Olvasói: Miként ellenőrizhetem, hogy szabályos-e a kipufogóm?

Olvasói: Miként ellenőrizhetem, hogy szabályos-e a kipufogóm?

- Kategória: Cikkek, Közélet

Dávid sokakat érintő kérdést feszeget, ezért itt az oldalon válaszolunk rá.

Tisztelt Hegylakók Motoros Magazin! Az elmúlt napokban sokszor előjött a hangos kipufogók témaköre, s ezzel kapcsolatban szívesen olvasnék (és rajtam kívül szerintem még sokan) egy cikket, amiben össze van foglalva, hogy is történik a mérési folyamat, mik azok a határértékek, amiket még elfogadnak, és mi az, amiért már bírságolnak.

Munka közben a telefonra telepíthető hangnyomásmérő. A 88 dB még simán belefér…

Egyáltalán van tolerancia a gyári előíráshoz képest? Sportdobokra dB-killer nélkül ugranak, ez tiszta sor, de mi van a gyári kipufogókkal, amik ki lettek pucolva, és emiatt hangosabbak? Létezik megbízható alkalmazás okostelefonra, amivel otthon is le lehet ellenőrizni , hogy milyen hangos a saját kipufogónk?
Köszönettel, napi olvasójuk, Dávid.

 

Kedves Dávid!

A vizsgálat úgynevezett közeltéri méréssel zajlik, ami tulajdonképpen egy mérési szabvány, hogy közel azonos körülmények között ellenőrizhessék a motor zajszintjét.

Zajszint ellenőrzése közeltéri méréssel

Röviden a lényeg, hogy a gép adattábláján vagy gyári dobján jelzett értékhez viszonyítanak, míg sportkipufogóval + 5 dB eltérést tűrnek el. Hogy alatta van-e géped a plusz 5 dB-es határnak, azt magad is ellenőrizheted egy-egy jobb készülékkel vagy ennek hiányában az alábbi mobilos alkalmazásokkal. Csupán annyi a teendőd, hogy kvázi lemásolod a közeltéri mérés módszerét, azaz a kipufogó végétől fél méterre, annak hosszirányától 45 fokos szögben eltérve, üresben, az adattáblán szereplő fordulatszámnál mért adatot összehasonlítod a gyári értékkel.

Itthon rendszerint megelégszenek a mérés eredményével, de határainkon túl, főként nyugat felé haladva már kérhetnek papírt is arról, hogy a dob – pontosabban a rendszer – tudja az előírt értéket, szóval nem árt magaddal vinni a gyártó igazolását (Kép forrása: Der Motorradblog)

Persze a mobilos alkalmazások nem túl pontosak, különösen extrém nagy hangerőnél nem, de arra tökéletesek, hogy ha a szabályosnál jóval magasabb értéket mutatnak, akkor jó eséllyel tényleg érdemes beszerezni egy dB-killert vagy egy másik dobot, hogy ne a rendőr figyelmeztessen a szabálytalanságra.

Continental 2019

6 Comments

  1. Balázs Buza

    …és akinek nincs fordulatszám-mérője, azt meddig pörgetik? :/

  2. Ernő Rikli

    NKH- s ok megoldják,ugyan úgy mint a szgk.nál műszakin.Tesznek a blokkra egy szenzort.

  3. A tökös gyerekek meg csutka gázt húznak vészleállitót gyorsan lenyomják majd azonnal visszakapcsolják. Lássuk mennyit mérnek amikor durran☺

  4. Zoltán Kenderes

    Na ez jó kérdés, nekem sincsen Yamaha TT600re

  5. A kipufogó hang frekvenciája, osztva hengerszámmal.

    Erre is van app :)))

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.javiery.rpmgauge

  6. Pingback: Olvasói: „Folytatódik a héregi dB-mérés, de ha nem muszáj, nem büntetnek” - Hegylakók

Válasz