Így látják a biztosítóban a motorbaleseteket

Így látják a biztosítóban a motorbaleseteket

- Kategória: Kiemelt cikk

Tízből kilenc motorbalesetben friss jogsis vezető sérül meg? Az úthibák és vadak tényleg csak az ütközések három százalékában játszanak szerepet? Ilyen fontos összefüggések derültek ki a nemrég kiadott tanulmányból.

 

Érdekes összesítéssel lepett meg minket az Aegon biztosító szakértője, aki az elmúlt évek temérdek adatából kiszűrte, hogy mi is jellemzi hazánkban a motorbaleseteket. Természetesen vannak benne alapvetések, melyekkel szinte mindenki tisztában van, ugyanakkor meglepetés is akad bőven.

Nem számít, hogy vizes vagy kátyús az aszfalt

Az összes motorbaleset háromnegyede úgynevezett többjárműves ütközés, azaz másik járművel karambolozunk, míg az esetek negyedében szalagkorlát, fa, oszlop stb. emészti fel a mozgási energiát. Rögtön az elején egy vállveregetés is jár a lelkiismeretes tulajdonosoknak, ugyanis nagyon ritka a műszaki hibából, karbantartás hiányából fakadó karambol (csupán 3%), ráadásul ezek többsége is egyszerű defekt, amit egyébként sem védhetett volna ki a vezető. Nem jellemző az úthibák miatt bekövetkező esés sem (2%), és az is meglepő, hogy házi- és vadállatok gázolása is alig egy százalékot ér el a statisztikában.

A többjárműves balesetek kétharmadában a másik jármű nem adja meg az elsőbbséget a vétlen motorkerékpárosnak, amire sajnos már idén is több példát láthattunk: legutóbb éppen Tatán és Kiskunhalason sérült meg egy-egy társunk a figyelmetlen autós miatt

Csak a sarokra ugrom le?!

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy milyen fontos alaposan felöltözni a legrövidebb utakra is, és ezt erősíti a biztosító felmérése is: a legtöbb - személyi sérüléssel járó - baleset rövid, pár kilométeres utazás során következik be, általában a vezető lakhelye közelében.

Igenis indokolt a kisméretű tűzoltókészülék a motorokon, tekintve, hogy az ütközések 62 százalékában megsérül az üzemanyagtartály, és kifolyik a benzin, ami könnyen lángra lobbanhat. Nem egy nagy beruházás, a 600 ml-es flakon 1500 Ft-ba kerül, és óriási károkat előzhetsz meg vele

Sajnos nincs jó hírünk a fiatal srácoknak sem, tekintve, hogy a motorbalesetek sérültjei jobbára a 16-24 éves férfiak, s ebből fakad, hogy 92 százalékban friss jogsisok: a sérültek több mint fele négy-öt hónapja szerezte meg vezetői engedélyét, és a többségnek három évnél kevesebb rutinja van.

Erősen felülprezentáltak a balesetekben az épített motorok (pl. café racerek, egyedi chopperek stb.), miközben a hazai motorállomány egészen kis hányadát teszik ki

Végül pedig egy nagyon fontos megállapítás, ami mindennél jobban igazolja a vezetéstechnikai képzések fontosságát:

az ütközésben megsérült motorosnak jellemzően másfél-két másodperce van rá, hogy tegyen valamit a baleset ellen.

A többségnek ez arra elég, hogy görcsösen a fékbe markoljon, de mivel ez is felemészt csaknem egy másodpercet, így szinte változatlan sebességgel csapódik az autónak. Erre nyújt megoldást az oktatásokon elsajátított vészfékezés-kikerülés páros, amivel - akár nullára - csökkenthetőek az ilyen helyzetekből fakadó sérülések.

Continental 2019

Facebook Comments

7 Comments

  1. Nem lehetséges az hogy legalább megyeszékhelyenként egy kibójázott pálya legyen, ahol gyakorolhatnak a motorosok (ingyen)?
    Regisztrációhoz kötve, zárt helyen, “virtuális” oktatóval/tananyaggal, esetleg heti szinten szervezett instruktorral.
    Egyszer kéne megcsinálni, biztos van használaton kívüli hely (önkormányzati vagy rendőrségi), meg leselejtezett bóják.

    Fenntartási költsége kb 0Ft.

    1. Szerintem ez kiváló ötlet. Most inkább bevásárlóközpontok parkolóiban lehet gyakorolni (=magánterület), ahol nem mindig nézik jó szemmel a csak gyakorolni bemenőket. Sokszor van átjáróforgalom, koszos aszfalt, nem ideális terep.

    2. Ezt nagyjából bárki megoldhatja magának is: vezetéstechnikai sorozatunk következő része pont erről szól majd, hogy miből és miként építhetsz pályát magadnak pár forintból.

      1. Mindenki vegye meg magának a bójákat, és csinálja a “vad”tréninget.
        Hogy vigyem el magammal a bójákat?
        Vigyek seprűt is, hogyan?
        Mérjem ki, rakjam fel a bójákat minden alkalommal?
        nagy ötlet
        De várom majd a megoldást (köv.részt).

        Nem tudom, szerintem erre vannak fizetett központi emberek, akiknek ez lenne a dolga (baleset megelőzés).
        Az hogy 2 órára kirakjuk a pályát ~50embernek, 3 alkalommal egy évben nem sok haszna van.

        1. Robi én is magam csinálom a haverokkal, keresünk egy üres parkolót ahol ismerősek vagyunk és nem zavarnak el, felrakjuk a pályát és go.
          Van az az izé, úgy hívják hátizsák. Nem 1.5m magas bóják kellenek, elég ha látod hova orientálódj.
          Gyakoroltunk már marék falevelek meg letört ágvégek közt is mikor nem volt más ötlet… Nem kellenek laboratóriumi körülmények, abból nem tanulsz.
          A legolcsóbb bója alternatíva a Tesco-s nagy műanyag neonzöld partipohár egy marék földdel. ; )
          Mellesleg ha ilyen elvárásaid vannak, hogy tisztított, rendezett pálya folyamatos nyitvatartással, az nem épp 0Ft…
          Egy hivatalos tréning meg egyébként nem úgy megy, hogy letesznek 50 bóját aztán ráengedik a népet. Ott előre bejelentett placc és időpont kell, külön biztosítás, értesíteni a tűzoltóságot, a mentőket stb. Ezeknek mind külön díja van. Nem hiszem hogy bárki szívesen finanszírozza ezt havonta mások kedvéért…

          1. Pontosan. Mi is így nyomjuk, olcsó, kisméretű bójákkal – az egész elfér az oldaldobozban:

            https://rf2-s.cdnadcom.net/sportmotor/img_news/s/w1920/2015/05/07/471/eltoltszlalom.jpg

  2. Bója: fél literes PET palack benne kb. 1-1,5 dl víz. Szállításhoz kinyomjuk belőle a levegőt és így egész lapos lesz, használat előtt belefújni, és tádááám!:-)
    Vagy félbevágott teniszlabda is megteszi (köszönet az ötletért a Hungária Rendőregyletnek!).

Válasz