„2030-ra kihalnak a benzines motorok…”

„2030-ra kihalnak a benzines motorok…”

- Kategória: Kiemelt cikk
14

A Harley-Davidson LiveWire megjelenése máris felkorbácsolta az indulatokat, pedig csak most jön a java… Egyre többen látják úgy, hogy a közlekedés jelenlegi formáját teljesen elfelejthetjük, ugyanis hamarosan sokkal kevesebb jármű lesz az utakon, mégis lényegesen többen ülnek majd autóba. Miként lehet ez?

A járműpiac radikális változásokon megy át 2030-ig, a gépkocsik száma az új megosztási módok elterjedése miatt drámaian csökkenhet, és minden harmadik levezetett kilométer közös gépkocsihasználat során történhet a PwC tanulmánya szerint, amelyet az MTI osztott meg.

Önvezető motorok – egyelőre – nem lesznek, de a saját lábon járó kétkerekűek technikája hozzájárul, hogy egyre jobbá váljanak a motorok vezetéssegítő rendszerei

Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a kevesebb két- és négykerekű révén csökkenne a forgalom, sőt éppen ellenkezőleg – 10-15 év múlva soha nem látott mértékű tumultus lesz a városok útjain.

30%-kal kevesebb autó, negyedével nagyobb forgalom

Az „eascy – The five dimensions of automotive transformation” című tanulmány szerint a gépkocsik száma Európában 280 millióról 200 millióra, az Egyesült Államokban 270 millióról 212 millióra csökken, ezzel szemben Kína gépkocsiállománya 2030-ig 180 millióról 280 millió darabra nő. A PwC előrejelzése szerint

2030-ra az új gépjárművek 55 százalékát elektromos hajtásúak adják majd, a kevésbé hatékony, hagyományos belső égésű motor pedig lassan kihal.

Azt mondod, ez csak utópia? Ajánlom figyelmedbe a 2018-as norvég autóeladási statisztikákat, melyekből kiderül: a tavaly vásárolt új autók fele részben vagy teljesen elektromos hajtású volt, míg a tisztán akksiról működő négykerekűek a forgalom harmadát tették ki. Mivel ezek fajlagosan drágábbak a hagyományos modelleknél, bátran mondhatjuk, hogy az autópiac teljes bevételének legalább kétharmada-háromnegyede az elektromos gépekből származott. Nincs mese, a tendenciát látva 2019-ben átveszik az uralmat az amperfalók, azaz egyes országokban idén már több elektromos autót adnak el, mint hagyományos benzinest vagy dízelt. Ez egyébként borítékolható volt, ugyanis több állam, így Norvégia is egyértelmű célul tűzte ki, hogy hat év múlva már egyáltalán ne áruljanak hagyományos, belsőégésű motorral felszerelt járműveket az országban.

Az önvezető járművek révén felgyorsul a közlekedés, mivel összehangoltan, csekély reakcióidővel működnek, vagyis a negyedével nagyobb forgalom sem feltétlenül okoz majd fennakadást az utakon

Kínában a nyugati világhoz mérten gyorsabban terjednek a megosztott és az önvezető közlekedési módok, ezzel Kína válhat az autóipari átalakulás vezető piacává. Az elektromos járművek – egyszerűbb hajtásláncuknak köszönhetően – kevésbé hajlamosak a meghibásodásra, ami jelentős előny a megosztott, intenzívebben használt járművek esetében. A forgalom – a számítások szerint – 20-30%-kal nő, egyebek mellett azért, mert az önvezető autókat azok is igénybe veszik majd, akik nem tudnak vezetni vagy egyáltalán nincs jogosítványuk.