GumiGuru: mi okozza a kormányszitálást?

GumiGuru: mi okozza a kormányszitálást?

- Kategória: Gumiguru
6

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszolnak az R17.hu szakértői, Szabó Roland és Soltész Norbert!

Szeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted – Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

Kedves Gumiguru! Egy Honda VTR 1000 motoron használt, 2016-os évjáratú, kb. 80%-os Dunlop GPR 300 típusú gumit kaptam ajándékba az egyik cimborámtól. Állítása szerint (és biztos így is volt, hiszen együtt motorozunk) semmi gond nem volt vele. Azért cserélte le, mert hozzájutott kedvező áron egy új garnitúra abroncshoz.

Kormányszitálás mint tünet?

No, én ezt az ajándék gumit feltetettem a VFR 800-as Hondám első kerekére, majd meglepődve tapasztaltam, hogy kb. 70-es tempónál ha elengedem a kormányt, elkezd rázni, és egyre nagyobbakat ránt. A kereket elvittem egy másik gumiszervizbe, ellenőriztettem a centrírozást. Bár egy kicsi volt benne, nem számottevő, javították. Újabb próba, és megint csak ráz. Kerékcsapágyak jók, kormánycsapágy jó, nem lóg, nem szorul, nem akad, a fékek kipucolva, dugattyúk megjáratva stb. Mi lehet a baj? A segítséget előre is köszönöm!

VÁLASZ

Kedves Kérdező! Látatlanban és a leírtak alapján nagyon nehéz megmondani, hogy mi okozhatja ezt a vibrációt a motorodon. Nekem azért gyanús, hogy nem az abronccsal van probléma, mivel elmondásod alapján hibátlan futással került le egy másik motorról. Na, most magától nem lesz baja egy guminak, továbbá egy szakszerű felszerelés sem okozhat semmi rendellenességet. Az alapvető dolgokat érdemes lenne ellenőrizni: az úgynevezett tájoló csík párhuzamosan fut-e a felni peremével, vagyis teljes mértékben kipattant-e a gumi a szerelés során? Láttam már ennek ellenpéldáját sajnos…

A centrírozás a ludas?

Mennyire pontos a kiegyensúlyozás? Sajnos ez már nekem gyanús, főként, hogy felszerelés után egy másik műhelyben korrigálni kellett a súlyokat.  Érdemes lenne olyan helyen centrírozni, ahol van megfelelő motoros adapter. és biztosan pontosan végigviszik a folyamatot. Esetleg rábízni a gravitációra és dinamikus centrírozást végezni, akárcsak a motorsportban. A felnin szemmel látható sérülés esetleg van-e? Itthon ez elég gyakori sajnos az útminőség miatt. Továbbá a plusz súlyt – a felni két peremére – egymás mellé érdemes elhelyezni, azaz +20 grammnál értelemszerűen 10-10 grammot a két oldalra. Amennyiben itt minden hibátlan, továbbra is a motor műszaki állapotát vizsgálnám át alaposan.

kormányszitálás
Honda VFR800

A motorgumikat gyártás során egyesével szigorú előírások szerint ellenőrzik, és minden egyes darabot megpörgetnek, majd eszerint osztályoznak. (6% súlyeltérés fölött a motorgumi selejtnek számít!) A művelet során ezeket jelölik, és a jelölések megtalálhatóak a gumi oldalfalán apró színes “pöttyökkel” aminek komoly jelentéstartalma van. Lényeg, hogy ez az abroncs legkönnyebb pontja, amit a szelephez kell igazítani felszereléskor,  erre is érdemes figyelni, mint – nem is olyan kicsi – apróság. Azért próbáltam részletesen kitérni erre, mert saját állításod szerint és a cimborád szerint is eddig hibátlan volt a gumi. Szóval első körben az abroncs felszerelését vizsgálnám meg, majd a motor kormányzással összefüggő alkatrészeit – valahol muszáj felbukkannia a hibának. Sok sikert!

Continental 2019