GumiGuru: Beszitál a Dunlop GPR 300-zal felszerelt VFR800

GumiGuru: Beszitál a Dunlop GPR 300-zal felszerelt VFR800

- Kategória: Gumiguru
1

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszolnak az R17.hu szakértői, Szabó Roland és Soltész Norbert!

Szeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted – Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

Kedves Gumiguru! Egy Honda VTR 1000 motoron használt, 2016-os évjáratú, kb. 80 százalékos Dunlop GPR 300 típusú abroncsot kaptam ajándékba az egyik cimborámtól. Állítása szerint – és biztos így is volt, hiszen együtt motorozunk – semmi gond nem volt a köpennyel, csak azért cserélte le, mert kedvező áron hozzájutott egy új garnitúrához. No, én ezt az ajándék abroncsot feltetettem a VFR800-as Hondám első felnijére, majd meglepődve tapasztaltam, hogy ha kb. hetvenes tempónál elengedem a kormányt, elkezd rázni, és egyre nagyobbakat ránt. A kereket elvittem egy másik gumiszervizbe, ellenőriztettem a centrírozást, egy kicsi eltérés volt benne, s bár nem számottevő, javították. Újabb próbát tettem, de még mindig ráz. A kerékcsapágyak jók, a kormánycsapágy nem lóg, nem szorul, nem akad, a fékeket kipucoltam, a dugattyúkat megjárattam… Mi lehet a baj? A segítséget előre is köszönöm!

VÁLASZ

Kedves Kérdező! Látatlanba és a leírtak alapján nagyon nehéz megmondani, hogy mi okozhatja ezt a vibrációt a motorodon. Nekem azért gyanús, hogy nem az abronccsal van probléma, mivel elmondásod alapján hibátlan futással került le egy másik motorról. Márpedig magától nem lesz baja egy köpenynek, továbbá egy szakszerű szerelési procedúra sem okozhat semmi rendellenességet. Az alapvető dolgokat érdemes lenne ellenőrizni: az úgynevezett tájolócsík párhozamosan fut-e a felni peremével, vagyis teljes mértékben kipattant-e a gumi a szerelés során. Láttam már ennek ellenpéldáját. A kiegyensúlyozás mennyire pontos? Sajnos az már gyanús, hogy egy másik műhelyben még korrekciót kért a szerelt kerék. Érdemes lenne olyan helyen centrírozni, ahol van megfelelő motoros adapter és biztosan pontosan végigviszik a folyamatot, vagy rábízni a gravitációra és dinamikus centrírozást végezni, akárcsak a motorsportban.

Honda VFR800
Honda VFR800

Fontos ellenőrizni, hogy van-e esetleg a felnin szemmel látható sérülés, mivel itthon ez elég gyakori az útminőség miatt. Továbbá a plusz súlyt a felni két peremére egymás mellé érdemes elhelyezni, pl. +20 grammnál értelemszerűen 10-10 grammot a két oldalra. Amennyiben itt minden hibátlan, továbbra is a motor műszaki állapotát vizsgálnám át alaposan. A motorgumikat gyártás során egyesével, szigorú előírások szerint ellenőrzik, minden egyes darabot megpörgetnek, és e szerint osztályoznak (hat százalékos súlyeltérés fölött a motorgumi selejtnek számít). A művelet során ezeket az adatokat jelölik, és ezek megtalálhatóak a gumi oldalfalára írva apró színes „pöttyökkel”, amiknek jelentéstartalma van. Lényeg, hogy ez az abroncs legkönnyebb pontja, amit a szelephez kell igazítani felszereléskor, erre is érdemes figyelni, mint „apróság”. Azért próbáltam részletesen kitérni erre, mert saját állításod szerint és a cimborád szerint is eddig hibátlan volt a gumi.