Nyugi, csak öt lépés, és nem lesz baj!

Nyugi, csak öt lépés, és nem lesz baj!

- Kategória: Kiemelt cikk
11

Büszkék lehetünk magunkra: tíz év alatt negyedével nőtt a nagymotorok száma, a motorosok által okozott balesetek pedig 35 százalékkal csökkentek. Remek, most már csak egy dolgunk van – megvédeni magunkat…

Ha legközelebb bármelyik sofőr azzal „érvel”, hogy a motorosok száguldanak és sok galibát okoznak, csak mutasd meg neki ezt a képet. Igenis mi lettünk a közlekedők bezzeg osztálya, az elit, akikre hivatkozni lehet – lám, mennyivel jobban vezetnek, és milyen felelősségteljesek az utakon:

A motorok száma folyamatosan nő, mégis egyre kevesebb balesetet okozunk. Az már csak hab a tortán, hogy a tendencia az utóbbi öt évben is folytatódott: ma már 170 ezer nagymotor közlekedik útjainkon, a balesetek száma pedig 875-ről 599-re csökkent. Le a kalappal a motorosok előtt!

Akár hátra is dőlhetnénk, hogy ez aztán parádés, de van még egy fontos dolgunk. Hiába nem ütünk el senkit, ha közben a motorosokat érintő ütközések száma jottányit sem változik. Minden évben 40-50 társunk veszíti életét, és nagyjából 1400-1500-szor riasztják a mentőket olyan esethez, ahol motoros sérül meg. Tegyük hozzá: tízből hét-nyolc alkalommal az autóvezető hibája miatt. Mit tehetünk? Nos, nincs más hátra: nekünk kell kivédeni a sofőrök hanyagságából, figyelmetlenségéből fakadó karambolokat is.

Hogy ezt minél könnyebben megtehesd, kigyűjtöttük az öt leggyakoribb baleseti forrást, és most igyekszünk konyhanyelven, sallangok nélkül, mégis alaposan kivesézni, hogy miként úszhatod meg ezeket.

  1. Megfordulás irányjelző nélkül

Legutóbb éppen most csütörtökön történt ilyen ütközés: pár fiatal egy öreg VW Golfot szeretett volna megvenni, de a próba során úgy fordultak meg vele, hogy közben elütötték az egyenes úton érkező yamahást. A balesetben az 52 éves férfi életét veszítette:

Mit tehetsz ellene? Ha azt látod, hogy egy autó az út szélén feltűnően lassan halad, számíthatsz rá, hogy megáll vagy megfordul. Csökkentsd a sebességed, és tegyél meg mindent, hogy észrevegyen: kapcsold fel a fényszórót, s ha elég közel vagy, röviden nyomd meg a kürtgombot, hogy biztos legyél benne: lát téged, és nem kezdi meg a figyelmetlen manővert.

2. Ütközés sávváltás közben

Gyakori hiba: az autós a tükörbe néz, majd azzal a lendülettel átsorol a belső sávba. Hiába oktatták neki anno, hogy előbb nézzen hátra – azóta elfelejtette, fáj a nyaka vagy egyszerűen csak lusta, ezért nem fordítja el a fejét, és már el is csapta a holttérben haladó motorost.

Soha ne haladj huzamosabb ideig az autó holtterében, főleg akkor ne, ha nagyobb, zárt karosszériájú teherautóról, furgonról van szó!

Mit tehetsz? Előzés közben minél kevesebb ideig haladj a kocsi mellett! Ha többsávos úton mégis erre kényszerülsz, az autó visszapillantójában keresd a sofőr tekintetét – ha Te nem látod őt, akkor ő sem téged, szóval inkább maradj le, vagy mielőbb kerülj elé, de ne haladj huzamosabb ideig a holtterében!

3. Azt hittem, lát engem…

Tegyél egy próbát! Támaszd le a motorod, és menj el úgy 20-25 lépésnyire tőle. Ha megfordulsz és felemeled a hüvelykujjad, meglepve tapasztalod majd, hogy a Te nézőpontodból egy ujjal simán eltakarhatod a két-három mázsás gépet, mintha ott sem lenne…

Viselj feltűnő színű sisakot és/vagy mellényt, ezzel is elősegítve, hogy az autósok könnyebben észrevegyenek!

