednek, s mérhetően kevesebb galibát okoznak. Most már csak azt kéne elérni, hogy vétlen áldozatként se kerüljenek bajba, ugyanis még mindig rendkívül magas a motorosgázolások aránya: tíz autós-motoros ütközésből 7-8 esetben a kocsi sofőrje hibázik.

Akárhogy is, örömteli, hogy javulnak az eredmények, igyekezzünk hát idén is megmutatni, hogy sokan vagyunk, mégis velünk van a legkevesebb gond – a motorosok igenis tudnak figyelni, vigyázni, hiszen a saját bőrüket viszik vásárra, amikor útra kelnek.