Teszt: BMW R 1250 RT – Utazz első osztályon!

Teszt: BMW R 1250 RT – Utazz első osztályon!

- Kategória: Kiemelt cikk, Teszt
3

Az a megtiszteltetés ért, hogy Magyarországról elsőként próbálhattam ki a bajorok vadonatúj, minden eddiginél erősebb túragépét, a SiftCam-boxerrel felszerelt R 1250 RT-t. Mit tagadjam, engem rögtön levett a lábamról…

Alaposan meglepték a rajongókat a BMW stratégái, és jóval a novemberi modelldömping előtt, már kora ősszel leleplezték 2019-es túramotorjukat, a minden eddiginél erősebb és nyomatékosabb R 1250 RT-t. Persze régóta pletykáltak már, hogy jön egy vadonatúj, hihetetlen csúcsteljesítményű RT, ám a bajorok másként gondolkodtak: inkább arra törekedtek, hogy a túrázók számára oly fontos középtartományban erősödjön a jól ismert boxer. Ennek jegyében változó szelepvezérlésű ShiftCam hengerfej dolgozik az 1254 köbcentire hízott kéthengeresen, ezáltal a forgatónyomaték 143 Nm-re nőtt, amivel túlszárnyalták a Ducati 1260 Multistradát, sőt még a hengerűrtartalom-előnnyel induló, 1301 köbcentis KTM 1290 Adventure-t is.

BMW R 1250 RT
Ahol a csoda történik: a tervezőmérnökök szerint a változó szelepvezérlés előnye – a teljesítménynövekedés mellett – a rendkívül alacsony fogyasztás, mely lényegesen nagyobb hatótávot eredményez. A gyár mérései szerint 520-530 kilométert tehetünk meg egyhuzamban

Persze a bennem lakó kisördög nem hagyott nyugodni, ezért a salzburgi bemutató után rögtön kifaggattam az erőforrás tervezőmérnökét, hogy milyen váratlan reakciókra, megtorpanásokra vagy hirtelen teljesítménynövekedésre kell számítani a motorosoknak, ha például ledöntött motorral pont a ShiftCam váltás 5500-as fordulatszáma közelében motoroznak. Nem volt alaptalan a feltevés, hiszen számos olyan autót és motort láttunk már, mely idegesen reagált, ha a pilóta játszott a gázzal, a változó szelepvezérlés pedig oda-vissza kapcsolgatott a két üzemmód között. Nos, a BMW sokat látott zsenije megnyugtatott: az oldalirányban elmozduló, szívóoldali vezérműtengely mindig egy fordulaton belül, alig hallhatóan vált pozíciót, és a vezető ebből – a fémes csilingelést leszámítva – garantáltan semmit nem érzékel. Csak bólintottam, de közben már az járt a fejemben: majd meglátjuk holnap reggel, a hívogatóan nyújtott kanyarokban…

BMW R 1250 RT – ez tényleg az első osztály, abból is a legjobb…

A meglehetősen rövid, alig egynapos menetpróba során két modell, az RT és a GS került terítékre, így rögtön azt is kideríthettem, milyen alapvető különbségek vannak az egyforma erőforrás köré épült gépeken. A GS-ről átülve a legnagyobb változást az üléspozíció jelentette, ugyanis a 825 mm-es ülésmagasságnak köszönhetően úgy érezzük, hogy nem a motoron, hanem a motorban foglalunk helyet, s mindezt az érzést tovább erősíti a vezetőhöz közeli kormány. Az alacsonyabb üléspozíciónak és eltérő váz-, illetve futóműgeometriának hála ezzel még a GS-nél is jobban, magabiztosabban éreztem magam a szerpentineken, olyannyira, hogy

a felvezető motoros tempóját már-már kevesellni kezdtem, pedig az ilyen menetpróbákon általában nem spórolnak a gázzal…

Fülig érő vigyorral gyorsítottam ki a kanyarokból, amiben nagy-nagy szerepe volt, hogy az új erőforrás olyan végtelenül rugalmas és kifinomult, hogy ennél tökéletesebbet elképzelni sem lehetne az RT-ben.

