Kötelezővé tennék a járművek fekete dobozát?

Kötelezővé tennék a járművek fekete dobozát?

- Kategória: Kiemelt cikk
10

Helló, szép új világ! Ha átmegy a javaslat, akkor a 2022 után eladott járművek maguktól lelassítanak a sebességkorlátozó táblák előtt, ha pedig balesetet szenvedünk, akkor az adatokat automatikusan rögzítik, hogy a zsaruk könnyebben boldoguljanak a helyszíneléssel… Jó, mi?

Nem kérdés, hogy égetően fontos a közúti balesetek számának csökkentése, hiszen csak hazánkban évente 6-700 ember veszíti életét az utakon, s ebből 50-60-an motorosok. Más kérdés, hogy a magunkfajták sérüléssel járó balesetei között inkább a relatív, mintsem a valós gyorshajtások játszanak szerepet, ezért is különös, hogy szinte az összes új járműre kiterjesztenék a kötelező vezetéssegítő rendszerek és adatrögzítők beépítését.

Mi az, hogy ISA és miért kell fekete doboz a motorra?

Először is tisztázzuk, mi és miért kerülne az M és N kategóriájú járművekbe, vagyis személy- és teherautókba 2022-től! Az ISA (Intelligens Sebességasszisztens) nemes egyszerűséggel meggátolja, hogy a tulajdonos valaha gyorshajtást kövessen el. Amennyiben a rendszer a GPS-adatok vagy a kihelyezett táblák alapján azt látja, hogy tempónk nagyobb a megengedettnél, akkor figyelmezteti a vezetőt és/vagy egyszerűen átveszi az irányítást és lelassít. Ez nem újdonság, hiszen több napjainkban forgalmazott autóban megtalálható, ám eddig csak utalások voltak rá, hogy kötelezővé tennék minden járműben.

Így működik a gyakorlatban az ISA, vagyis az Intelligens Sebességasszisztens

Nagyjából egy éve terítéken van a fenti javaslat, ám a valódi – és számunkra fontos újdonság, – hogy egyes értelmezések szerint nem autókra, hanem gépjárművekre vonatkozik, vagyis az első körben bekerült kocsik után később motorokra, buszokra stb. is kiterjesztenék a szigorítást. Persze a szakemberek máris felemelték a hangjukat a drasztikus lépés ellen:

Bármikor kialakulhat olyan közlekedési helyzet, amikor az 5-10 km/órás sebességtúllépés nem okoz valós veszélyt, vagyis csak feleslegesen lassulna az amúgy is döcögős városi forgalom tempója. Viszont az simán megeshet, hogy hirtelen gyorsítással megúszhatnánk az ütközést (mondjuk hátulról vagy oldalról érkező másik jármű esetén), de ezt meggátolja a rendszer, amely csak a sebességhatárt figyeli – nyilatkozta Mark Lewis közlekedésbiztonsági szakértő.

Mindezt kiegészítenék az úgynevezett fekete dobozzal, ami folyamatosan rögzíti a jármű főbb paramétereit (sebesség, fordulatszám, fényszórók, irányjelzők működése stb.), és ütközés után el is tárolja azokat, hogy az egyenruhások pontosabban rekonstruálhassák a baleset körülményeit – tette hozzá a Morebikes szerzője, Rebecca Wright.

motorkerékpár isa

Itthon a közúti balesetek nagyjából harmada történik gyorshajtás miatt, de ezek többsége relatív gyorshajtás, míg a valós, mérhető sebességtúllépés mindössze 1-2 százalékot tesz ki. Ezért tűnik utópikus gondolatnak, hogy a sebességhatárok betartása ötödével visszavetné a sérülések számát

Hegylakók különvélemény: bezárhatnak a kereskedések…

Mi történik, ha a motorkerékpárok is bekerülnek az új rendszerbe? Nos, aligha lesz tolongás a kereskedésekben, ellenben a használtmotorok úgy pörögnek majd, mint még soha. Már látom is magam előtt a jövő motorhirdetéseit: „Eladó egy használt, ISA és fekete doboz nélküli HoSuKaki GSZR. Ár: az új, 2022-es modell listaára, plusz kétezer euró, mert ez még nem helyetted dönti el, mennyivel akarsz menni… Megéri, nem?”

4sr HUngary