Tartósteszt: Michelin Road5 – I. rész.

Tartósteszt: Michelin Road5 – I. rész.

- Kategória: Teszt
0

Talán még soha nem vártam annyira az új abroncs felszerelését, mint most, amikor a Michelin Road5 került a Hondára…

A tavaszi beharangozókban a Michelin egy kiemelkedően jó gumiról beszélt, aminél kiküszöbölték a korábbi modellek gyengeségeit, de megőrizték azok tartósságát és sokoldalúságát. Nehéz dolga van ilyenkor a tesztelőnek, ugyanis egy szinte hibátlan, évek és tesztkilométerek százezrei alatt kifejlesztett papucson kell fogást találnia, s ennek megfelelően az ismerkedés első pár kilométerén nem is derült ki semmi negatívum, igaz, az átlagos körülmények között kiugró tulajdonság sem. Lássuk először, miért is forradalmi újdonság a franciák túrasportabroncsa!

Road 5
Megérkezett a Michelin Road 5, de sajnos a GT változatra 2019-ig várnunk kell

Az első és legfontosabb változás, hogy a Road5 kívülről hajszálvékonynak látszó lamellái – ahogy kopik az abroncs – egyre szélesednek, így biztosítva, hogy  a csökkenő barázdamélység dacára is megőrizze kiváló vízkiszorítási képességét. A francia mérnökök felmérése szerint a motorosok – a futásteljesítmény mellett – az új és kopott állapotban is elérhető remek tapadást, illetve az ebből fakadó rövid féktávot tartják az egyik legfontosabb erénynek, ezért ilyen tekintetben is sokat fejlesztettek az elődökhöz mérten.

Kiváló tapadás és meggyőzően rövid fékút ötezer kilométer után is – ezt tudja a Michelin újdonsága, a Road 5

Kitartó munkájuk eredményeként a Road 5 több mint ötezer kilométer után is képes olyan rövid féktávra, mint a korábbi tesztgyőztes előd, a Road 4 újonnan. Természetesen  a száraztapadásról sem feledkeztek meg, és a jól bevált 2CT technológiát fejlesztették tovább 2CT+-ra, mégpedig oly módon, hogy a középrészben található kemény keverék – mely az abroncs hosszú futásteljesítményét biztosítja – bekerült a vállrészeken található lágy keverékek alá, így sokkal stabilabbá vált a gumi a gyors kanyarokban és az agresszív kigyorsításoknál. E tulajdonságokat a Michelin az ACT+ technológiával fokozta, mely egy speciális szerkezeti felépítés szabadalmaztatott módja.

A technológia lényege, hogy a karkaszt a peremhuzalok megkerülésével egészen a vállrészekig fordítják vissza, ami dupla oldalfal-merevítést eredményez, így a motor nem veszít a stabilitásából a kanyarokban, és mindvégig kitűnő visszajelzéseket ad.

Emellett feltűnő változás még, hogy megváltozott a mintaárkok elhelyezkedése a futófelületen. A sportosság jegyében kevesebb negatív minta került a vállrészekre, ami megnövekedett tapadást eredményez tempós kanyarokban. Összességében tehát a Road 5 megőrizte elődei remek tulajdonságait, ám sok-sok újdonságot rejt, melyek főként a tempós kanyarokban, illetve részben kopott abronccsal közlekedve nyújtanak többet, élvezetesebbé, egyszersmind biztonságosabbá téve a túrázást. Nosza, mi is felkerekedtünk, hogy kiderítsük, a sok-sok hasznos újítás miként vizsgázik a gyakorlatban.

Irány Ausztria a Michelin Road5-tel!

A hazai motorosok gyakori problémája, hogy ha nincs sok idejük túrázni, akkor a célpontig vezető utat kénytelen-kelletlenek autópályán megtenni. Így történt ez velünk is, az M1-esen suhantunk ki Ausztriába, majd utána itthon, jórészt városban faggattam a papucsokat.

A tavaly próbált Dunlopnál sokkal „túrásabb”, de a sportos tempót is remekül toleráló abroncs lett a Michelin Road5 – igazi sokoldalú köpeny

Ahogy gyarapodtak a kilométerek, úgy kristályosodott ki a véleményem: a korábbi sportgumikkal ellentétben a Road5-öt kicsit nagyobb erővel kell kanyarodásra bírni – persze senki ne gondoljon extrém különbségekre -, hiszen kevésbé csúcsos profilú, mint például a tavaly próbált Dunlop. Ugyanakkor, ha már „lapon van”, rendíthetetlenül követi az ívet, szóval, ahogy motoros körben mondanák: ezt bizony ívre kell tenni.

Mivel ezer kilométernél járok, kopásról nincs sok értelme beszélni, s tulajdonképpen nincs is érdemi fogyás, tapadás terén pedig pont olyan megbízható a Road5, mint a korábban még Pilot Roadként megismert felmenők. Egy átlagos motoros aligha jut el – szándékosan – az abroncs teljesítőképességének határáig, erre tehát nem lehet panasz, így csak az a kérdés, hogy mennyiben változik ez a kopással, illetve hány kilométert bír ki a Road5 a nem éppen kíméletes használat mellett?

Az abroncs hazai forgalmazója az R17.hu

Nos, az első jelek igencsak biztatóak, hiszen tizedekben mérhető a barázdamélység változása, pedig vagy hatszáz kilométer tűzforró autópályázáson, és sok-sok izmos kigyorsításon vagyunk túl. Szóval itt tartunk, 112 412 km-es óraállásnál hátul 6,06-6,12 mm-es értékeket olvashatunk le, elöl ugyanez öt milliméter körül táncol.

Hajrá, remélem szép hosszú, meleg őszünk lesz, és még pár ezret beletekerhetek a Michelin Road5-be, hogy kiderüljön, mennyivel tud többet, mint legendás hírű elődei.