BMW R 1250 RT
Csak kényelmesen! Annyira komfortos az RT, hogy teljesen más a sebességérzet, mint egy átlagos motoron. Komolyan meglepi az embert, amikor lepillant az elegáns, analóg sebességmérőre, hogy mennyivel robog…

Emellett szót érdemel, hogy meglepően könnyen irányítható az RT-t, a sima terhelésváltások és az alacsony súlypont igazi élménnyé teszik terelgetését – nem véletlen, hogy hazai motorosrendőreink körében is közkedvelt a típus. Valóban a motorozás esszenciáját nyújtja, elvégre kényelmes, mint egy luxustúrázó, irányíthatósága, a szűk S-kanyarokban és visszafordítókban mutatott fölényes stabilitása pedig hihetetlenül élvezetessé teszi a szerpentinezést.

BMW R 1250 RT
Még felsőkategóriás autók is megirigyelnék az RT LED-es fényszóróit. A méretes fejidommal olyan hatást kelt a motor, mintha levadászni és felfalni készülne a kisebb és lassabb járműveket, hogy utána a – remek hangú – kipufogó végtermékeként újra a szabadba engedje őket…

Ha lehet, időjárás-védelme még parádésabb, mint az elődjéé, ugyanis a hatalmas és remekül átgondolt plexi, illetve az átdolgozott fejidom tökéletesen védi a motorost és utasát, ezért 160 km/h-ig sem a szél, sem a légörvények nem zavarják őket. Jó hír a régi vágású motorosoknak, hogy analóg sebesség- és fordulatszámmérőt találunk a műszerfalon – ezért külön jópontot kaptam tőlem a mérnökök!. Leírom, de talán magától értetődik, hogy a műszer nemcsak szép, hanem legalább olyan logikus, könnyen áttekinthető és leolvasható, mint az elődökön látott megoldások – igazi mestermunka. Ezen jelennek meg a gép pillanatnyi beállításai, melyekből jó pár van, ugyanis az alapfelszereltség részeként két menetprogram (Rain és Road), kipörgésgátló és az elindulást segítő Hill Start Control áll rendelkezésre, s ha ez nem lenne elég, éppolyan hosszú listából szabhatjuk személyre a motort, mint a GS esetében.

BMW R 1250 RT
A teljes fordulatszám-tartományban elképesztően erős és rugalmas a motor, köszönhetően az új, változó szelepvezérlésű hengerfejnek

Közhelyes, de engem tényleg „kilóra megvett” az RT, hiszen az etalonként emlegetett elődnél is rugalmasabb, forgatónyomatéka nemcsak a kéthengeres túragépek, hanem a teljes motorpiacot nézve is kiemelkedő, a kényelem és az időjárás-védelem pedig kikezdhetetlen. Sportosan virgonc a kanyarokban, és kiegyensúlyozott, anyaméhként körülölelő cirkáló az autópályán – azt hiszem, aligha kívánhatna ennél többet egy túrázó.

BMW R 1250 RT
Üdítő kivétel ez a csodaszép órapár az LCD- és TFT-műszeregységek korában

Műszaki adatok – BMW R 1250 RT

Motorkonstrukció: Részben folyadékhűtésű, kéthengeres, négyütemű boxermotor kétbütykös vezérműtengellyel a szívóoldalon (BMW ShiftCam)
Összlökettérfogat (cm3): 1254
Hengerek/szelepek száma: 2/8
Furat x löket (mm): 102,5/76
Csúcsteljesítmény (kW/LE/perc): 100/136/7750
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm/perc): 143/6250
Sebességváltó: hatfokozatú
Szekunderhajtás: kardántengely

Futómű és fékrendszer
Első felfüggesztés: 37 mm-es csúszószár-átmérőjű BMW Motorrad felfüggesztés központi teleszkóppal (Rugóút: 120 mm)
Hátsó felfüggesztés: Öntött alumínium lengőkar, WAD központi rugóstag, állítható előfeszítéssel és csillapítással (Rugóút: 136 mm)
Kerékméret elöl/hátul: 3,50 x 17/5,50 x 17
Gumiméret elöl/hátul: 120/70 ZR17/180/55 ZR17
Fékrendszer elöl: Két 320 mm-es átmérőjű tárcsa négydugattyús, radiálisan rögzített féknyergekkel
Fékrendszer hátul: 276 mm-es átmérőjű tárcsa kétdugattyús féknyereggel

BMW R 1250 RT fotógaléria

Méretek
Tengelytáv (mm): 1485
Ülésmagasság (mm): 805-825 mm (Választható: 830-850 és 760-780 mm-es változat is)
Üzemanyagtartály térfogata (l): 25
Menetkész tömeg (feltöltött üzemanyagtartállyal) (kg): 279
Üzemanyag-fogyasztás: 4,75 l/100 km
Vételár: 18 000 euró