...és balról jött a BMW

...és balról jött a BMW

- Kategória: Baleset-megelőzés, Cikkek
7

Motorosként jól tudjuk, hogy miért azt a gépet választottuk, amin ülünk. Villámgyors, lenyűgöz minket a dinamikája, és úgy érezzük, hogy tényleg szabadok vagyunk – vigyorgunk is a sisakban, mint a tejbetök. Ez szép és jó, de ne feledd, hogy ettől még a való világban jársz-kelsz, ahol a fizika szabályai gyorsan megbosszulják, ha nem vagy észnél…

Ilyen gondolatok járnak a fejemben most, amikor vagy huszadszor nézem végig motorostársunk sisakkamerás videóját. Engedelmével veletek is megosztom, hisz' sokat okulhattok belőle. Főhősünk éppen hazafelé sietett a Ferenciek terénél, s ezúttal a sietség nem költői túlzás - jól látható, hogy átlépte a megengedett sebességhatárt.

Mielőtt fejét veszed szegénynek, hadd szögezzem le: jómagam tettem már ilyet, meg Te is, szóval lépjünk túl a gyorshajtáson, elvégre mi sem vagyunk bűntelenek.

Jönnek a nyomvályúk, kátyúk sorban, plusz lassan araszoló taxi a szélsőben, ezért a motoros sávot vált, majd rögtön vissza. Igen, itt kezdődnek a gondok…

Figyelj az intő jelekre!

Közelít a kereszteződéshez, amelynek jobb oldalán hatalmas sárga tábla hirdeti a sávelhúzást, vagyis a középsőben haladó kocsinak kutyakötelessége a padka mellé sorolni, mégpedig valódi sávváltás nélkül, hiszen ő az - S-alakban folytatódó - sávjában marad. Ennek dacára sem lassul a motor, pedig ott egy zebra is, amin tilos jelzésnél is felbukkanhat egy-egy meggondolatlan gyalogos.

Itt már borítékolható a baj, főként, hogy a felvételen tisztán látszik, amint – 2-3 másodperccel az ütközés előtt – a BMW lassan, tétován elindul jobbra… Beszéltem a motorossal, aki megerősítette, hogy az ősi ösztönnek engedve „menekült” a támadás, vagyis a közelítő autó elől. Mindvégig abban reménykedett, hogy a sofőr kiszúrja őt a jobbos visszapillantóban, és megússzák a karambolt. Sajnos nem így történt:

Könnyű a kibicnek, mondhatjátok, de akkor is tény: két-három másodperccel az esés előtt már látszott, hogy a kocsi elkezd jobbra húzódni, s a tábla is arra utalt, hogy számíthatsz a sávváltásra

Kettőn áll a vásár, tartja a mondás – ezúttal a sebességhatárt és a sárga táblát figyelmen kívül hagyó pilóta, valamint a jobbos tükröt nem használó autós hozta össze a balesetet. Persze a sofőr sávváltása kicsit sem menti fel a motorost, szóval maradjunk annyiban, hogy több figyelemmel megelőzhető lett volna a baj, de a BMW vezetőjének nem volt dolga, feladata kivédeni a konkrét helyzetet.

Miként kerülheted el az ilyen motorbaleseteket?

Bármilyen elcsépelt, városban különösen igaz, hogy minden a sebességen múlik. Ha ötven helyett kilencvennel mész, a fékút 13-ról 40-45 méterre (!) nő, a teljes féktávolság pedig 65-70 méterre. Lám, ötvenes tempónál most is simán megállt volna a motoros, vagy ha nem, hát lett volna helye és ideje balról kikerülni a BMW-t. Azért osztottam meg Veletek, hogy mindenkihez eljusson a tanulság: itt három másodpercen múlt egy élet sorsa, és ez nem költői túlzás. Gondolj csak bele, ha kevésbé szerencsésen esik, mint szegény sorstársa az Erzsébet-hídon néhány nappal korábban.

Ilyen sok teendőd van egy átlagos helyzetben, igyekezz hát a sebességet is ennek megfelelően megválasztani (Kép: Hungária Rendőregylet)

Neki „mázlija” volt, pár csontja és a motor első futóműve bánta a kalandot, szóval jövőre újra nyeregbe ülhet, és élheti tovább a megszokott életét. Ezúton kívánok neki mielőbbi teljes felgyógyulást, és remélem, hogy találkozunk még az utakon – ahogy a többiekkel is!

Motoros baráti üdvözlettel,

Csapó Zoltán Zsolt

Motoros Érdekvédelmi Egyesület

Continental 2019