Szóval, ha kereszteződéshez közelítesz, és éppen kikanyarodni készül egy autó, akkor csökkentsd a sebességed, hogy vészhelyzetben is legyen időd megállni. Készülj arra, hogy jó pár dolog (például a kocsi A-oszlopa, egy tereptárgy vagy akár a szélvédőre rögzített mobiltelefon is!) kitakarhatja az érkező motort, és az utolsó pillanatban is „meglepheted” a sofőrt!

4. Küzdj az ősi ösztön ellen!

A harmincezer évvel ezelőtt kihalt Neandervölgyi embert viszonylag egyszerű ösztönök vezérelték. Ha éhes volt, vadászott, ha ő lett a préda, akkor menekült. Márpedig, ha a rá vadászó állat balról érkezett, ő jobbra indult – mi sem természetesebb. Sajnos ma már ez a taktika nem válik be, sőt gyakran ez okozza a vesztünket.

Ne feledd: mindig az ösztönökkel ellentétes, tudatos mozdulatra lesz szükséged, hogy megmentsd az irhád! Persze ez csak gyakorlással elsajátítható – ezt szolgálják a vezetéstechnikai képzések kikerülési feladatai is

Szóval, ha befordul eléd egy szemből érkező kocsi, akkor ne „menekülj”, ne jobbra indulj, hanem határozott lassítással próbálj megállni! Amennyiben erre nincs elég helyed, akkor tudatosan, balról kerüld ki az akadályt, hiszen mire odaérsz, a kocsi jó eséllyel már félig vagy teljesen befordul, így a sávod bal szélén, a felezővonal környékén elsuhanhatsz mellette. Persze ehhez elengedhetetlen, hogy ne a kocsit bambuld, mert akkor óhatatlanul bele is hajtasz. Még mindig igaz: ahová nézel, pont oda vezeted a motort.

5. Ne vigy minket a kísértésbe!

Elég csak a múlt heti, Héreg környéki kettős motoros ütközésre gondolni, hogy belássuk: van még teendő a saját portánkon is… A kisodródások, elcsúszások jelentős része abból fakad, hogy a vezető nem volt elég felkészült, vagyis túlvállalta magát.

ütközés
Hiába mentél a megengedettnél lassabban, ha annyival sem tudtad bevenni a kanyart. Érdemes megnézni a képet: mindkét pilóta a veszélyt, vagyis a másik motort nézi, és egyenesen odavezeti a gépet, ahelyett, hogy a menekülőútra fókuszálna

Gyakran elbagatellizálják a relatív gyorshajtás jelentőségét, pedig ez áll a kicsúszások többsége mögött. A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy Rossi, Marquez és az összes TT-menő el tudna fordulni százzal a visszafordítóban, de Te hatvannal is árkot fogsz… Mit tehetsz ellene? Nos, két lehetőséged van: addig képezed magad és csiszolod a tudásod, amíg neked is kiadja százzal az a hajtűkanyar, s utána benevezel a GP-re, hogy jól lealázd az olasz és spanyol géniuszokat. Vagy belátod, hogy erre egy élet is kevés lesz, és inkább visszaveszel a gázból.

Helyi hősök a híres-hírhedt osztrák 21-esen. Láthatóan nem először járnak erre, simán befűzik az íveket, de ez nem azt jelenti, hogy Neked is muszáj ennyivel elfordulnod a Kalte Kuche előtt…

Hogy az előtted haladó bőrruhás arc is bevette annyival? Attól neked még nem ez a mérce, szóval ne az hajtson, hogy mindenáron lenyomd a sokat látott térdkoptatót viselő arcot. Itt nincs bukótér, ezért mindig annyival érkezz az ívre, hogy biztos legyél benne: történjen bármi, be tudod venni a kanyart. Ez az ötödik jótanács: ha már a többiek figyeltek rád, tedd meg Te is ugyanezt, és legalább saját magadat ne sodord veszélybe.

Jó utat, élményekben és kilométerekben gazdag, balesetmentes szezont kívánunk minden motorostársunknak!