GumiGuru: Soknak találom a gyári guminyomást – leengedjek belőle?

GumiGuru: Soknak találom a gyári guminyomást – leengedjek belőle?

- Kategória: Gumiguru
1

DOT-szám? Helyes guminyomás? Eltérő méretek? Minden kérdésre válaszolnak az R17.hu szakértői, Szabó Roland és Soltész Norbert!

Szeretnél Te is kérdezni tőle? ITT megteheted – Hamarosan jelentkeznek a részletes, mindenre kiterjedő válasszal!

KÉRDÉS

Kedves Gumiguru! Következő a kérdésem: Honda CBR 1000 F (SC24) motoromon a gyári előírás az első gumi nyomásértékére 2,5 bar, hátsóra pedig 2,9.  Nem sok ez egy kicsit? Jómagam annak találom, főkánt a mostani abronccsal (Michelin Pilot Road 4)

Köszönöm a választ!

VÁLASZ

Kedves Kérdező! A helyes guminyomás mindig is sarkalatos témája lesz a motorostársadalomnak, gyári ajánlás ide vagy oda. Nagyjából a motorolaj, benzin, gumi, automata láncolajozó vs. spray témával vetekszik a gyakorisága, hogy például az ABS áldásos hatását vagy az elektromos motorokat szóba se hozzuk… Mi több, korábban már az is felmerült, hogy

az igazán tökös pilótáknál annyira felhevülhet az abroncs, hogy a minden értelmét elveszíti a hidegen történt ellenőrzés, de ez inkább csak városi legenda, mintsem valódi igazság.

Nem véletlenül annyi a gyári nyomásérték, amennyi

Személy szerint még egyszer sem okozott sem meglepetést, vagyis semmilyen hátrányt nem szenvedtem el attól, hogy a gyár által előírt nyomással közlekedtem utcán, sem szólóban motorozva, sem utassal. Nem viselkedett rendellenesen a gép – pedig jó pár masinával mentem már -, és elhiheted, hogy egyáltalán nem vagyok az a lassan közlekedő, kanyarokat távolról tisztelő típus. Viszont, az ellenkezőjéről, tehát az alacsony guminyomásról tudnék mesélni: sokkal több negatív hatása van, mint a túl keményre fújt köpenynek. Mielőtt valaki félreérti: egyik sem ideális, csak a két rossz közül lehet kiemelni a kevésbé rosszat. Rendellenes és gyors kopás, nem megfelelő érintkezési felület, túlmelegedés, nehezen irányítható motor stb. ezeket mind okozhatja a nem megfelelő érték használata. A gyártó nem véletlenül, hasraütésre határozta meg a 2,5/2,9 bart, noha az is igaz, hogy kismértékben eltérhetsz ettől, ha bármennyire is biztonságosabb, komfortosabb érzetet ad.

Kép forrása: Tomi Tomek

Tehát ha elöl 2,3-2,7, hátul pedig 2,6-3,2 bar között mozog az érték, attól még nem változik meg drasztikusan az abroncs kopása vagy a motor viselkedése. Mindig érdemes egy picit kísérletezni, és kipróbálni, melyik kiindulóértékkel viselkedik legjobban a motor. Végül hadd spoilerezzek kicsit: ezek az állítgatások általában hamar abbamaradnak, és az ember visszatér a gyári értékre, szóval kalandnak, tapasztalatnak megteszi, de igazán semmi nem indokolja, hogy eltérj a 2,5/2,9-től.