GumiGuru: Mit (ne) tegyél, ha defektet kapsz?

GumiGuru: Mit (ne) tegyél, ha defektet kapsz?

- Kategória: Gumiguru, Kiemelt cikk
0

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszolnak az R17.hu szakértői, Szabó Roland és Soltész Norbert!

Szeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted – Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

Kedves Gumiguru! Kicsit rendhagyó, de az uborkaszezonra szerintem kiváló témával zavarlak: Egy barátom nyári defektkalandja utáni beszélgetésben merültek fel a kérdések, hogy pontosan, hogyan és miként kell(ett volna) megoldani profin egy ilyen helyzetet? (Leszámítva, hogy éppen a gumisműhely előtt ereszt le az abroncs, bemész, előkapod a bankkártyát, és csengetsz…)

Mit tegyek, ha defektet kapok?

A fórumokat olvasgatva nagyjából mindenhol a defekt javító spray-s módszert javasolják, vagy úgynevezett „kukacosat”, amikor valami javító darabot is be kell húzni a lyukba. Mindkét módszer esetén kb. ugyanazok a kérdések merültek fel… Remélem, segítesz megválaszolni, hogy nyáron felkészültebbek legyünk ezen a téren:

1) Mekkora lyukat lehet egyáltalán befoltozni? Számít, hogy hová esik a gumin? (pl. oldalfal)

2) Mennyivel szabad haladni egy ilyen gyorsjavítás után? 50, 100, vagy ami a csövön kifér?

3) Mennyire lehet terhelni/dönteni? Gond, ha tempós a kanyar vagy sok csomag és utas van rajta?

defekt

4) Mennyire lesz bizonytalan a kerék futása (a spray – felteszem – a centrírozásnak nem tesz jót)

5) Mennyit mehetek el a javított abronccsal?

6) Használata befolyásolja a gumi későbbi javíthatóságát?

+1) Amikor a kérdéseket összeírtuk, valaki még oldalról közbevetette, hogy mi csináljon, aki tömlős gumival kap defektet? Vagy annak a spray/kukac nem opció, csak a tömlőcsere marad?

Köszi a fejtágítást előre is 🙂

Üdv, Levi

VÁLASZ

Kedves Levi! Ez valóban egy felvillanyozó kérdés, igazán jó kicsit a „mit ajánlok hosszú túrázáshoz, ami jól tapad jégen, napsütésben, a tejútrendszer kifürkészhetetlen útjain, és sose kopik el” kérdésekből, szóval köszönöm! Nézzük szépen sorban: az út szélén állva profi megoldást biztosan nem találsz, de ideiglenes gyógyírnak megteszi a defektspray és a kukacos opció.

defektjavito
Szerencsés esetben jól látszik a köpenybe fúródott szög vagy csavar, de gyakran csak a lassú nyomásveszteség árulkodik arról, hogy baj van

Az első kérdésedet rögtön érdemes is két részre választani, hiszen nem mindegy, hogy az út szélén javítunk vagy egy rendes műhelyben. A padkán állva kapóra jön, hogy a kukacos defektjavító szettben eleve van egy eszköz, amivel a szúrt sérülés helyét fel kell bővíteni, máris eleve hatalmas átmérőjű lyukat képzünk az abroncson – ez praktikus, de számomra nem túl szimpatikus. Műhelyben javítva és egy nagyobb, értsd néhány mm-es sérülést javítva, szerintem defektjavító gombát érdemes használni.

defekt
Mintha a lyukat okozó szög lenne, pedig pont fordítva: ez a defektjavító gomba

Ezek elérhetőek több méretben, nálunk pl. 4 mm a legnagyobb, de már ezt sem szívesen alkalmazzuk – az 1-2 mm még belefér. A sérülés helyéről még annyit, hogy közel a vállrészekhez már nem javítunk, mivel ott deformálódik legtöbbet az abroncs. Nem javasoljuk, neked sem ajánlom, viszont a futófelület középső részén és attól eltérve néhány centire még simán nekiállhatsz.

Mennyit és milyen sebességgel mehetsz defektes gumival?

Helyszíni javítás esetén – ami a legtöbb esetben átmeneti megoldás – szívem szerint kerülném a nagy tempót és lehetőség szerint az első gumisnál megállnék egy rendes javításra. A szakszerű javítás menetét nem írom le, egy szakember ezt úgyis tudni fogja, motoros szemmel nézve ez nekünk most nem is feltétlenül fontos.

Talán túlzottan atyáskodónak, szigorúnak tűnik a véleményem, de gondolj bele, ha az út szélén elvégzett barkácsolás véletlenül balul sül el, és Te a (német) autópályán 240-nél veszed észre, hogy beszitál a vas… Akárhogy is, én nem kockáztatnék, 70-80-nal elballagnék a műhelyig, az a tuti.

defekt
A spray mint megoldás biztosan negatív hatással van a motor futására, általában a flakonokon fel is van tüntetve, hogy lassan közlekedj vele. Őszinte leszek, még nem próbáltam, de 200-nál biztos ráz, mint a zárlatos turmixgép…

Megint más kérdés a terhelés, hiszen van olyan helyzet (pl. mindenki utassal, csomagokkal vesz részt a túrán), amikor esélytelen csökkenteni a terhet, mert a párod nem tud átülni másik gépre. Itt a gyorsjavítás utáni terhelés megint csak attól függ, mennyire sikerült jól a ragasztás, viszont szakszerű javítás esetén 24 óra alatt simán megszárad minden összetevő, utána ugyanúgy terhelhető, mint előtte.

Talán a legpraktikusabb – ennek megfelelően legköltségesebb – megoldás a tengerentúlról származó Slime, mely egyesíti a profi javítás és a defektspray előnyeit. Megvásárolható 12V-os kompresszorral kiegészített készletben is, hogy a világ végén se érhessen meglepetés

Végül pedig jöjjön az endurósok rémálma, a terepen, tömlős gumival elszenvedett defekt – ami nem is olyan ritka sajnos. Ilyenkor hasztalan fújod spray-vel, aligha tudod megjavítani a helyén, vagyis marad a szerelés, ha ehhez minden rendelkezésre áll, esetleg a közeli tréleres telefonszáma, ha minden kötél szakad.